بازدید سایت : ۴۴۹۵۱

پرداخت ۱۰ درصدی سهم دولت برای خرید واگن های چینی

ورود یک رام قطار مترو تا پایان سال با پرداخت ۵ درصد باقیمانده سهم دولت

پرداخت ۱۰ درصدی سهم دولت برای خرید واگن های چینی
تین نیوز

رئیس شورای شهر تهران از پرداخت سهم ۱۰ درصدی دولت برای خرید واگن های چینی خبر داد و گفت: اگر پنج درصد باقی مانده سهم دولت پرداخت شود براساس زمان بندی انجام شده یک رام قطار جدید تا پایان سال وارد کشور خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی چمران در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم گفت: امیدواریم سال جدید از دوره ششم که آغاز کردیم به نتایج بهتری نسبت به سال های قبل دست پیدا کنیم. در این دوره تلاش فراوانی داشتیم تا بتوانیم برنامه های نیمه تمام را به پایان برسانیم و از سوی دیگر پروژه های جدیدی را آغاز و به سرانجام برسانیم.

چمران افزود: پروژه ای که متوقف می شود آغاز دوباره آن بسیار سخت تر از شروع یک پروژه است. اما در دوره ششم طرح ها و پروژه هایی که از دوره قبل باقی مانده بود را به اتمام رساندیم که از نمونه های آن می توان به آزادراه شهید شوشتری اشاره کرد که کارهای عمرانی بسیار مشکلی داشت و ۹ کیلومتر از آن به گونه ای طراحی شده که به صورت بن بست نباشد که در همین دوره به بهره برداری می رسد و مابقی آن نیز در دوره های دیگر باید پیگیری و به پایان برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مصر هستیم که پروژه های دیگری همچون امتداد یادگار امام که از دوره چهارم باقی مانده بود و در دوره قبل به دلیل مشکلات پیگیری نشد، با سرعت بیشتری دنبال شود تا در حقیقت یادگار امام از شمال شهر تا جنوب شهر ادامه پیدا کند و اصرار داریم که در این دوره این پروژه به اتمام برسد. پادگان جی املاکی داشت که باید از نیروی زمینی ارتش، استانداری، آموزش و پرورش و... خریداری می کردیم. به زودی نیز در میدان فتح ساخت یکی از چپگردها انجام خواهد شد و در مجموع تلاش ما این بود که در پروژه های عمرانی کارهای اساسی انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: یکی از اقداماتی که در سال جاری و در سال قبل پیگیری شد، توسعه حمل ونقل عمومی بود به شکلی که نیمی از بودجه سالانه را به این حوزه اختصاص دادیم. سال گذشته پس از تصویب بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل ونقل اختصاص پیدا کرد و در مجموع ۵۰ درصد بودجه سالانه به این حوزه داده شد و در سال جاری نیز پس از تصویب بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان به صورت جداگانه به این حوزه اختصاص پیدا کرد و به این ترتیب ظرف دو سال گذشته این کار را ادامه دادیم؛ اما با توجه به مشکلات تولیدات داخلی و همینطور خریدهای خارجی به نتیجه ای که می خواستیم دست پیدا نکردیم. در حقیقت در داخل و خارج با مشکلاتی برخورد کردیم به شکلی که تولیدکنندگان داخلی در مجموع ماهی ۵۰ اتوبوس تحویل می دادند و مشکلاتی هم در خریدهای خارجی وجود داشت که تلاش کردیم برای توسعه حمل ونقل عمومی چاره اندیشی کنیم.

وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی اقداماتی همچون راهپیمایی عید غدیر برای اولین بار آغاز شد و برنامه های خوبی در مقیاس بزرگ شهر تهران برگزار شد و مورد استقبال خوب شهروندان تهرانی قرار گرفت.

چمران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه در جلسات شورا تلاش شد از همه توان برای حل مشکلات شهروندان بهره بگیریم، افزود: جلسات صحن علنی شورا و جلسات کمیسیون ها به همراه بازدیدها و ملاقات های مردمی همگی تلاشی برای رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات شهروندان بوده است. تلاش کرده ایم این تجربه های موفق را ادامه بدهیم و از نظرات مردم استفاده کنیم. در شورا اختلاف نظرات زیاد است؛ اما در مسائل اصلی و اصولی با همین رأی دیروز در تثبیت هیات رئیسه، پیام روشنی از همدلی داشتیم. در مدیریت شهری و شورا تلاش بر تثبیت برای رساندن کارها به سرانجام بیش از پیش شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص احتمال تغییر و تحول به ویژه تغییر شهردار تهران گفت: شرایط به گونه ای است که اگر بتوانیم مسیر خود را ادامه بدهیم به صرفه و صلاح برنامه های شهری است. تلاش کرده ایم ایرادات را برطرف کنیم. باید نقاط ابهام و ضعف ها برطرف شود تا مشکلی پیش نیاید؛ اما اگر تغییر و دگرگونی رخ دهد پیش بینی من این است که به ما آسیب می زند. یعنی در عین حل مشکلات و نقاط ضعف باید مسیر خود را پیگیری کنیم.

چمران در خصوص پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت در خرید واگن های چینی گفت: تاکنون نزدیک به ۱۰ درصد از سهم دولت برای خرید واگن ها پرداخت شده و حدود پنج درصد باقی مانده که باید پرداخت شود. اما با طرف چینی صحبت شده که کار آغاز شود. بر همین اساس از واگن های ساخته شده بازدیدی به عمل آمد و واگن ها مورد تأیید قرار گرفت. اگر باقیمانده سهم دولت پرداخت شود نیز براساس زمان بندی صورت گرفته تا پایان سال جاری یک رام قطار ساخته شده وارد کشور خواهد شد و البته بخشی از قطعات وارد کشور خواهد شد و در همینجا ساخته می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تا آخر سال یک رام قطار ملی نیز به ما تحویل داده می شود که حرکت بزرگی است. البته باید ارز به آنها تخصیص پیدا کند و همه این موارد به لحاظ قانونی انجام شده اما بخش کوچکی هنوز عملیاتی نشده است.

اجرای تراموا در تهران قبل از تصویب در شورای شهر قابلیت اجرا ندارد

مهدی چمران در ادامه نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت تراموا در تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تراموا قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که مصوبه شورای شهر را ندارد و دو نمونه ای که وارد می شود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می تواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند، گفت: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمی توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد.

چمران درباره عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه چهارم توسعه تهران با تأکید بر اینکه درصد اعلامی به ما در مورد اجرایی کردن برنامه ها، عدد بالایی است، اظهار کرد: با این حال هنوز بخش هایی را نیز داریم که عملیاتی نشده است که برای برنامه چهارم عملیاتی فکر شده بود و بنده راه هایی را پیشنهاد دادم که بتوان طرح های برنامه چهارم را به سرعت انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آخرین وضعیت خرید قطار مترو و اتوبوس برای تهران گفت: ما هم در هزینه کرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترضیم. شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است و برای تأمین اتوبوس ها نیز بازدید کردند و اتوبوس ها هم تأیید شده و می گویند حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن فکر می کنم در شهریورماه واریز می شود تا اتوبوس ها وارد تهران شود البته دقت داشته باشید که اتوبوس نو به شهر آمده و اگر چشم بچرخانیم در سطح شهر می توانیم اتوبوس های نو را ببینیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هیأت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که می توان اتوبوس های کارکرده نیز خریداری کرد چراکه در بخش بین شهری با کمبود اتوبوس مواجه هستیم، اظهار کرد: در زمان برگزاری جام جهانی قطر این موضوع را دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوس ها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است، در حالی که می توانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم؛ اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوس ها به لبنان هدیه داده شد.

چمران با بیان اینکه برخی می گویند که چرا اتوبوس نمی خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، گفت: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است و حتی دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وعده کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نرسیده است؟ گفت: البته در این بخش با دیگر نهادها چالش هایی وجود دارد که باید «برخط و یکسان» شود و ما با این شرایط پیش بینی کرده بودیم که پروانه ساختمان حداکثر تا دو ماه صادر شود اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است البته این مسئله را پیگیری می کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حساسیتم به مسائل مختلف شهری نسبت به دوره های قبل بیشتر شده است، ادامه داد: اما بنده نیازی نمی بینم موارد را در شورا داد و فریاد بزنم و به محض مشاهده موارد به مدیران موضوع را می گویم. قطعا و یقینا حساسیت های من اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است. حتی همین دیروز موضوعی را با شهردار درخصوص ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که مربوط به سال ۹۷ است و به این دوره رسیده است. این نشان می دهد که حساسیت ها حتی به موارد فردی هم می رسد.

وی در مورد فروش املاک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی املاک به دلیل گرانبها بودن نگه داشته می شود، گفت: مرتباً ما املاک را می فروشیم و می خریم و اینگونه نیست که امسال اگر ملکی را بفروشیم سال دیگر ملکی نداریم. املاک مرتبا خرید و فروش می شود و اینکه به فروش برسد و شهرداری فقیر شود، درست نیست اما تأکید ما این است که خام فروشی صورت نگیرد.

شهرداری قرارداد واگن های چینی را اجرایی نمی کرد؛ قرارداها لغو می شد

چمران در مورد آخرین وضعیت قرارداد چین با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی کردیم به کلی لغو می شد، گفت: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما باید از بودجه دیگر بخش ها پرداخت کند افزود: در گذشته هم شهرداری اتوبوس های دوکابینه را خود خریداری کرد. پارت اول ۲۵۰ میلیون تومان و پارت دوم ۸۵۰ میلیون تومان بود اما امروز رقم همان اتوبوس ها به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. شهرداری می تواند پرداخت کند اما به صلاح نمی بینیم. دولت نمی گوید مبلغ را نمی دهیم و دستور پرداخت هم داده شده اما پرداخت در بزنگاه عملیاتی نشده است.

با تراموای ریلی در تهران موافق نیستم

وی با بیان اینکه خطوط ریلی در شورای عالی استان ها و بر اساس شنیده ها در دوره قبل به تصویب رسیده است، یادآور شد: ما گفتیم که تراموا در این دوره نیز باید بررسی و تصویب شود. بنده با تراموای ریلی در خیابان های تهران موافق نیستم و فکر نمی کنم از لحاظ شهرسازی به نفع شهر با خیابان های کم عرض باشد اما آنچه که مطرح شد تراموای چرخ لاستیکی است که در تهران آزمایش خواهد شد و آزمایش نیاز به تأیید و تصویب ندارد.

چمران با اشاره به تشکیل کمیته ای در شورا برای بررسی وضعیت فرونشست ها، تصریح کرد: جلسات فراوانی با حضور متخصصان در خصوص فرونشست ها برگزار شد اما برنامه هایی که پیش بینی می شود در دو قالب مقطعی و حل اساسی مسئله است که اصل موضوع به بارندگی و استفاده از آب های زیرزمینی ارتباط دارد. ما پیشنهاد دادیم که آب های سطحی در شهر جمع آوری شود و به اشکال مختلف از آن استفاده کرد.

وجود بیش از ۶۰۰۰ هکتار بافت ناکارآمد در تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری نسبت به تمام شهرها در نوسازی بافت فرسوده جلوتر است با اینکه بافت فرسوده تهران از دیگر شهرها به لحاظ وسعت بسیار گسترده تر است، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود بافت ناکارآمد مطرح شود و در این صورت میزان بافت از ۴۵۰۰ هکتار به بیش از ۶۰۰۰ هکتار خواهد رسید. ریزدانگی و عدم دسترسی مناسب و ناپایداری از ویژگی های بافت فرسوده است اما بافت ناکارآمد بیش از این حیطه است.


وی ادامه داد: متأسفانه هیچ دولتی تاکنون سهم ۵۰ درصدی را برای رایگان کردن عوارض بافت فرسوده نداده است. ما حساب کردیم که اگر عوارض در بافت دریافت نکنیم به نفع شهر خواهد بود. ما این موضوع را مطرح کردیم که در بافت ناکارآمد نیز عوارض دریافت نشود. ما در نوسازی بافت فرسوده از دیگر شهرها جلوتر هستیم اما راضی نیستیم. شهرداری وظیفه ای در تخریب و نوسازی ندارد و این کار انبوه سازان و مردم است.


چمران با بیان اینکه واحدهای مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع خواهند شد تا از ریزدانگی خارج شوند، گفت: انبوه سازان نیز باید قطعه سازی کنند و اگر نوسازی یک منطقه توسط انبوه ساز صورت بگیرد، مشکلی در تأمین پارکینگ و سرانه فضای سبز و دیگر بخش ها ندارد. ما تاکنون سه جلسه با سازندگان برگزار کردیم.


وی با تأکید بر اینکه دادستانی دعوت کرده که وضعیت ساختمان های ناایمن را بررسی کنیم، گفت: با ورود دادستانی ساختمان های پرخطر ملزم به ایمن سازی شده اند. تیمی از بخش های مختلف همچون ستاد بحران تشکیل شدند تا بررسی ها را انجام دهند.

ساخت دروازه قرآن در دروازه جنوبی تهران مقابل مرقد حضرت امام (ره)

چمران درخصوص ساخت دروازه قرآن در تهران هم گفت: دیروز نامه ای به تولیت آستان حضرت امام ارسال کردیم و جلسات مختلفی برگزار شد؛ محلی در دروازه جنوبی تهران مقابل مرقد حضرت امام (ره) پیش بینی کرده ایم که باید نقطه خاص آن با کار تخصصی مشخص شود و البته باید جایگاهی که در آن عوارض دریافت می شود، حذف شود. باید پلیس، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در جلسات حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه برای تحقق شهر دوستدار کودک هرآنچه لازم بوده به سازمان بوستان ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: باید بوستان ها در ابتدا راه اندازی شود تا بتوان فضایی را برای کودکان اختصاص داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمام مطالعات ضروری در زمان ساخت برج میلاد انجام شده است، اظهار کرد: ما وقتی به شورا آمدیم برج میلاد شاید تنها تا دو متر پیش نرفته بود و پس از آن شرکت بلندپایه، پروژه را سرعت داد و کار بسیار فنی و پیچیده ای را اجرایی کرد. امروز اگر مطالعه ای وجود داشته باشد نتایج آن را اعلام می کنند. برج میلاد مرتباً پایش می شود و مدتی دستگاه ها خراب بود و گفته شد که باید پایش دائمی باشد.

وی با بیان اینکه بلندمرتبه سازی از لحاظ تکنیکی هنر است اما اینکه ضرورت داشته باشد و آن را نماد توسعه بدانیم، درست نیست، یادآور شد: در برخی شهرها همچون وین در بخش هایی اجازه ساخت ساختمان های بلندمرتبه را نمی دهند. در تمام بخش های شهر نمی توان بلندمرتبه سازی کرد و گاهی می بینیم که در بافت مسکونی یک بلند مرتبه می سازند که به تمام منازل اطراف اشراف دارد.

وی افزود: بلندمرتبه هایی که کنار هم ساخته می شوند، به دلیل دید به یکدیگر و سایه ای که روی هم دارند، از لحاظ قوانین شهرسازی مشکل دارند و باید با فاصله مشخصی ساخته شوند. ایجاد آسمان خراش در شهر هنر نیست زیرا که می تواند برای ساکنین اطراف مشکل ساز باشد. بلندمرتبه سازی ضوابطی دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب نشده است. ما ضوابط را به این شورا دادیم و گفتند که ما مشخص کنیم که بلندمرتبه ها در چه بخش هایی ساخته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است. ساخت ساختمان های بالای ۱۲ طبقه باید مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته باشد و هفت معاون وزیر در مورد آن نظر می دهند و شهرداری نمی تواند مجوز آنها را صادر کند.

چمران با بیان اینکه باید ۴۰ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو باشد، اظهار کرد: مترو حمل و نقل انبوه بر و پاک است. خیابان های پایتخت کم عرض هستند و مشکل ساز می شوند. اتوبوس اگر به ۳۰ درصد هم برسد خوب است اما مترو باید ۴۰ درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص دهد. برای جمعیت جدید تهران چهار خط پیش بینی شده ضروری است و البته خطوط اکسپرس نیز پیش بینی شده که در آینده بررسی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم شرایط و همکاری با دولت بهتر شود، گفت: ما تنها نگاه خوشبینانه نداریم و موارد منفی را نیز در نظر گرفته ایم. کارهایی که در یک شهر صورت گرفته نمی تواند متوقف شود و عادلانه و منطقی نیست. همانطور که دولت کار خود را به دنبال کار دولت قبل ادامه می دهد، در شهرداری و شورا نیز باید روند به این شکل باشد.

وی با اشاره به انحلال شورایاری ها، اظهار کرد: ما از ابتدای دوره ششم در این فکر بودیم که روند را به گونه ای اصلاح کنیم و به دیوان توضیحاتی را در این خصوص ارائه دادیم. در نهایت در شورا مصوب شد که سرای محلات و مدیریت محلات ایجاد شود که انجام شد و در پایان سال قبل نشستی با معتمدین برگزار شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.