بازدید سایت : ۹۵۶۶۶

ایران نتوانست سهم زیادی از بازار روسیه را تصاحب کند

روسیه نمی تواند در شرایط جنگی خود را محدود به کریدور دریای سیاه کند؛ به نظر می رسد که امنیت حمل و نقل این کشور از این مسیر به دست نمی آید از این رو آنها به دنبال مسیرهای جایگزین برای انتقال کالاهای خود به مقاصد تجاری شان هستند.

ایران نتوانست سهم زیادی از بازار روسیه را تصاحب کند
تین نیوز |

قائم مقام دبیرکل خانه صمت خاطر نشان کرد: روسیه نمی تواند در شرایط جنگی خود را محدود به کریدور دریای سیاه کند؛ به نظر می رسد که امنیت حمل و نقل این کشور از این مسیر به دست نمی آید از این رو آنها به دنبال مسیرهای جایگزین برای انتقال کالاهای خود به مقاصد تجاری شان هستند و از قدیم ایران یک مسیر آرمانی و آرزوی روسیه برای دستیابی به آبهای گرم و آزاد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، آرمان خالقی در واکنش به خبر تبدیل شدن ایران به کانونی برای حمل و نقل غلات صادراتی روسیه، گفت: مسیر دریایی بدون واسطه کشورهای دیگر، بین ایران و روسیه وجود دارد و روس ها می توانند کالاهای ترانزیتی خود را با کشتی به بندرهای انزلی، امیرآباد و .... منتقل کنند و از آنجایی که بندر انزلی به ریل نزدیک شده است و این امکان وجود دارد که مستقیم کالاها از طریق خطوط ریلی حمل و به بنادر جنوبی ایران منتقل و از آنجا به سایر مقاصد صادراتی روس ها ارسال شوند.

وی این مسیر را جایگزینی مناسب برای روسیه در شرایط تحریم معرفی کرد و افزود: روسیه نمی تواند در شرایط جنگی خود را محدود به کریدور دریای سیاه کند؛ به نظر می رسد که امنیت حمل و نقل این کشور از این مسیر به دست نمی آید از این رو آنها به دنبال مسیرهای جایگزین برای انتقال کالاهای خود به مقاصد تجاری شان هستند. از قدیم ایران یک مسیر آرمانی و آرزوی روسیه برای دستیابی به آبهای گرم و آزاد بود.

قائم مقام دبیر کل خانه صمت با تاکید بر این موضوع که ما چگونه می توانیم از این فرصت بهره بگیریم، خاطر نشان کرد: آیا ما می خواهیم مسیر و راهرو عبوری برای انتقال کالاهای روسیه باشیم؟ و یا قرار است که فقط خود را به منتفع شدن به هزینه های ترانزیتی محدود کنیم؟ و یا در سر پروژه های بلندپروازانه داریم و می خواهیم خود را به هاب تجاری منطقه تبدیل کنیم؟ آیا ایران می تواند به نقطه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب تبدیل شود ( زمانی این مسیر به صلیب طلایی شهرت داشت) اگر این کار  محقق شود و ما ایفاگر نقطه تلاقی باشیم علاوه بر تغییر وضعیت ژئوپلتیک شاهد رشد اقتصادی در کشور نیز خواهیم بود.

خالقی تصریح کرد: هم اکنون دبی در شبه جزیره عربستان، بارانداز همه کشورهای منطقه شده است به این معنا که کالاها به این کشور وارد، تخلیه و بارگیری مجدد می شوند. این مهم را ما می توانستیم انجام بدهیم که به هر دلیلی نشد. اما این فرصت جدید است که تحقق آن نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است ظرف 2 تا 3 سال آینده نمی توان انتظار عملیاتی شدن آن را داشته باشیم باید این سخن  تبدیل به طرح، پروژه شود و برای آن بودجه تعریف و تاریخ آغاز و اتمام آن مشخص شود تا زمانی که چنین نکردیم در حد یک بلندپروازی و خواب بیداری باقی می ماند.

این فعال اقتصادی موفقیت در این زمینه را مستلزم برنامه ریزی اقتصادی، دیپلماسی قوی اقتصادی و سیاسی و بهبود روابط بین الملل دانست و گفت: در شرایط تحریم بنادر ایرانی برای سایر کشورها مقصد محسوب نمی شود و این موضوع در حد حرف و یک پروژه بزرگ بین الملل باقی می ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته صحبت های مبنی بر هاب شدن ایران برای غلات روسیه مطرح شد اما در عمل اتفاقی نیفتاد آیا ممکن است که سرنوشت برای این پروژه نیز تکرار شود؟ اضافه کرد: قرار بود که لوله های انتقال گاز روسیه از مسیر ایران عبور کند که در عمل چنین اتفاقی رخ نداد موارد این چنینی نیز بارها اتفاق افتاده است و همین موضوع این ذهنیت را تقویت می کند که ما گاهی وجه المصالحه و یا جایی برای چانه زنی روس ها می شویم؛ به نظر می رسد آنها با وجود ما چانه می زنند و به اهداف خود می رسند.

عضو هیات مدیره خانه صمت ایران تاکید کرد: روسیه به دنبال راه های جایگزین است که هرگاه تحت فشار قرار گرفت بتوانند از آن استفاده کند؛ ایران یکی از مسیرهاست. مسیر بنادر جنوبی ایران برای مقاصد تجاری این کشور به صرفه تر است تا اینکه بخواهند  از دریایی سیاه وارد مدیترانه و یا از کانال سوئز وارد دریایی سرخ شود. رسیدن به کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی از مسیر ایران برای روسیه به صرفه تر است و اینگونه می تواند قدرت تجاری خود را بالاتر ببرد.

خالقی با بیان اینکه ایران نتوانست سهم قابل توجهی از بازار روسیه را تصاحب کند، افزود: حجم صادرات ایران به روسیه با عقد پیمان اوراسیا و .... نتوانست تغییر قابل توجهی پیدا کند و رسیدن تجار ایرانی به حق خود در بازار روسیه نیازمند زمان است چراکه ما هنوز ادبیات کار کردن با روس ها را یاد نگرفتیم به این معنا که هنوز به استانداردها، ذائقه بازار، نحوه بسته بندی و .... مورد نظر آنها دست پیدا نکردیم. همچنین سازوکار جابه جایی و تبادل پول، بین دو کشور تعریف نشده است این در حالیست که ایران و روسیه تحریم اند اما هنوز نتوانستند یک خط مطمئن تبادل پول برای خود ایجاد کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    سهم زیادی، کجا رفت قربان؟ زیاد، منظورم هست.اقلام مختلف و قابل شمارش لااقل ده تا. همش بود غلات!!