بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

تطهیر قرارداد چینی آقای شهردار؛ از سر رضایت یا مصلحت؟

در جلسه شورای هم اندیشی شهرداری تهران که با اعضای شورا به تازگی برگزار شد؛ معترضان پس از جلسه غیرعلنی هم اندیشی سکوت کردند!

تطهیر قرارداد چینی آقای شهردار؛ از سر رضایت یا مصلحت؟
تین نیوز

یک عضو شورای شهر تهران خبر داد که جلسه شورای هم اندیشی شهرداری تهران با اعضای شورا به تازگی برگزار شده و همه ابهامات قرارداد واردات اتوبوس، تاکسی و موتور برقی از چین برطرف شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، نزدیک به دو ماه از جلسه جنجالی شورای شهر تهران که برخی از اعضای آن در اعتراض به پنهان کاری علیرضا زاکانی برای واردات اتوبوس، تاکسی و موتور برقی جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند، می گذرد. با این حال افرادی که جلسه را ترک کرده بودند دیگر حرفی از شفافیت نزده اند و فضای انتخاباتی کشور آنان را وادار به سکوت کرده است! سکوتی که باید منتظر بود بعد از برگزاری انتخابات شکسته می شود یا خیر.

اما سیدمحمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر می دهد که جلسه هم اندیشی شهرداری با معترضان برگزار شده است!

آقامیری در این باره توضیح داد: «برخی دوستان ما در شورای شهر تهران رفتند و شهرداری قراردادی را که با چینی ها برای خرید اتوبوس، تاکسی و موتور برقی بسته بود به آنها نشان داد و کارشناسان هم توضیحات لازم را برای آنها دادند. ضمن اینکه در جلسه هم اندیشی که غیرعلنی برگزار شد نیز درباره ابعاد قرارداد برای اعضای شورای شهر توضیح داده شد.»

وی در پاسخ به این پرسش که این جلسه هم اندیشی چه زمانی برگزار شده است، گفت: «این جلسه هم قبل جلسه جنجالی شورای شهر برگزار شد و هم به تازگی جلسه ای برگزار شده که کارشناسان شهرداری در این جلسه حضور یافتند و توضیحات لازم را برای اعضای شورای شهر دادند و شفاف سازی صورت گرفت.»

شفاف سازی پشت درهای بسته

به گفته آقامیری؛ ابعاد قرارداد شهرداری تهران با چینی ها برای واردات اتوبوس، تاکسی و موتور برقی و اقدامانی که تا امروز برای واردات انجام داده، برای اعضای شورای شهر شفاف سازی شده و اکنون مسئله مبهمی برای نمایندگان باقی نمانده است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری نام شرکت چینی را که با آن قرارداد بسته، اعلام کرده است، نیز گفت: «این موضوع برای اعضای شورای شهر شفاف سازی شده اصلا این ادعا درست نیست که کار به یک شرکت ساختمان سازی واگذار شده است. کار را یک هلدینگ چینی انجام می دهد که یکی از کارهای آن کارهای ساختمانی و ساخت وساز است.»

آقامیری همچنین به این سوال که آیا شهرداری درباره ضمانت اجرایی این پروژه از سوی چینی ها هم شفاف سازی کرد؛ این گونه پاسخ داد: «همه ضمانت های اجرایی گرفته شده و هیچ گونه نگرانی بابت این قضیه وجود ندارد. هیچ چیز مبهمی وجود ندارد و کار کاملاً حقوقی و دولتی است که با نظارت نهادهای دولتی و امنیتی انجام می شود. بنابراین هیچ مشکلی وجود ندارد و نقطه سیاهی در قرارداد نیست.»

 

 

او در ادامه درباره شائبه هایی مبنی بر تحمیل هزینه سنگین به شهرداری تا سال های سال نیز توضیح داد و با رد این موضوع گفت: «ما تجربه پروژه های مشابه این موضوع را داشتیم که وام گرفتیم و آن پروژه ها را انجام دادیم و سال های بعد افسوس خوردیم که چرا وام بیشتر نگرفتیم و پروژه های بیشتری انجام ندادیم. بنابراین از این بابت هیچ ضرری متوجه شهرداری نیست و به راحتی از عهده هزینه های این خریدها برمی آید. علاوه بر این پروژه بزرگی را به سرانجام می رساند که نفع به همه مردم تهران می رسد؛ آن هم پروژه ای که سال های سال جز آرزوها و مطالبات پایتخت نشینان بوده است.»

آقامیری افزود: «اگر این واردات امروز انجام نشود سال های بعد باید هزینه بیشتری کنیم و آن را انجام دهیم پس بهتر است هرچه زودتر انجام شود و به عقب نیفتد تا هزینه بیشتری به شهرداری تحمیل نکند.»

تامین اتوبوس ارزان تر و کیفی تر

او اضافه کرد: «علاوه بر این با توجه به تخفیف ویژه ای که شهرداری از شرکت های چینی گرفته این پروژه کاملاً به صرفه است و در مقایسه با آنچه شرکت های داخلی قرار بود برای شهرداری انجام دهند به صرفه تر است؛ زیرا شرکت های داخلی با رقم بالاتری پیشنهاد داده بودند و هزینه سنگین تری به شهرداری تهران متحمل می کردند. علاوه بر این ضریب استاندارد پایین تری هم نسبت به اتوبوس ها و تاکسی های چینی داشتند؛ بنابراین شهرداری تهران با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر این پروژه را اجرا می کند و اتوبوس های و تاکسی ها و ون هایی که قرار است از چین وارد شود هم کیفیت بالاتر و هم قیمت پایین تری نسبت به نمونه داخلی دارند.»

آقامیری تاکید کرد: «شرکت های داخلی که ادعا داشتند می توانند اتوبوس داخلی برقی تولید کنند استانداردهای لازم را نداشتند و همچنین قیمتشان هم نسبت به اتوبوس چینی بیشتر بود؛ اما امید است با اتوبوس ها و واگن ها، فناوری ساخت آنها نیز از چین وارد شود و شهرداری خودش صاحب فناوری تولید واگن خواهد شد.»

او با بیان اینکه در حوزه اتوبوس هم رقابت خوبی ایجاد می شود تا شرکت های داخلی به فکر بیفتند که اتوبوس برقی تولید کنند و کیفیت کارشان را هم بالا ببرند، گفت: «اکنون برخی از شرکت های داخلی به صورت بسیار محدود اتوبوس برقی تولید می کنند اما کیفیت آنها اصلاً خوب نیست و نمی توان کیفیت آنها را با نمونه خارجی و اتوبوس های چینی مقایسه کرد؛ اما این کار شهرداری باعث می شود شرکت های داخلی به فکر بیفتند و اتوبوس های باکیفیت تولید کنند و امیدواریم در این بخش هم به فناوری خوبی دست خواهیم یافت.»

این عضو شورای شهر یادآور شد: «قبلاً شهرداری با یکی از شرکت های داخلی قراردادی برای خرید اتوبوس برقی بسته بود که متاسفانه آنها نه به تعهد خود عمل کردند و نه کیفیت خوبی داشتند بنابراین شهرداری مجبور شد به سمت واردات اتوبوس برقی برود تا کار مردم روی زمین نماند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.