گزارشی از پروژه یک کمربند یک جاده چین
گزارش منتشر شده از سوی دولت چین از ابرپروژه راه ابریشم جدید موسوم به یک کمربند یک جاده(BRI).
گزارش منتشر شده از سوی دولت چین از ابرپروژه راه ابریشم جدید موسوم به یک کمربند یک جاده(BRI).
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری گفتمان دریا، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دولت چین در سالگرد آغاز ابرپروژه راه ابریشم جدید موسوم به یک کمربند یک جاده (BRI) همکاری کشورها در این پروژه دستاوردهای واقعی برای آن ها درپی داشته است. این امر توسعه صحیح جهانی شدن اقتصادی را تسهیل و به حل چالش های توسعه و بهبود سیستم حکمرانی جهانی کمک کرده و مسیر جدیدی نیز برای کشورها در مسیر مدرن شدن گشوده است. چین با بهره گیری از تخصص خود در انرژی های تجدیدپذیر، حفظ منابع انرژی، حفاظت از محیط زیست و به کارگیری فناوری، توسعه سبز را نیز ترویج می کند و از آسیا تا آفریقا، آمریکای لاتین تا اقیانوس آرام جنوبی با اولویت قرار دادن ساخت جاده ها، راه آهن، مدارس، بیمارستان ها و تأسیسات کشاورزی به کاهش فقر و بهبود رفاه مردم کمک کرده است.
بر اساس چارچوبی متشکل از «شش راهگذر، شش مسیر و چندین کشور و بندر»، یک شبکه زیرساختی چند بعدی و چند بعدی در حال شکل گیری و اتصال در زمین، دریا، هوا و فضای سایبری برقرار است.
مهمترین مسیرهای راه ابریشم جدید چین کدامند؟
مسیرهای حمل و نقل بین المللی زیادی در راه ابریشم چین تعریف شده است. برخی از این مسیرها عبارتند از: قطار سریع السیر چین-اروپا، خط سریع السیر زمینی-دریایی چین-اروپا، یک راهگذر(کریدور) جدید تجارت بین المللی زمینی-دریایی و بزرگراه خشکی-دریایی اوراسیا با نام لیانیونگانگ-خورگوس.
علاوه بر این، در امتداد پل زمینی جدید اوراسیا، بخش بلگراد-نووی ساد از راه آهن مجارستان-صربستان در صربستان به پایان رسیده و ریل گذاری در بخش بوداپست-کلبیجا در مجارستان آغاز شده است. بزرگراه اروپای غربی-غرب چین تکمیل شده است. بخشی از بزرگراه بار-بولجاره در مونته نگرو نیز تکمیل شده است. در امتداد راهگذر اقتصادی شبه جزیره چین-هندوچین، راه آهن چین-لائوس احداث شده است و نقش مهمی در حمل و نقل طلایی به عهده گرفته است.
راه آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ بین چین و اندونزی، به سرعت عملیاتی ۳۵۰ کیلومتر در حال ساخت است. قرارداد فاز اول راه آهن چین تایلند (بخش بانکوک- ناخون راچاسیما) امضا شده و عملیات ساختا آن کلید خورده است.
در امتداد راهگذر اقتصادی چین – مغولستان – روسیه، پل بزرگراه هیهه – بلاگوشچنسک و پل راه آهنی را که چین و روسیه را به هم متصل می کند، گشوده شده است. خط لوله گاز طبیعی شرق چین و روسیه به طور کامل عملیاتی شده و چین، روسیه و مغولستان به طور رسمی مطالعه امکان سنجی ارتقا و توسعه راه آهن مرکزی راهگذر اقتصادی چین-مغولستان-روسیه را آغاز کرده اند.
در امتداد راهگذر اقتصادی چین – آسیای مرکزی – آسیای غربی، بزرگراه چین – قرقیزستان – ازبکستان به طور کامل به بهره برداری رسیده و خط لوله گاز چین – آسیای مرکزی دایر شده است. در امتداد راهگذر بنگلادش – چین – هند – میانمار نیز خط لوله نفت خام و گاز چین – میانمار تکمیل است.
در آفریقا، راه آهن هایی مانند راه آهن مومباسا-نایروبی و راه آهن آدیس آبابا-جیبوتی اکنون عملیاتی شده اند و به محرک های مهم توسعه این قاره تبدیل شده است.
شبکه دریایی جاده ابریشم همچنان رو به گسترش است. تا پایان ژوئن ۲۰۲۳، به ۱۱۷ بندر در ۴۳ کشور رسیده بود و بیش از ۳۰۰ شرکت کشتیرانی معروف چینی و بین المللی، شرکت های بندری و اتاق های فکر به انجمن دریایی ابریشم پیوسته اند.
اتصال دریایی نیز به طور پیوسته در حال بهبود است. ظرفیت باربری سالانه بندر پیرئوس در یونان افزایش یافته و آن را به چهارمین بندر بزرگ بارگیری(TEU) در اروپا و یک بندر پیشرو در این زمینه در دریای مدیترانه تبدیل کرده است.
بندر گوادر پاکستان نیز پیشرفت بزرگی داشته و به سمت تبدیل شدن به یک مرکز لجستیک و پایگاه صنعتی پیش می رود.
در بخش هوایی نیز برنامه های توسعه بخش خود را آغاز کرده است. قراردادهای دوجانبه حمل و نقل هوایی با ۱۰۴ کشور امضا و پروازهای مستقیم با ۵۷ کشور برای تسهیل حمل و نقل برون مرزی برقرار شده است.
پیامدهای اقتصادی و تجاری ابر پروژه راه ابریشم
تجارت و سرمایه گذاری به طور پیوسته در حال گسترش است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، ارزش تجمعی واردات و صادرات بین چین و کشورهایی که در طرح BRI همکاری می کنند به ۱۹.۱ تریلیون دلار با متوسط نرخ رشد سالانه ۶.۴ درصد رسیده است. در سال ۲۰۲۲، ارزش واردات و صادرات چین به حدود ۲.۹ تریلیون دلار رسید که ۴۵.۴ درصد از کل تجارت خارجی این کشور را تشکیل می دهد.این رقم نشان دهنده افزایش ۶.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ است. ارزش سالانه کل واردات و صادرات شرکت های خصوصی چین نیز در این مدت به این کشورهای از ۱.۵ تریلیون دلار فراتر رفته است.
در سال ۲۰۲۲، توافقنامه منطقه ای مشارکت جامع اقتصادی (RCEP) به اجرا درآمد و بزرگ ترین منطقه تجارت آزاد جهان، از نظر اندازه جمعیت و حجم تجارت ایجاد شد. کشورهای مشارکت کننده در این توافقنامه تقریبا همان کشورهای همکاری کننده در جاده و راه هستند و فعالیت هایشان مکمل یکدیگر است.
مجمع چین و آسه آن در مورد استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای به عنوان پل ارتباطی عمل کرده و کشورهای متحدBRI را قادر ساخته تا در زمینه فناوری هسته ای همکاری کنند و به رشد و رفاه اقتصادی برسند.
این کشور بودجه تأسیس صندوق راه ابریشم (SRF) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB) را نیز با سایر کشورهای شرکت کننده تأسیس کرده است. این صندوق در خدمت طرح ها و پروژه های BRI است. تا پایان ژوئن ۲۰۲۳، توافقنامه اجرای ۷۵ پروژه با سرمایه گذاری حدود ۲۲ میلیارد دلار به امضا رسید.
مطالعه بانک جهانی درباره پیامدهای مثبت اقتصادی کمربند و راه نشان می دهد: تجارت جهانی به کمک این طرح می تواند بین ۱.۷ تا ۶.۲ درصد رشد به همراه داشته باشد و درآمد واقعی جهانی را بین ۰.۷ تا ۲.۹ درصد افزایش دهد.