میدان ونک تهران طبقاتی می شود؟
طراحی به این شیوه ایست که یک زیرگذر و یا تونل طویل احداث خواهد شد تا چهارراه جهان کودک به خیابان شیراز واقع در ملاصدرا متصل شود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه طرح طبقاتی کردن میدان ونک پایتخت یک اَبرپروژه است، گفت: برنامه طبقاتی شدن میدان در دستور کار نیست، بلکه طراحی به این شیوه ایست که یک زیرگذر و یا تونل طویل احداث خواهد شد تا چهارراه جهان کودک به خیابان شیراز واقع در ملاصدرا متصل شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی صداقتی افزود: به طور قطع امسال پروژه احداث زیرگذر یا تونل در میدان ونک تهران اجرایی نمی شود زیرا یک پروژه سنگین به شمار می رود که در دستور کار این دوره مدیریت شهری نخواهد بود.
صداقتی با اشاره به طرح زیرگذر میدان ولی عصر تهران نیز اظهار کرد: در صورتی که تصمیم به اجرا گرفته شود، طرح میدان ونک پایتخت مشابه طرح میدان ولی عصر (عج) اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه تجربه طبقاتی کردن میادین بزرگ در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد، تاکید کرد: برای اجرا طرح طبقاتی کردن میدان ونک تهران نیز باید حتما مطالعات جدی و دقیق روی این طرح کامل شود تا مرحله اجرا برسد و در نهایت بررسی های لازم برای اجرا انجام شود.
به گفته صداقتی، اجرای طرح طبقاتی کردن ونک تهران به عنوان یک ابرپروژه بزرگ است که بسیار سنگین و پرکار خواهد بود.
حمید جوانی شهردار منطقه ۳ تهران نیز به تازگی درباره طرح طبقاتی کردن میدان ونک پایتخت نیز گفته بود که مطالعات اجرای این طرح آغاز شده و قرار است با محوریت برنامه ریزی شده، طراحی و عملیاتی شود اگر چه این طرح از سنوات گذشته در دستور کار شهرداری تهران بوده است.
چهارراه جهان کودک تهران واقع در محدوده ونک به عنوان یکی از نقاطی است که همواره با اختلال تردد و گره ترافیکی سنگین مواجه است.
بی نظمی ترافیکی، چراغ های طولانی و هرج و مرج در مسیر تردد خودروها از مواردی است که رانندگان عبوری از خیابان های اطراف ونک هر روزه با آن روبه رو هستند.
این طرح چیزی جز انتقال ترافیک و هدر دادن بودجه شهر نیست در میادینی مثل ونک ، سیاست تشویقی برای حمل و نقل عمومی و سیاست تنبیهی برای خودروهای شخصی باید اجرا شود یعنی پایانه تاکسیرانی واقع در ضلع شمالی میدان به زیر برود و با مساحتی بیشتر ساخته شود تا میزبان حداقل ۳ خط اتوبوس یا مینی بوس هم باشد سپس با تونل اختصاصی اول به طول ۷۰۰ متر به بزرگراه کردستان ، تونل اختصاصی دوم به طول ۱ کیلومتر به بزرگراه همت و با تونل اختصاصی سوم به طول ۶۰۰ متر به بعد چهارراه جهان کودک متصل شود با ترانشه هایی به سطح برای تهویه طبیعی ، استفاده از هواسازها و هواکش ها و حرکت به سمت استفاده از اتوبوس ها و سواری های برقی در این نقاط تا خود مردم به شکل میدانی ببینند که با خودروی شخصی در سطح گیر کردم نیم ساعت ، سانت به سانت جلو می روم همین مسیر با حمل و نقل عمومی ۵ دقیقه ایی و روان طی می شود سیاست گذاری ها اشتباه است سیاست گذاری های ساخت شهری باید به نحوی باشد که مردم را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کند و الا هر چقدر بزرگراه با این استراتژی بسازید تعداد خودروها هم بیشتر و بیشتر می شه ، سیاست گذاری های غلط کنار برود قطعا شهر تهران به آرامش می رسد و نفس خواهد کشید مثلا شما آمدین و هر چی مطب و درمانگاه و بیمارستان ، دفاتر دولتی و خصوصی و نهادها و وزارتخانه ها و ... بوده را در مرکز شهر قرار دادین !!! می دانید فقط ۴ شهرک سلامت در ۴ گوشه تهران در رینگ بیرونی احداث کنید که بیمار بتواند راحت و بزرگراهی به آنجا برسد راحت پارککند و یکجا به چندین دکتر ، آزمایشگاه ، مراکز تصویربرداری ، جراحی و ... تا مراکز بیمه دسترسی داشته باشد چقدر از بحران ترافیک مرکز شهر کم می شه ؟ چقدر بنزین کمتر می سوزه و چقدر آلودگی هوا ، صوتی و بصری کمتر می شه ؟ چقدر وقت ملت کمتر می سوزه و می تونن کار چند روزه را در یک نصف روز انجام بدن ؟ و چقدر به نفع خود جامعه پزشکی و سلامت می شه . برید دنبال اصلاح نگرش ها که اینجوری تهران درست نخواهد شد .