بازدید سایت : ۵۳۱۲۲

ترانزیت نفتی از اقیلم کردستان به صفر رسید

مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: یکی از دلایل افت حجم ترانزیت، کاهش ترانزیت فرآورده های نفتی بود به طوریکه در سال گذشته ترانزیت از اقلیم کردستان به صفر رسید.

ترانزیت نفتی از اقیلم کردستان به صفر رسید
تین نیوز |

مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: یکی از دلایل افت حجم ترانزیت، کاهش ترانزیت فرآورده های نفتی بود به طوریکه در سال گذشته ترانزیت از اقلیم کردستان به صفر رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جواد هدایتی  درباره دلایل عدم تحقق هدف گذاری ترانزیت 20 میلیون تنی در سال گذشته و دلایل افت آمار ترانزیتی اظهار داشت: در آمار ترانزیت جاده ای با کاهش مواجه نبودیم، حجم ترانزیت مواد نفتی که همیشه در سال های گذشته در افزایش و کاهش ترانزیت تعیین کننده بود به طوری که هر سالی که رشد ترانزیت داشتیم دلیل آن، رشد میزان ترانزیت فراورده های نفتی بوده و بدون استثنا تاثیرگذارترین عامل در رشد آمار ترانزیت است.

وی ادامه داد: اتفاق بسیار خوبی در سال گذشته رخ داد این بود که ترانزیت فرآورده های نفتی کاهش پیدا کرد. اما حجم ترانزیت جاده ای کاهش پیدا نکرد چراکه افزایش حجم ترانزیت غیر نفتی این کسری را جبران کرد.ترانزیت غیرنفتی در سال گذشته حدود 2میلیون تن افزایش پیدا کرد که آن کسری کاهش ترانزیت فراورده های نفتی را توانست پوشش دهد.   

مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: یکی از دلایل افت حجم ترانزیت، کاهش ترانزیت فراورده های نفتی بود به طوری که در سال گذشته ترانزیت از اقلیم به صفر رسید و از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته تا پایان سال، ترانزیت فراورده ها نفتی برای تجار اقلیم به دلیل شکست قیمت ها از سوی روسیه در بازارهای جهانی، صادرات به صرفه نبود و هیچ محموله ترانزیت مواد نفتی از آن مسیر انجام نشد. اگر ترانزیت نفتی که در 10 ماه سال گذشته صفر شد، افزایش پیدا می کرد، به طور قطع آمار ترانزیت رکورد سال های 91 و 92 را که به 13.5 میلیون تن بود را جابه جا می کرد و از این اعداد و ارقام عبور می کردیم.

هدایتی گفت: از دلایل دیگر عدم تحقق ترانزیت 20 میلیون تنی، شرایط افغانستان بود. در سال های گذشته افغانستان یکی از مقاصد اصلی ترانزیت کالا از ایران بود که بار عمدتا از مسیر امارات متحده به افغانستان می رفت که بخشی این مبادلات تجاری افغانستان به دلیل تحریم های پولی و بانکی که علیه طالبان در دنیا اعمال می شود، کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی افغانستان، خرید و واردات کالا به این کشور کم شد و به دنبال آن، آمار ترانزیت از ایران به افغانستان هم کاهش پیدا کرد.

وی افزود: ترکمنستان هم به تازگی سال گذشته مرزها با ایران را بازگشایی کرد و ترانزیت با آسیای میانه مجدد راه اندازی شد و تا زمانی به غلتک بیفتد و به روال عادی برگردد، طبیعتا تا یکسال زمان می برد. باید توجه داشت که روابط ایران و ترکمنستان در طول یکسال گذشته بهتر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.