بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران با وجود منع تردد دیزلی‌ها + جدول

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: با توجه به این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوختی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران با وجود منع تردد دیزلی‌ها + جدول
تین نیوز |

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که با وجود منع تردد خودروهای دیزلی در تهران از روز شنبه (۶ دی ماه) غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: با توجه به این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوختی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، درحالی آلودگی شدید هوا طی هفته‌های اخیر در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور به مصرف سوخت‌های غیر استاندارد ازجمله مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نسبت داده می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده است که در شهرهایی مانند تهران و اصفهان هیچ یک از صنایع و نیروگاه‌های مهم و تاثیرگذار بر آلودگی هوا تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.

محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران - در آخرین اظهار نظر خود درباره آلودگی هوای تهران و افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران - که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع دارد - گفته بود که گرچه افزایش دی‌اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند.

با تمامی این‌ها از آنجایی که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود از ابتدا تا انتهای هفته جاری با پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مواجه باشیم، کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا استان تهران مصوب کرد که از روز شنبه (۶ دی ماه) تردد خودروهای سنگین و دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی در سطح استان تهران ممنوع شود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در سطح استان تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد نسبت به روزهای گذشته افزایش داشته است. آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که میانگین غلظت ۲۴ ساعته آلاینده دی‌اکسید گوگرد (SO۲) طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹.۲۲PPB بوده است اما این میانگین طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران به ۱۳.۴۹PPB رسیده است.

از سویی دیگر میانگین غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد (SO۲)طی ساعات ۲۲ تا ۴ صبح روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹.۴PPB بوده است که این رقم طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌هادر تهران به ۱۲.۰۸ رسیده است.

حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا درباره چرایی افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی می‌گوید: با فرض معادل بودن سرعت وزش باد در هر دو بازه زمانی می‌توان گفت که اضافه انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد توسط منابع ثابت درون و برون شهری صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح می‌کند: از آنجایی که تردد شبانه خودروهای دیزلی در سطح شهر ممنوع شده است می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوختی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

گوگرد می‌تواند پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون باشد

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد روی تشکیل ذرات معلق اثرگذار است و می‌توان گفت که پایه تشکیل ۳۰ درصد از ذرات معلق سولفات‌ها هستند. این یعنی گوگرد می‌تواند تاحدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر - باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.