بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

انتقال پایتخت از کشوی میز بیرون آمد/به نظر می رسد ایده رییس جمهور آن است که پایتخت از مرکز به جنوب کشور منتقل شود

موضوع انتقال پایتخت که بعضا در دهه های اخیر مطرح می شود یک بار دیگر مورد توجه سیاست گذار قرار گرفته است.

انتقال پایتخت از کشوی میز بیرون آمد/به نظر می رسد ایده رییس جمهور آن است که پایتخت از مرکز به جنوب کشور منتقل شود
تین نیوز |

موضوع انتقال پایتخت که بعضا در دهه های اخیر مطرح می شود یک بار دیگر مورد توجه سیاست گذار قرار گرفته است. به نظر می رسد ایده رییس جمهور آن است که پایتخت از مرکز به جنوب کشور منتقل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، چند روز قبل مسعود پزشکیان گفت: «توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می دهد؛ چاره ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم. تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده اند، فقط تشدید شده و راه حل اساسی جابه جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه جا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند».

با توجه به چالش های کلانشهر تهران از جمله مساله ترافیک، آلودگی هوا و کمبود منابع آبی، موضوع انتقال پایتخت تقریبا در تمام دولت های پس از انقلاب مطرح شده اما پس از آن برنامه هایی برای توسعه و تکمیل زیرساخت های تهران و تمرکززدایی از این کلانشهر مطرح شده و موضوع انتقال به نتیجه نرسیده است تا این که اخیرا توسط رییس دولت چهاردهم به عنوان یک ایده مطرح شد.

مسعود پزشکیان، امروز هم  در جریان نشست خبری  با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سخنان وی در زمینه انتقال پایتخت و موانع انجام آن و نیز توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، اظهار کرد: توسعه ساده است؛ یعنی تعادل بین منابع و مصارف. اگر تعادلی در این زمینه نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد، به این مسائل باید توجه کنیم.

وی افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.

رییس جمهور درباره امکان توقف ساخت و ساز مسکن در تهران، اظهار کرد: ساخت و ساز اینگونه نیست که یکباره متوقف شود. رسانه کارش آگاهی رساندن است نه تثبیت بی ثباتی. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق و پول به سمت فروپاشی حرکت می کنیم و باید راه خروج از این وضعیت را با کمک رسانه ها، کارشناسان و متخصصان بیابیم.

مساله انتقال پایتخت از تهران در برهه های مختلف از جمله زمان جنگ ایران و عراق، سال ۱۳۷۹، سال ۱۳۸۳ سال ۱۳۸۶ و سپس در جریان زلزله جنوب تهران در سال ۱۳۸۸ مطرح شد. در این خصوص ۹ آبان ۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه ای بر لزوم انتقال مرکز سیاسی برای بهبود استقرار جمعیت تا پایان سند چشم انداز ۱۴۰۴ تا کید کرد. اما پس از بررسی های کارشناسان مختلف شهرسازی اعلام شد که انتقال پایتخت گزینه مناسبی برای تهران نیست.

در دولت روحانی نیز کمیسیونی برای بررسی موضوع تغییر پایتخت تشکیل شد. مجلس شورای اسلامی نیز سال ۱۳۹۴ قانون امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران را به تصویب رساند. با این حال کارشناسان شهری از جمله پیروز حناچی ـ شهردار سابق تهران، امکان انتقال پایتخت را ضعیف دانست. در سال ۱۳۹۷ نیز شورای عالی ساماندهی پایتخت شکل گرفت اما در سال ۱۳۹۹نتیجه این تحقیقات منجر به آن شد که موضوع انتقال پایتخت از دستور کار خارج شود.

در حال حاضر مجددا مساله تغییر پایتخت یا تمرکززدایی از آن توسط مسعود پزشکیان ـ رییس جمهور مطرح شده و باید ببینیم که آیا این برنامه این بار به نتیجه می رسد یا به سرنوشت پیشنهادات قبلی دچار می شود؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.