◄ بررسی مسیرهای موازی با ترکیه از زبان بخش خصوصی
تین نیوز | رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران تاکید کرد: باید حجم کالای صادراتی به اروپا و کشور آلمان، کشش بازار در مواجه با افزایش 600 یورویی کرایه حمل، آنالیز و استفاده از حمل و نقل رو-رو در بنادر گرجستان مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.
جواد سمساریلر در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره نظرات مطرح شده از سوی بخش خصوصی در جلسه هم اندیشی بررسی مسیرهای موازی با ترکیه اظهار داشت: یکی از مشکلات مسیرهای موازی عبوری از دریای سیاه، جابجایی کامیون از طریق قایق های رو-رو به دلیل عدم زمان بندی حرکت این قایق ها و محدودیت جابجایی 50 کامیون در هر قایق است.
وی افزود: در حال حاضر شرکت های کریر از مسیر «ایران-آذربایجان-داغستان-روسیه-بلاروس-لهستان-آلمان» به دلیل عدم وجود مشکلات مسیر ترکیه و بلغارستان استفاده می کنند، اما هزینه حمل آن بالاتر از ترکیه است.
تعرفه رو-رو؛ 1800 یورو
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران بیان داشت: صادرات ایران به آلمان از طریق مسیر فوق باید به منظور کشش بازار و افزایش 600 یورویی کرایه حمل آنالیز و بررسی شود. همچنین درصورت استفاده از مسیر گرجستان نیز علاوه بر مدت انتظار، حدود 1800 یورو به منظور از تعرفه عبور از "پل قرمز" و "فری" و "رو-رو" در بنادر آن کشور به مقصد بلغارستان یا رمانی به کرایه حمل اضافه می شود.
سمساریلر با اشاره به ویژگی های ترکیه به عنوان گلوگاه ترانزیتی ایران یادآور شد: مسائل و مشکلات پیرامون ترانزیت میان ایران و ترکیه می تواند به جای مقابله با مذاکره طرفین به توافق نهایی برسد.