بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
دخالت کشورهای فرامنطقه ای در درگیری آذربایجان و ارمنستان؛

هشدارهای ترانزیتی مناقشه قره باغ برای ایران

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: «جنگ روسیه و اوکراین فرصت های ترانزیتی خوبی برای ما ایجاد کرد اما شروع دوباره مناقشات آذربایجان و ارمنستان بیشتر جنس هشدار دارد و حداقل ضرر آن تاثیر بر تجارت دوجانبه ایران با این کشورها است.

تین نیوز |

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: « جنگ روسیه و اوکراین فرصت های ترانزیتی خوبی برای ما ایجاد کرد اما شروع دوباره مناقشات آذربایجان و ارمنستان بیشتر جنس هشدار دارد و حداقل ضرر آن تاثیر بر تجارت دوجانبه ایران با این کشورها است.»

به گزارش تین نیوز، جواد هدایتی با اشاره به مناقشه قره باغ بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان، اظهار کرد: «آذربایجان در این مناقشه دو هدف را دنبال می کرد که موضوع اول آزادسازی اراضی منطقه قره باغ از تصرف ارمنستان و موضوع دوم دسترسی به اراضی کشورهای منطقه غربی خود از طریق ایجاد کریدور مستقل در داخل استان سونیک ارمنستان بود.»

هدایتی اظهار کرد: «هرچند که لایه اول درگیری قره باغ، کشورهای ارمنستان آذربایجان هستند اما سایر قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای هم براساس منافع خود و یا جلوگیری از آسیب احتمالی ناشی از درگیری این دو کشور، در این درگیری متاثر و دخیل هستند.»

او تصریح کرد: «آذربایجان برای دسترسی به منطقه خودمختار نخجوان و اتصال مسیر ترانزیت مسافر و کالا بین این مناطق باید از مرزهای بیله سوار و جلفا در ایران استفاده کند.»

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی با اشاره به باز بودن مسیرهای عبوری کشور شوروی سابق و استفاده ایران از این کریدورها برای اتصال به شرق آسیا اضافه کرد: «از مسیرهای شوروی سابق و خط آهن روسیه در زمان جنگ برای تردد و ترانزیت کالا استفاده می شد.»

هدایتی با اشاره به اینکه برخی از مسیرهایی که امروز بسته شده و مورد مناقشه است، جزء خاک شوروی سابق بوده که در گذشته قابل دسترسی برای ما بوده است، عنوان کرد: «با توجه به آتش بس فعلی باید منتظر تحولات منطقه باشیم و با پیش بینی سناریوهای متفاوت برای مواجهه با آنها آمادگی داشته باشیم که مراتب از طریق مراجع ذیربط سیاسی و امنیتی در حال رصد است.»

او با اشاره به اعلام آمادگی ارمنستان برای بازگشایی مسیرهای تجاری در توافقنامه سال 2020، ادامه داد: «به نظر می رسد تعبیر آذربایجان از این بازگشایی، استفاده از خاک ارمنستان و استان سیونیک بدون حاکمیت ارمنستان بوده است، با وجود اینکه ارمنستان بارها تاکید کرده که کریدوری با این هدف در اختیار کسی قرار نمی دهد.»

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اذعان کرد: «بازگشایی مسیرهای اعلامی قطعا روی حجم ترانزیت عبوری از شمال غرب کشور تاثیر می گذارد، هرچند که باید این واقعیت را پذیرفت که بسته شدن این مسیر به صورت نامتعارف بوده و این انسداد ابدی نخواهد بود.»

او تاکید کرد: «موضوع مهم این است که ما بتوانیم با توجه به تحولات منطقه ای، سناریوهای مختلفی برای مقابله با آن داشته باشیم تا منافع خود را در بهترین حالت حفظ کرده و ارتقا دهیم.»

هدایتی بیان کرد: «حوزه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی از تحولات منطقه ای بسیار متاثر است و با توجه به ماهیت ژئوپلیتیکی و امنیتی مناقشه مذکور، همان گونه که پیش از این نیز اشاره کردم مراتب با دقت توسط مراجع ذیربط در بالاترین سطوح در حال رصد و پیگیری است و این سازمان نیز با توجه به ماهیت اقتصادی که دارد سعی خواهدکرد هماهنگ با سیاست های دولت و وزارت راه و شهرسازی و با رویکرد احترام به تمامیت ارضی کشورها، منافع حداکثری در جهت توسعه تجارت و حمل ونقل جاده ای با هر دو کشور را دنبال کند.»

او با اشاره به تعریف پروژه های ارمنستان و ایران برای اتصالات ترانزیتی، یادآور شد: «برخی از این پروژه ها به درگیری دو کشور ارمنستان و آذربایجان ربطی ندارد اما مناقشه ها به تسریع روند اجرایی آن منجر شده تا ارمنستان مسیر مستقلی برای آلترناتیو آذربایجان داشته باشد.»

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با تاکید بر ایجاد مسیرهای جدید برای دسترسی به حوزه های مختلف به ویژه بخش شمالی قفقاز، اذعان کرد: «ایجاد دسترسی به حوزه دریای سیاه از جهت اینکه مسیر آلترناتیوی برای اتصال به اروپا است، برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که وابستگی صرف به یک مسیر، آسیب پذیری و محدودیت را بیشتر می کند.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عواقب شروع دوباره درگیری دو کشور ارمنستان و آذربایجان بر ایران چیست، پاسخ داد: «جنگ روسیه و اوکراین از منظر حمل ونقل و ترانزیت برای کشور ما فرصت های خوبی ایجاد کرد اما شروع دوباره مناقشات آذربایجان و ارمنستان با توجه به نزدیکی درگیری و مرزهای ایران بیشتر جنس هشدار دارد و حداقل ضرر این است که تجارت دوجانبه ایران با این کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: مجله ماهنامه ترابران
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.