افزایش ٣ برابری ترانزیت بار روسی از مسیر ایران؛ «فسکو» همچنان ارزان تر از کریدور شمال-جنوب
پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین پیش بینی ها از افزایش عبور بارهای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران به هند بود اما پس از مدتی این انتظارها برآوردها نشد بطوریکه طبق گفته دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی در این مدت تنها یک درصد از بار ترانزیتی بین روسیه و هند از مسیر ایران عبور داده شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: در شش ماه امسال ترانزیت جاده ای ۶١ درصد رشد داشته است و افزایش عبور بار روسیه از کریدور شمال-جنوب را می توان اینگونه بررسی کرد که در سال ١۴٠١ بار ترانزیتی از آستارا که عمده آن از روسیه وارد کشور می شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود. اما در سال ١۴٠٢ این عدد به یک میلیون و ٨٠ هزار تن رسید به عبارت دیگر شاهد رشد ٣ برابری این عدد هستیم که رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین پیش بینی ها از افزایش عبور بارهای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران به هند بود اما پس از مدتی این انتظارها برآوردها نشد بطوریکه طبق گفته دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی در این مدت تنها یک درصد از بار ترانزیتی بین روسیه و هند از مسیر ایران عبور داده شد.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای درباره دلایل عدم تحقق پیش بینی ها از رونق کریدور شمال-جنوب پس از جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: بخشی از این موضوع و رفتار ترانزیتی به این برمی گردد که عمده بار تجاری روسیه که زغال سنگ است بارهای ارزان قیمت و انبوه محسوب می شود و عمدتا این بار کشتی پسند است و برای انتقال و ترانزیت این بار از مسیر دریایی استفاده می شود.
وی تاکید کرد: برای صاحب کلا به صرفه تر است که غلات، بارهای فله و ارزان قیمت از این جنس بارها مانند زغال سنگ را از مسیر دریا جابه جا کند. به همین دلیل توجیهی ندارد که روسیه باز زغال سنگ را از کریدور شمال - جنوب به هند منتقل کند. شاید در شرایط حال حاضر به دلیل جنگ روسیه با اوکراین جابه جایی این دست از بارها هم برای انتقال از کریدور شمال -جنوب کشش داشته باشد اما شک نداشته باشیم اگر مسیر بهتری باز شود حتما این بارها از مسیر ارزان تر و مسیر دریا عبور داده می شوند چرا اساسا این بارها دریاپسند هستند.
این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی خط دریایی مشترک روسیه و هند و کاهش هزینه های حمل بار در این مسیر دریایی گفت: خط کشتیرانی «فسکو» که روس ها و هندی ها تا بندر ناواشیوا راه اندازی کرده اند، هزینه حمل کالا در این مسیر حدود ۴ هزار دلار است و از آنجایی که حجم انبوهی از بار از مسیر دریا جابه جا می شود، هزینه ها به کمتر از ۴ هزار دلار کاهش پیدا می کند بنابراین عبور بار از مسیر دریایی برای صاحب کالا به صرفه تر است.
وی ادامه داد: حال اینکه در کریدور شمال-جنوب هر اقدامی انجام دهیم، هزینه حمل بار به کمتر از ۴ هزار دلار نمی رسد. بنابراین ایران باید باری را در کریدور شمال-جنوب تجاری سازی کند که عبور آن از مسیر مسیر پایدار شود و از لحاظ اقتصادی عبور آن توجیه پذیر باشد البته در این باره تنها بحث قسمت مطرح نیست و زمان عبور بار هم برای توجیه پذیری استفاده از مسیر ترانزیتی حایز اهمیت است.
هدایتی با بیان اینکه برای انتقال و ترانزیت برخی کالاهای روسیه و هند مانند پتاس و یکسری از مواد شیمیایی و ... از کریدور شمال-جنوب تقاضا وجود دارد، اظهار داشت: باید بر روی بارها به ویژه بارهای کانتینری کار کنیم تا عبور آنها در این کریدور تجاری سازی شود و قابل رقابت با سایر مسیرها و کریدورهای منطقه باشد تا در شرایط غیر جنگی هم عبور این بارها از کریدور شمال-جنوب ادامه پیدا کند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با تاکید بر اینکه در این مدت شاهد افزایش عبور بار روسیه از مسیر کریدور شمال-جنوب بودیم، گفت: در شش ماه امسال ترانزیت جاده ای ۶١ درصد رشد داشته است و افزایش عبور بار روسیه از کریدور شمال-جنوب را می توان اینگونه بررسی کرد که در سال ١۴٠١ بار ترانزیتی از آستارا که عمده آن از روسیه وارد کشور می شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود. اما در سال ١۴٠٢ این عدد به یک میلیون و ٨٠ هزار تن رسید به عبارت دیگر شاهد رشد ٣ برابری این عدد هستیم که رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است.