بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

اقدام دور از انتظار ترکیه در برقراری و افزایش عوارض عبور کامیون‌های ایرانی

اقدام دور از انتظار ترکیه در برقراری و افزایش عوارض عبور کامیون‌های ایرانی
|

تین نیوز |  ​رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری رسانه های داخلی و خبر گزاری  T.R.T  تركیه، از اقدام غیر منتظره  كشور تركیه در وضع نمودن عوارض و افزایش آن جهت عبور كامیون‌های ایرانی از داخل این كشور از ابتدای هفته جاری خبر داد.

به گزارش تین نیوز از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، در این نشست با اشاره به اینكه كشور تركیه در یک اقدام دور از انتظار و برخلاف موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور، عوارض عبوری کامیون‌های ایرانی از داخل این کشور را از نخستین ساعت جمعه گذشته وضع و ظرف مدت 48 ساعت به دو برابر افزایش داده است اظهار داشت : طرف ترکیه برای نخستین بار ساعت صفر روز جمعه (18 مهرماه)به حدود 25 یورو از کامیون‌های ایرانی بابت عوارض عبور دریافت کرد و ایران نیز بر طبق قوانین جاری و رفتار متقابل، از ساعت صفر روز شنبه حدود 25 یورو از کامیون‌های ترکیه عوارض دریافت می‌کند‌.

وی  ضمن تاكید بر تعامل همه جانبه در روابط از سوی جمهوری اسلامی ایران با كشور تركیه از جمله روابط حمل و نقلی كه همواره رو به توسعه بوده و مورد علاقه هر دو كشور نیز است  افزود: در پی این اقدام دولت ترکیه از ساعت 14 روز شنبه عوارض دریافتی خود را از کامیون‌های ایرانی به حدود 50 یورو افزایش داد، این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه مناسبات همیشگی دوجانبه، از افزایش عوارض دوم خودداری و مراتب اعتراض خود را از طریق وزارت امور خارجه کشورمان به مقامات ترکیه‌ای اعلام کرد و هرگونه رفتار متقابل را منوط به بررسی موضوع در این زمینه در مبادی ذیربط  می‌داند.

 كشاورزیان تصریح كرد: طبق ماده 5 موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و ترکیه که در سال 1373 به تصویب مجلس شورای اسلامی و پارلمان ترکیه رسیده است، دو کشور متعهد شده‌اند هیچ‌گونه مالیات یا عوارض نسبت به وسایل‌نقلیه طرف متعاهد دیگری كه در سرزمین آن طرف متعاهد به صورت ترانزیت و یا به مقصد دو كشور عبور می‌كنند به جز عوارض برای استفاده از شبكه‌ راه‌های اصلی و عوارض به منظور تأمین هزینه‌های مربوط به نگهداری و مرمت راه‌ها و حمل‌ونقل در ایستگاه های عوارضی،  دریافت نكنند و تنها وجوهاتی دریافت شود که به صورت یکسان جهت پوشاندن تفاوت قیمت سوخت در داخل كشور و قیمت‌ بین‌المللی قابل دریافت است و از آنجا كه نرخ سوخت در ایران یارانه‌ای است، از 20 سال گذشته، از کامیون‌هایی که از مرز ترکیه وارد ایران می‌شدند، مابه‌التفاوت نرخ سوخت دریافت می‌شد که بعد از افزایش نرخ سوخت، این مابه‌التفاوت  وفق قوانین و مقررات محاسبه و از کامیون‌های ترک دریافت می‌شود،  البته این مقدار بسیار كمتر از قیمت گازوئیل در طرف تركیه بوده و در مقابل مابه التفاوت در ایران سوخت به قیمت جایگاه به كامیونهای ترك عرضه می گردد، ضمن آینكه قیمت گازوئیل در تركیه حدود 14 برابر قیمت در ایران می باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از توضیحات خود افزود: طبق توافقی که از سالها قبل با طرف ترک صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران بابت هر 100 کیلومتر پیمایش کامیون‌های ترك  در ازای فروش گازوئیل به قیمت جایگاه در داخل خاک ایران 25 یورو از كامیونهای ترك دریافت می كرده است، این در حالی است که كشور ترکیه بدون فروش  سوخت به كامیون های ایرانی، شروع به اخذ عوارض از هر کامیون ایرانی به مقدار  25 یورو در هر 100 كیلومتر پیمایش نموده است و پس از اقدام مشابه جمهوری اسلامی ایران آنان مجدداً عوارض دیگر 25 یورویی وضع و برقرار نموده اند.

هرچند جمهوری اسلامی ایران افزایش 25 یورو دیگر بابت عوارض عبور کامیون‌های ترکیه از داخل کشور را برای خود محفوظ می‌داند  لیكن در راستای سیاست های دو جانبه و توسعه مناسبات دو كشور در حال حاضر مسئولین كشورمان در تلاش هستند تا موضوع را از طریق مقامات این کشور با مذاكرات حل و فصل نمایند و با هدف گذاری مقامات ارشد دو كشور برای تجارت 30 میلیارد دلاری، فضا را برای رونق كسب و كار افزایش دهند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن اشاره به منافع اقتصادی و بازرگانی دو كشور و نگرانی های بازرگانان و تجاری كه از طریق حمل و نقل جاده ای كالاهای خود را از قلمرو تركیه و جمهوری اسلامی ایران عبور می دهند گفت: هم‌اکنون کامیون‌های ایرانی در داخل ترکیه بابت خرید  هر لیتر گازوییل باید  6/1 یورو پرداخت ‌کنند، اما کامیون‌های ترکیه در خاک ایران به ازای هر لیتر گازوییل 92 سنت می‌پردازند بنابر این رفتار اخیر ترکیه در حوزه حمل و نقل جاده ای طبق توافقات دوجانبه نبوده و به صلاح توسعه روابط نیست، چرا كه رؤسای جمهور دو کشور همواره بر ضرورت توسعه مناسبات تأکید دارند، بنابراین اقدام صورت گرفته مغایر با دیدگاه‌های مقامات دو کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: طرف ترکیه‌ای در گذشته چندین بار اعلام کرده بود كه کامیون‌های این کشور که از داخل خاک ایران عبور می‌کنند مخزن سوخت آنها پلمپ شود و پس از اینکه بار خود را در ایران تحویل دادند با کنترل پلمپ از مرز عبور کنند، این در حالی است که کنترل پلمپ این وسایل نقلیه در مبادی ورودی دو کشور به دلیل حجم تردد کامیون‌ها، ضمن افزایش ایستایی کامیون‌ها در مرزهای دو کشور، مشكلات فراوانی را میتواند برای رانندگان تمامی كشور نیز ایجاد نماید  و این در حالی است كه در حال حاضر كامیون های تركیه به سهولت و به راحتی بدون داشتن سوخت وارد خاك جمهوری اسلامی ایران میشوند و در اولین جایگاه به مقدار دلخواه سوختگیری نموده و به هنگام خروج از مرزها نیز بدون هیچ كنترل و ممانعتی با باك پر از كشور خارج میشوند.

وی افزود: طرف ترکیه‌ای هم‌اکنون مخزن سوخت کامیون‌های ایرانی را پلمپ می‌کند تا سوخت اضافی در ترکیه به فروش نرسد، چرا که نرخ سوخت در ترکیه با قیمت سوخت ایران قابل مقایسه نیست و از این منظر منطق پلمپ کردن مخزن سوخت کامیون‌های ایرانی در ترکیه با عدم پلمپ کردن کامیون‌های ترکیه در داخل ایران برابر نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه در صورت ادامه روند فعلی، فضای رقابتی برای کامیون‌های هر دو طرف مشكل‌ساز می‌شود، ابراز امیدواری كرد کامیون‌های دو كشور طبق توافقنامه موجود و در یک فضای رقابتی سالم و عادلانه در داخل خاک یکدیگر تردد کنند‌.

شایان ذكر است، در سال 2013 بیش از 65 هزار کامیون ترکیه وارد خاک ایران شدند که معادل همین مقدار هم کامیون‌های ایرانی وارد خاک ترکیه می‌شوند. همچنین سالانه 10 هزار اتوبوس ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.