بازدید سایت : ۳۶۲۵۹

قطع درختان در تهران و صدها سوال بی پاسخ! / شهردار تهران پاسخگو نیست؟

هنوز یکی از مسوولان شهری پاسخی درست به سوالات پرتکرار شهروندان درباره علت قطع این همه درخت نداده اند، شهری که با درختان تنومند و استوار از گذشته به تنه هایی بریده از این درخت ها تَن داده است.

قطع درختان در تهران و صدها سوال بی پاسخ! / شهردار تهران پاسخگو نیست؟
تین نیوز |

قطع درختان در تهران در مناطق مختلف مدتی است که صدای پایتخت نشینان را به گوش همه رسانده اما هنوز یکی از مسوولان شهری پاسخی درست به سوالات پرتکرار شهروندان درباره علت قطع این همه درخت نداده اند، شهری که با درختان تنومند و استوار از گذشته به تنه هایی بریده از این درخت ها تَن داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، قطع درختان در خیابان ولیعصر، بوستان هایی همچون چیتگر، قیطریه، لاله و سرخه حصار، قطع درختان حتی به دانشگاه های تهران هم رسید اما کسی نیست که علت آن به این شدت و حدت را پاسخگو باشد، درختانی که اکسیژن شهر را تامین می کنند و با وجود آنان بخشی از آلودگی هوای پایتخت هم به نسبت بهتر خواهد شد، باید دید که چه اتفاقاتی در پشت پرده قطع درختان پایتخت وجود دارد.

پایتخت نشینان با وجود اینکه بارها و بارها موضوع قطع درختان در خیابان های مختلف را مطرح کرده و رسانه های مختلف نیز به این موضوع پرداخته اند اما هنوز مدیریت شهری این موضوع را تایید نکرده بطوریکه علیرضا زاکانی شهردار تهران برای چندین بار متوالی اتهامات وارده درباره قطع درختان بوستان های پایتخت را رده کرده و گفته است: قطع درخت دروغ است و هیچ درختی در این دوره مدیریت شهری (دوره ششم) قطع نشده است.

وی حتی اظهار کرد که گفته اند درختان پارک قیطریه قطع شده است که آن هم دروغ بود، گفتند درختان بوستان لاله قطع شده که این هم دروغ بزرگتری بود، قطع درختی در تهران صورت نگرفته در حالیکه قطع درختان خیابان ولیعصر که در سال ۹۷ توسط دوره پیشین مدیریت شهری انجام شده بود را پای بنده نوشتند، خبرنگاران باید با مستندات حرف بزنند، انصاف داشته باشند در غیر این صورت بگویند که ما چنین اقدامی نکرده ایم.

اگر بگوییم که هر یک از ما در این کلانشهر بزرگ، در یکسال اخیر حداقل چند بار این اظهارات را که ما درختی قطع نکرده ایم و قطع درختان کار شهرداری نبوده است از زبان شهردار و دیگر مقامات مدیریت شهری تهران شنیده ایم، بی راه نگفته ایم. مدت هاست که شایعه قطع درختان توسط مدیریت شهری پذیرفته نمی شود اما همه شاهد هستیم که هر روز در یک بوستان یا خیابانی در تهران درختانی تنومند و با عمر چندین ساله قطع می شود اینکه چرا شهرداری این موضوع را نمی پذیرد خود جای سوال است.

قطع درختان

موضوع پرچالش قطع درختان همچون آتش زیر خاکستری است که هر از گاهی با جرقه ای شعله ور شده و قصد دارد شهری را بسوزاند.

پر اهمیت بودن مساله حفظ درختان سبز به عنوان اکسیژن شهر این سوال را در ذهن مردم مطرح می کند که چرا گوشی در شهر برای شنیدن حقایق وجود ندارد؟ به راستی آیا دردی بدتر از قطع درختان در تهران نیست؟ آیا شهر تهران که آسیب های اجتماعی فراوان و مشکلاتی همچون ترافیک، هوای آلوده، معتادان متجاهر، کودکان کار و بی خانمان و هزار و یک مشکل دیگر ندارد که همه به قطع درختان گروه خورده است؟

با همه واگویه هایی که ماه هاست در میان تهرانی ها و مدیریت شهری در پاسخ به سوالی ساده برای علت قطع درختان در این کلانشهر در جریان است؛ به درستی مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد؟ مردم فقط می خواهند بدانند که مقصر اصلی قطع درختان کیست و چرا این پرونده برای همیشه بسته نمی شود؟ سوال مهمتر آنکه چرا پاسخ های صریح و شفاف شهردار تهران با وجود تکرارهای مکرر او در محافل و پرسش های بی شمار نظریه پردازان در باور تهرانی ها نمی گنجد؟

راستی آزمایی و شفاف شدن بیشتر موضوع درباره اینکه چرا، چگونه و توسط چه کسانی درختان در تهران قطع می شود در گفت وگو با رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیگیری شده است.

قطع درختان

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا اظهارت شهرداری تهران در قطع نکردن درختان در بوستان ها پذیرفته است؟ گفت: هیچ فردی تعمدی مبادرت به چنین کاری نمی کند مگر آنکه درختی دچار خشکی یا آفتی شده باشد، شهرداری تهران در سه سال اخیر مبادرت به کاشت سه میلیون اصله درخت در شهر و کمربندی کرده است.

مهدی پیرهادی افزود: ممکن است درختی در مسیر پروژه عمرانی بزرگ در دست احداثی به صورت مانع واقع شده باشد که در آن صورت شهرداری با رعایت ضوابط در زمانی مناسب اقدام به جابجایی درخت می کند البته که در این مورد هم تلاش می شود درختی قطع نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: البته در برخی موارد در اجرای پروژه های بزرگ عمرانی شهرداری تهران با مجوزهایی که از ماده هفت قانون شهرداری ها گرفته می شود و با لحاظ شرایطی که قانون مشخص کرده نسبت به این کار اقدام کرده که این عمل به طور قطع در جهت منافع شهر و مردم بوده است.

براساس ماده هفت قانون شهرداری ها، برای قطع و جابجایی هرگونه درخت در معابر و اماکن عمومی، دولتی و خصوصی واقع در محدوده و حریم شهر که با درخواست مالکان، متولیان، متصدیان و اشخاص مسوول این اماکن انجام می شود، در شرایط زیر شهرداری مکلف است صرفا پس از اخذ رای کمیسیون موضوع ماده هفت این آیین نامه، مجوز صادر کند.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: ممکن است درختی دچار آفت و آسیب شود که در این موارد شهرداری با اخذ مجوز ماده هفت قانون شهرداری ها مجاز است برای اصلاح آن اقدام کند به عنوان نمونه در مواردی براثر طوفان درختی شکسته می شود و ممکن است موجب آسیب رساندن به شهروندان شود و یا دچار آفت و بیماری شده که در صورت رفع نشدن بیماری باید قطع شود و یا حتی بر اثر کم آبی دچار خشک شدگی شده باشد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در ادوار گذشته هم شاهد قطع درختان براثر خشک شدگی و یا آفت زدگی در فضای سبز شهر تهران بودیم و این موضوع تازه ای نیست زیرا به عنوان نمونه در مواردی کم آبی موجب از بین رفتن درخت جنگلی برخی بوستان های شهر شده است.

پیرهادی، پایتخت را شهری زنده و سرسبز توصیف کرد و یادآور شد: تهران از مشخصات و مختصات خاص خود برخوردار است و یکی از مولفه های ویژه آن سرسبزی و زنده بودن و سرانه فضای سبز است که باید از آن برخوردار باشد.

پیرهادی سرانه فضای سبز تهران را حدود ۱۶ مترمربع اعلام کرد و افزود: این میزان در برخی محلات پایتخت تا حدودی بیشتر بوده و به ۲۰ مترمربع می رسد البته در برخی محلات این سرانه بسیار پایین تر است.

وی گفت: در مکان هایی که میزان سرسبزی کمتر از بقیه محلات است شهرداری تهران از تملک باغات آن محلات برای توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان اقدام می کند، شهرداری تهران نیز در چند سال اخیر در ایجاد بوستان اقدام کرده و البته شورای شهر نیز با تصویب بودجه لازم پیگیر آن بوده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود سه هزار میلیارد تومان بودجه به مبحث آب تصفیه خانه های محلی، آبرسانی و نیز هوشمندسازی در حوزه آب اختصاص یافته و اکنون شهرداری تهران با بودجه تخصیصی، در حال اقدامات مربوطه است.

پیرهادی توسعه شبکه آبیاری را یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از خشک شدن درختان تهران عنوان کرد و گفت: طرح جامع آب خام برای شهر تهران نیز اجرایی می شود. این طرح تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و این نوید خوبی برای شهروندان تهرانی است زیرا با اجرای طرح اشاره شده همه موانع در حوزه آبی برطرف شده و وضعیت درختان در سطح شهر تهران بهبود می یابد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: طرح جامع فضای سبز در دست اقدام است و قرار است بزودی در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد و به تصویب برسد.

پیرهادی یادآور شد: معتقدم با مجموع اقداماتی که در سیاست گذاری ها و راهبردهای کلان در حوزه آبیاری و فضای سبز تهران از سوی شهرداری تهران به انجام رسیده اقدامات خوبی رقم خورده است و در آینده نزدیک شاهد وضعیت بهتری نیز در این حوزه مدیریت شهری خواهیم بود.

حال در چنین شرایطی درست است که مشکل آلودگی هوا پس از معضل ترافیک یکی از عمده مشکلات تهران بزرگ محسوب می شود و حداقل کاری که برای تلطیف هوای آلوده تهران می توان انجام داد حفظ درختان سبز شهر است اما اگر بگوییم که باید با دقت و تعمق بیشتری به معضلات و مشکلات پایتخت نگریست و با رویکردی منصفانه پیگیر حل مسایل شهرمان باشیم در این صورت شهردار تهران نیز به عنوان متولی اصلی شهر همچون همیشه پاسخگوی سوالات پایتخت نشینان خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.