رشد ۸ درصدی ترانزیت در سال ۱۴۰۱
دبیر کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت با اعلام اینکه رفع موانعِ فرآیندی داخلی در معطلی بار ترانزیتی دستور کار فعلی این کارگروه است، گفت: امسال در افزایش بار ترانزیتی ۸ درصد رشد داشتیم.
دبیر کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت با اعلام اینکه رفع موانعِ فرآیندی داخلی در معطلی بار ترانزیتی دستور کار فعلی این کارگروه است، گفت: امسال در افزایش بار ترانزیتی ۸ درصد رشد داشتیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، امین ترفع با اشاره به جلسه اخیر کارگروه توسعه ترانزیت ، گفت: ایران یک شبکه ترانزیتی است نه ترکیبی از چند مسیر ترانزیتی، بنابراین اولویت کارگروه ترانزیت توسعه تمام شبکه ترانزیتی است.
وی افزود: هدف گذاری امسال برای رسیدن به عدد سالانه ۲۰ میلیون تن ترانزیت، باعث شد تا موانع و مشکلات پیش رو برای رسیدن به این رقم شناسایی و ارزیابی شود.
ترفع تصریح کرد: گزارش آسیب شناسی از موانع پیش روی ترانزیت اخیراً در جلسه شورای عالی ترابری ارائه شد، این موانع شامل موضوعات کلان و فرآیندی است که موانع فرآیندی بسیار بیشتر از موانع زیرساختی و کلان است.
دبیر کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت گفت: می خواهیم به دستگاه ها تکلیف کنیم که موانع عبور کالای ترانزیتی و صدور مجوزهای طولانی مدت کوتاه شود؛ دستگاهی هست که فقط ۴ هزار دلار برای صدور مجوز برای یک واگن تقاضا دار ما تلاش داریم برای انجام تشریفات گمرکی، موانع رفع شود.
به گفته ترفع، نگاه جدید در کارگروه ترانزیت این است که یکی یکی به سراغ موانع فرآیندی رویم و از معطلی بار ترانزیتی به دلیل موانع فرآیندی و داخلی جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به وجود و وضعِ تعرفه های سنگین ترانزیتی از سوی برخی دستگاه ها، گفت: دستور کار کارگروه ترانزیت این است که مشخص شود اختیار قانونی برخی دستگاه ها در دریافت هزینه های ترانزیتی از کجاست و با شناسایی و رفع فرآیندهایی که زمان و هزینه عبور کالا را افزایش می دهد، جذب بار ترانزیتی را از مسیر ایران افزایش دهیم.
ترفع همچنین خبر داد که در مجموع توجه دولت به رویکرد توسعه ترانزیت آمار ترانزیت امسال ۸ درصد رشد داشته است.