بازدید سایت : ۵۹۱۰۶

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده های نفتی، عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری است، گفت: اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال
تین نیوز |

 رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده های نفتی، عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری است، گفت: اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، امین ترفع، شامگاه ۵ دی ماه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار کرد: طی سال های گذشته ترانزیت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته و از پنج تا ۱۳ و ۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ رکوردهایی را جابه جا کرده ایم. ترانزیت از ایران شیبی تابع از ترانزیت جاده ای دارد. ترانزیت ریلی ما حدودا ماهی ۱.۲ میلیون تن به صورت متوسط طی چند سال اخیر به صورت ثابت بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که روی روند ترانزیت نفتی اثر می گذارد، کالاهای نفتی است. روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده های نفتی است. اگر قیمت فرآورده های نفتی کم شود، ترانزیت نیز کم خواهد شد. همچنین عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری نیز در این زمینه اثرگذار است. اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر به دنبال اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن ترانزیت کالا باشیم باید به ۳ میلیون تن ترانزیت در ماه برسیم. در حال حاضر این میزان یک و نیم میلیون تن است اما ظرفیت ما بیش از این ها است. عددی که در برنامه هفتم دیده شده، فارغ از تقاضاست و در نظر نگرفته ایم که تقاضای بین المللی مایل به این رقم است یا بیش از این خواهد شد؛ موضوع بازار و نگاه تجاری به جریان عرضه و تقاضا باید در سیاست گذاری های کلان ما در برنامه هفتم دیده شود.

ترفع بیان کرد: بر همین اساس به سه سناریو خواهیم رسید. سناریوی نخست بسته شدن مرزها است که در آن فراورده های نفتی از کشور ما ترانزیت نشود. در این حالت به ۵ میلیون تن ترانزیت خواهیم رسید. اگر شرایط کنونی ادامه یابد، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن از کشور ترانزیت خواهیم داشت. تحول در ترانزیت ایران بدون حذف گره های فرایندی محقق نخواهد شد و ترانزیت بیش از ۲۰ میلیون تن با این روش امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: جریان تجارت از ابتدای تاریخ تاکنون جهت شرقی و غربی دارد. در واقع قطب های تولید ارزش در شرق و غرب با هم تجارت دارند و ما نیز واسطه هستیم. قطب های تولید ارزش تعیین کننده جهت تجارت هستند. در کشور ما نیز جهت تجارت شرقی غربی است. حدود ۳۰۰ میلیون تن تجارت بر همین اساس قابل عبور از ایران است. ۲۷۰ میلیون تن از این حجم شرقی غربی است. ایران شبکه ترانزیتی است. ما نباید حمل و نقل و ترانزیت کشور را به جهت خاصی متمرکز کنیم؛ موانع باید برطرف شود و حلقه های مفقوده از بین برود تا کریدور ایجاد شود.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دنیا هفت منطقه ترانزیتی دارد. برخی از این مناطق قابل دسترس است. منطقه هایی نیز جنگ زده است که غیرقابل عبور است. مناطق تحت نفوذ، شاهراه ها، کانال ها و مسیرهای دریایی، منطقه انحصاری شده، منطقه وابسته ساز و منطقه واگرا از دیگر مناطقی است که برای ترانزیت به کار می رود. اگر ترانزیت باعث ایجاد وابستگی به ایران نشود، همه این اقدامات بی معنا است. هدف ما ایجاد وابستگی است. رفع موانع غیرفیزیکی از رفع موانع فیزیکی مهم تر است. برای هدفگذاری های ما افزایش ظرفیت زیرساخت بی معناست اما آنچه موجب پیشرفت نمی شود، عوامل غیرفیزیکی است.

ترفع ادامه داد: یک راهبرد ما برای این موضوع همگرایی منطقه ای بوده که کریدور بدون آن بی معنا است. راهبرد دوم نیز وابسته سازی است. همه ابزارهای ما باید به سمتی برود که بتوانیم به کشورمان وابستگی ایجاد کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.