واگن های خرید آینده مترو جای پارک ندارند!/ بخش کمی از بودجه اورهال به مترو داده شده است
در جلسه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان شد که واگن های خرید آینده جای پارک ندارند و همچنین بخش کمی از بودجه اورهال به مترو داده شده است.
در جلسه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان شد که واگن های خرید آینده جای پارک ندارند و همچنین بخش کمی از بودجه اورهال به مترو داده شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل با موضوع ارائه گزارش عملکرد پنج ماهه مترو تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران برگزار شد که در ابتدای این جلسه رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران، با بیان اینکه طول خط مترو درحال افزایش است گفت: در صورت عدم تامین واگن جدید به ازای افزایش طول خط و احداث ایستگاه های جدید، سرفاصله ها نیز افزایش می یابند.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد قطارهای فعلی به دلیل نبود فضای مناسب، بیرون از پایانه ها پارک می شوند اظهار کرد: اگر قرارداد ۶۳۰ واگن عملیاتی شود هیچ جای پارکی برای واگن های جدید نخواهیم داشت. همچنین برای تعمیرات احتمالی واگن ها نیز به جای مناسب پارک و تعمیرات احتیاج داریم.
وی در ادامه این جلسه با اشاره به سرفاصله قطارهای مترو گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که با تعداد ناوگان ثابت، طول خط مترو در حال افزایش است، اگرچه افتتاح ایستگاه های جدید در حوزه ساخت مزیت به حساب می آیند اما باید به این نکته هم توجه داشت که نبود واگن کافی در کنار افزایش طول خط یک مشکل است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت بودجه شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: مطابق با گزارش مالی شرکت مترو، در بودجه سال جاری مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای اورهال ناوگان تخصیص یافته و باید به صورت دقیق مشخص شود چه میزان قرارداد در این خصوص منعقد شده است.
وی ادامه داد: از گزارش های موجود می توان این را فهمید که نسبت به تقویم زمانی تنها ۵۰ درصد اعتبار شرکت بهره برداری تامین شده است.
تشکری هاشمی ضمن طرح سوال درخصوص تعداد راهبر به ازای هر رام قطار گفت: یکی از موارد مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که آیا تعداد راهبران با تعداد ناوگان فعلی مترو در تناسب است یا خیر؟ همچنین باید به این موضوع توجه داشت که آیا می توان از پرسنل فعلی مترو تهران کمبود راهبر را تامین کرد یا باید راهبران جدید استخدام شوند.
وی با اشاره به وضعیت قراردادهای اورهال مترو گفت: در خصوص افزایش بودجه اورهال مدیران مترو و شهرداری تهران مدعی هستند که میزان آن بیش از ۲۵ سال گذشته بوده اما باید به این موضوع توجه کرد که در ۲۵ سال گذشته قطارهای مترو تا این اندازه نیاز به اورهال نداشتند و اگر اتفاقی برای قطارها پیش بیاید همه مسئول هستیم.
تشکری هاشمی تصریح کرد: در حالی که طی سه سال اخیر ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اورهال مترو مصوب شده بود اما تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان به این شرکت داده شده این به معنای آن است که سیاست شورا به درستی پیاده نشده است.
وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی در خیابان ها در زحمت بسیار هستند و جمعیت مسافران در ایستگاه ها بسیار زیاد است گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که در ساعات اوج مسافران پس از عبور چند قطار بازهم نمی توانند سوار بر مترو شوند ما باید تلاش کنیم تا با انجام برخی اصلاحات و تغییرات، در همین وضعیت موجود راندمان کاری را بالا ببریم.
در ادامه این جلسه تشکری هاشمی به موضوع تبلیغات در مترو اشاره و تاکید کرد طبق مصوبه شورا باید تبلیغات داخل ایستگاه ها و واگن ها به سازمان زیبا سازی واگذار و درآمد آن پی از کسر ۱۰٪ بالاسری سازمان، به شرکت متر پرداخت شود و این درحالی است که بر خلاف مصوبه شورا، این کار به موسسه همشهری واگذار شده و از ۱۶۷ میلیارد تومان هزینه تبلیغات که متعلق به شرکت مترو بوده فقط ۷ میلیارد تومان به شرکت پرداخت شده است.
در ادامه این جلسه علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۷۵ درصد قانون برنامه چهارم شهری مرتبط با موضوعات حمل و نقلی است و در حکم ۲،۳،۴ وظایف مترو تهران گفته شده برهمین اساس لازم است گزارش عملکردی که در این حوزه ها انجام شده، ارائه شود و گفته شود در حوزه احداث خطوط و افزایش مسافران چه اقداماتی صورت گرفته است.