بازدید سایت : ۸۹۲۶۰

آخرین وضعیت معطلی 400 راننده ایرانی در افغانستان

در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر (افغانستان) حمل می کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی های ترانزیتی را انجام داده است.

آخرین وضعیت معطلی 400 راننده ایرانی در افغانستان
تین نیوز

معاون وزیر اقتصاد گفت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر (افغانستان) حمل می کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی های ترانزیتی را اتنجام داده است. حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمدرضا رضوانی فر درباره آخرین وضعیت معطلی 400 راننده ایرانی کامیون های حامل سوخت عراق در خاک افغانستان و پیگیری های گمرک در صورت بازگشت کامیون ها اظهار داشت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر (افغانستان) حمل می کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی های ترانزیتی را انجام داده است. حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد؟

وی ادامه داد: یا باید تصمیم بگیرند که این بار را برگردانند یا اینکه مشکل کیفی آن را حل کنند، البته از این جهت که رانندگان ایرانی هستند و ناوگان محموله سوختی متعلق به ایران است، هم وزارت امور خارجه و هم وزارت راه پیگیراین موضوع هستند. اما اگر این بار با رانندگان خارجی حمل می شد عده ای ایراد می گرفتند که چرا این فرصت از دست رفت و از ظرفیت رانندگان ایرانی استفاده نشد حالا هم دو کشور که ایران نقشی در این موضوع ندارند به با یکدیگر به مشکل برخوردند البته همانطور که گفتم وزارتخانه های امور خارجه و راه پیگیر تعیین تکلیف رانندگان ایرانی هستند.

رییس کل گمرک ایران همچنین با توصیه به دولت چهاردهم گفت: معتقدم باید تکلیف مدیریت واحد مرزی روشن شود، برای فعالیت همزمان چند دستگاه از جمله پایانه ها، گمرک، سازمان راهداری، ستاد مبارزه با قاچاق، مرزبانی و سایر دستگاه ها در مبادی ورودی و مرزی یک سازو کاری برای انسجام بخشی و سرعت بخشیدن در اتخاذ تصمیمات تعریف شود و این بزرگترین تصمیمی است که باید گرفته شود.

رضوانی فر همچنین با اشاره به افزایش حجم ترانزیت از کشور و انجام اقدامات برای حفظ این روند رو به رشد ادامه داد: معتقدم هوشمندسازی هم در رویه سخت افزاری و هم نرم افزاری در گمرکات باید با همین شتاب ادامه پیدا کند و سفارش تولید آشکارسازها با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان افزایش دهند.  

وی افزود: امسال جهش قابل توجهی را در میزان ترانزیت تجربه کردیم بطوریکه تنها در 4 ماه اول امسال رشد ترانزیت به 59 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسید و لازمه ادامه این رشد توسعه زیرساخت ها در پایانه ها، مبادی ورودی و جاده های کشور است و بدر این باره باید تدابیر خاص اندیشیده شود.

رییس کل گمرک ایران گفت: در همین 4 ماه 60 میلیون تن واردات و صادرات بدون نفت را انجام دادیم و این نوید را می دهد که حجم تراکنش تجاری کشور تا پایان امسال به بیش از 200 میلیون تن می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.