◄ زنجیره سرد نیازمند حمل و نقل مناسب است
به گفته فاطمه مقیمی، فعال اقتصادی حوزه لجستیک و حمل و نقل برای حمل و نقل کالاهایی که آسیب پذیری آن ها درجه بالا دارد نیاز به حمل ونقل مناسب داریم و سیستم زنجیرۀ سرد در مسیرهای تجاری تنها یکی از معضلاتی است که با آن روبه رو هستیم.
حمل و نقل نقش مهمی در لجستیک و زنجیره تامین دارد. یک سیستم حمل ونقل خوب می تواند بازده لجستیکی بهتری را در برداشته باشد. با بررسی شرایط فعلی، یک سیستم قوی به پیوند واضحی از لجستیک و تجهیزات و تکنیک های حمل ونقل مناسب جهت پیوند با مراحل تولید نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، لجستیک به عنوان فرایند برنامه ریزی، اجرا و کنترل برای حمل ونقل و ذخیره سازی کارآمد و مؤثر کالاها از نقطه مبدأ تا نقطه مقصد با هدف بهینه کردن سرویس دهی و درنهایت رضایت بیشتر مشتری بوده و در این راه نقش حمل و نقل در لجستیک بسیار پررنگ است بویژه در تجارت محصولات خاص مانند واکسن ها، داروها و مواد غذایی فسادپذیر.
زنجیره سرد یک جزء حیاتی از شبکه زنجیره تامین جهانی مدرن ما است که مسئول حفظ یکپارچگی محصولات حساس به دما در طول مسیر تولید تا مصرف است. مدیریت زنجیره سرد شامل مجموعه ای از فرآیندها می شود که به اطمینان از نگهداری، حمل و نقل و تحویل این کالاهای فاسد شدنی، مانند داروها، مواد غذایی، محصولات تازه و واکسن ها در دمای کنترل شده کمک می کند.
بیشتر بخوانید:
کارت دعوت سازمان هواشناسی به رئیس جمهور برای ورود به محل حادثه
نبود زنجیرۀ سرد یکی از موانع توسعه تجارت با اوراسیا و روسیه از سوی تجار اعلام می شود. به اعتقاد فعالان بخش بازرگانی حمل محصولات فسادپذیر بدون ایجاد زنجیرۀ سرد، امکان پذیر نیست.
فاطمه مقیمی، فعال اقتصادی حوزه لجستیک و حمل و نقل در این باره ضمن تاکید بر این موضوع تصریح کرد: ایجاد زنجیرۀ سرد می تواند در صادرات به این منطقه مؤثر باشد. هر ظرفیت افزوده ای که در سرویس حمل و نقل ایجاد شود و شرایط را برای صاحبان کالا تسهیل کند، حتماً می تواند وضعیت مطلوب تری نسبت به قبل برای صادرکننده ایجاد کند.
سیستم زنجیرۀ سرد یکی از معضلات تجارت است
وی افزود: البته، سیستم زنجیرۀ سرد در زیر مجموعه زنجیرۀ تأمین یک تجارت در مسیرهای تجاری، تنها یکی از معضلاتی است که با آن روبه رو هستیم. ما در مسیر اوراسیا و روسیه کانتینر یخچالی داریم که کار فریز را انجام می دهد، اما نمی توانند کالا را تازه نگه دارند. در چنین ناوگانی گل و گیاه و میوه و تره بار را نمی توان جابه جا کرد، زیرا محصول یخ می زند.
مقیمی توضیح داد: سیستم های دمایی که روی کانتینرهای یخچالی سوار است، برای حمل و نقل کالاهایی که آسیب پذیری آن ها درجه بالا دارد، اصلاً مناسب نیست. به همین علت با توجه به شرایط آب و هوایی اوراسیا که شش تا هفت ماه از سال ۴۰ درجه زیر صفر است، برای اینکه بتوانیم میوه و تره بار گلخانه ای ایران را به بازارهای آنجا برسانیم، ابزار مناسب حمل و نقل نیاز داریم. اما در ارتباط با حجم صادرات، بحث عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده مطرح است.
حمل و نقل فقط ۳۰ درصد در تجارت اثر دارد
فعال اقتصادی حوزه لجستیک و حمل و نقل ادامه داد: وسیله مناسب برای حمل و نقل فقط ۳۰ درصد در تجارت اثر دارد و ۷۰ درصد بقیه مربوط به بازاریابی برای حضور در بازار است. باید مراقب بود که موارد مشابه به بازار های هدف ورود پیدا نکند، زیرا وقتی مثلاً کالا از ترکیه به این منطقه می آید، ارزان تر از کالای ایرانی است.
مقیمی تاکید کرد: در صادرات به اوراسیا بحث مربوط به تأمین وسیله حمل و نقل مطرح نیست. زنجیرۀ تأمین از مبدأ تا مقصد و کل شرایط تولید و بسته بندی یک کالا باید بررسی شود. ضمن آنکه قوانین و مقررات حمایت کننده از این صادرات، باید مورد نظر قرار گیرد.
به گفته فعال اقتصادی حوزه لجستیک و حمل و نقل زنجیره های سرد به دلیل پیچیدگی هایشان، سرمایه گذاری بیشتری را در زیرساخت ها، فناوری و تخصص می طلبند. زنجیره های سرد به رانندگان و انبارداران آموزش دیده برای حفظ آمادگی و ارائه راه حلهای فوری در صورت تغییرات دما نیاز دارند و همچنین به افرادی با دانش کافی از برنامه ها و رویه ها برای پردازش هماهنگ و به موقع اسناد محموله در هنگام عبور از انبارها یا گمرکات.