شناسایی حفرههای زیرسطحی تهران با استفاده از فناوری روز دنیا
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران از تلاش برای شناسایی حفرههای زیرسطحی معابر اصلی پایتخت با استفاده از فناوری رادار نفوذی زمین (GPR) خبر داد.
طهمز احمدپور ضمن اعلام خبر فوق، مطالعات مربوط به شناسایی حفرههای زیرسطحی در معابر اصلی شهر تهران را پروژهای با مشارکت شرکت مهندسی «سی تیای» ژاپن دانست و با بیان اینکه این شرکت از فناوریهای نوینی در زمینه پایش و کنترل فرونشستهای زمین در مناطق شهری برخوردار است، یادآور شد: مدیریت شهری پایتخت، انجام مطالعات رادار نفوذی زمین بهصورت سه بعدی را با توجه به اهمیت این مطالعات در طرحهای توسعه مترو، تونلهای ترافیکی و سایر فضاهای زیر سطحی و همچنین پیشگیری از فرونشستهای احتمالی زمین، در دستور کار قرار داده و راهبری آن را به سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران سپردهاست.
وی با تأکید بر اینکه روش مذکور راهکاری ژئوفیزیکی با کارایی قابلقبول به شمار میآید، مبنای شناسایی عوارض زیرسطحی در این شیوه را تغییرات خواص الکتریکی مصالح زیرزمینی دانست و یادآور شد: امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته، استفاده از سیستمهای پرسرعت GPR نهتنها برای پایش تاسیسات و عوارض زیرسطحی بلکه برای شناسایی سایر محیطها مانند سطوح بتنی، چوبی و آسفالتی به روشی معمول تبدیل شدهاست.
احمدپور با اشاره به اینکه کشور ژاپن و بهویژه شهر توکیو همچون تهران با مشکل فروچالهها در سطح معابر شهری مواجه است، طراحی و ساخت سیستمهای پیشرفته GPR در این کشور را زمینهساز موفقیت بیشتر در پایش پیوسته و صحیح مناطق پرخطر و مستعد ریزش خواند و اضافه کرد: تجربیات فنی موجود در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مرهون بهرهگیری از سیستمهای دستی GPR از سال 1391است.