◄ حذف آذربایجان از مسیر ترانزیتی ایران و کشورهای اوراسیا
نشریه «گریک سیتی تایمز» در گزارشی از حذف آذربایجان در مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا از جمله هند و جایگزینی آن با ارمنستان خبر داد.
یک روزنامه نگار شبکه خبری بیبی سی روز دوشنبه به نقل از علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: دو مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهند شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از نشریه «گریک سیتی تایمز»، وی افزود: اولین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح میشود که از ارمنستان عبور میکند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود.
پیمان پاک در این اظهارات به کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب (INSTC) اشاره میکرد. این پروژه بزرگ اقتصادی به طول 7200 کیلومتر و شامل مسیرهای ریلی، جادهای و آبی میشود و با هدف کاهش زمان و هزینههای سفر در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب همچنین تجارت بین روسیه، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و اروپا را افزایش میدهد. این کریدور نه تنها 30 درصد ارزانتر و 40 درصد کوتاهتر از مسیر فعلی است، بلکه به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عمل میکند.
مسیر اصلی حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه میگذرد.
این در حالی است که باکو سرمایهگذاریهای عظیمی برای بهبود زیرساختهای محلی خود برای تأمین نیازهای این کریدور، تکمیل جاده ها، راه آهن، پلها و تونلها انجام داده است. علی رغم تعهد اقتصادی برای نقش کلیدی آذربایجان در این مسیر، سیاستهای این کشور منجر به سرد شدن روابط با ایران و هند شده است.
آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزایندهای سیاستهای هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علناً مواضع خود را اعلام کرده است.
در ماه ژانویه، وزیران خارجه آذربایجان، ترکیه و پاکستان بیانیه مشترکی را برای حمایت از بلندپروازیهای یکدیگر در قره باغ، قبرس و مدیترانه شرقی، و کشمیر صادر کردند.
با توجه به افزایش خصومتها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، هند و ایران اعلام کردند که کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب از ماه آینده به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه از طریق ارمنستان کار خود را آغاز میکند.
به هر حال، با توجه به افزایش بیثباتی ایجاد شده توسط آذربایجان در منطقه، این کشور در حال تبدیل شدن به یک شریک غیرقابل اعتماد برای اعتماد کشورها به عنوان یک قطب تجاری و حمل و نقل است.
به این ترتیب، ایران و هند در حال حاضر برای ارتباط منطقهای به ارمنستان وابسته هستند زیرا قصد دارند آذربایجان را از چنین کریدورهایی دور کنند.
ایران و هند بعد از عبور از ارمنستان برای رسیدن به اروپا باید از گرجستان عبور کنن.مگه گرجستان متحد ترکیه و باکو در مسدود کردن راه ابران به اروپا نیست؟