بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

بزرگراه های پایتخت بی خط، جان ها در خطر

خودروهایی که بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی باید بین خطوط برانند اما وقتی به علت سهل انگاری مسئولان، نه تنها خیابان ها بلکه بزرگراه های اصلی خط کشی ندارند، چه اتفاقی می افتد؟

بزرگراه های پایتخت بی خط، جان ها در خطر
تین نیوز |

بزرگراه ها و خیابان ها محل گذر خودروها هستند. خودروهایی که بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی باید بین خطوط برانند اما وقتی به علت سهل انگاری مسئولان، نه تنها خیابان ها بلکه بزرگراه های اصلی خط کشی ندارند، چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این سوالی است که پاسخ آن را تقریبا همه می دانند. کمتر کسی است که نداند، نداشتن خط کشی خیابان ها و بزرگراه ها که شریان های اصلی تردد در شهرها و جاده ها هستند چه پیامدهایی دارد. تقریبا همه مردم ایران که در خیابان ها و بزرگراه های شهرهایشان شاهد بی نظمی و گره های ترافیکی هستند و به همین علت مدت ها معطل می مانند و هر لحظه خطر تصادف را به علت حرکت های مارپیج و زیگزاگ خودروها به چشم می بینند، پاسخ این سوال را می دانند.

اما سوال اینجاست که وقتی همه مردم در سراسر ایران پاسخ این پرسش ساده را می دانند، مسئولان معاونت های حمل و نقل و ترافیک شهرداری و وزارت راه کجا هستند و آیا آنان پاسخ این پرسش ساده را که در حوزه تخصصی و مسئولیت اصلی آنهاست نمی دانند؟ ظاهرا همیشه باید یک جای کار لنگ بزند، مردمانی که به علت چاله و چوله ها و دست اندازهای خیابان ها و بزرگراه ها که همه جا هست و مردم را کلافه و خودروها را راهی تعمیرگاه کرده است هر روز دست به آسمان می برند و دعا می کنند که ای کاش مسئولان به فریادشان برسند و آسفالت این خیابانها را نوسازی و بهسازی کنند، چه گناهی کرده اند که بعد از آسفالت هم خط کشی آن باید آرزو باشد.

خط کشی نداشتن معابر چه آسیب هایی دارد

در بسیاری از بزرگراه ها و شریان های اصلی شهرها مانند بخش هایی از غرب بزرگراه حکیم تهران یا حتی بخش های زیادی از بزرگراه کرج به تهران که پرترددترین راه برون شهری کشور است، علاوه بر خرابی آسفالت در قسمت های نوسازی نشده، در بسیاری از بخش های بزرگراه که به علت ناپرهیزی مسئولان آسفالت شده است، مسئولان معاونت های عمرانی شهرداری یا وزارت راه بعد از اجرای پروژه آسفالت توسط پیمانکار، آن را به دست خدا می سپارند. تا روزها، هفته ها و شاید ماه ها بعد پیمانکار دیگری کار خط کشی مسیر را شروع کند. در این مدت چه بر سر مردمی که در بی نظمی و خطر، این بزرگراه ها و خیابان ها را طی می کنند و اگر جان و خودرو را سالم به در ببرند، از استرس و نگرانی و اعصاب ناراحت آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت می بینند، می آید، آیا مسئولان شهری و جاده ای خودشان این مشکلات را جلوی چشمشان است، نمی بینند.

در بسیاری از بزرگراه های شهری و برون شهری یا با چاله و خرابی های زیاد آسفالت ها مواجه هستیم یا معابری را می بینیم که مدتهاست روکش آسفالت آن ها انجام و بدون خط کشی رها شده است

اینها خرده آسیب هایی که به علت بی مبالاتی و بی مسئولیتی مسئولان شهری و جاده ای، هر روز بر سر مردم و رانندگان وارد می شود. سوال این است وقتی در پایتخت در جایی که هر روز وزرا، نمایندگان مجلس و مسئولان تراز اول کشور تردد می کنند این وضعیت مردم و سلامت آنها را تهدید می کند، وضعیت در شهرستان ها و شهرهای دورتر از پایتخت چگونه است؟ شاید در این شهرها و شهرستان ها صحبت از آسفالت نو و خط کشی آن حرفی فانتزی و گفت و گو از سر «شکم سیری» است زیرا آن قدر وضعیت آسفالت و خیابان های آنها خراب است که دیگر عادی شده است و حتی انتظار روکش آسفالت و بهسازی خیابان امری لوکس و فانتزی است.

اگر مسئولان شهرداری و وزارت راه در بهسازی خیابان ها و بزرگراه ها کوتاهی می کنند،؛ مسئولان نظارتی کجا هستند، چرا از شهرداران و مسئولان وزارت راه سوالی نمی پرسند، آیا در این مورد نیز تحریم ها یا دست هایی از بیرون مقصرند یا بی تدبیری و بی مسئولیتی مدیران شهری و عمرانی علت آن است؟

عضو شورای شهر: من با بزرگراههای بدون خط کشی مواجه شده ام

برای پیدا کردن پاسخ این پرسش به سراغ یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران رفتیم.

«علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمرانی شورای شهر تهران» درباره علت خط کشی نشدن بزرگراه ها گفت: بله من هم با این مساله مواجه شده ام، به خصوص در بزرگراه آزادگان و جاهای دیگر این موضوع را دیده ام و به خصوص این موضوع شب ها خیلی خطرناک است و باعث می شود رانندگان جاده یا جدول را نبینند و با جدول برخورد یا تصادف کنند یا ممکن است در بزرگراه یا خیابان چاله ای باشد که راننده نبیند و خیلی خطرناک است، حق با شماست، سوال خوبی است. خیلی جاها روشنی معبر وجود ندارد و خط کشی نشده است.

قائمی درباره علت بی توجهی به خط کشی و ایمنی بزرگراه ها گفت: به نظر می رسد علت آن نا هماهنگی بین معاونت عمرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری باشد. در محدوده هایی که به شهرداری تهران مربوط می شود، مسئولیت آن با شهرداری است، حالا بماند که در خارج از شهر که مسئولیت آن با وزارت راه است چه خبر است. حداقل شهرداری تهران در پایتخت کشور باید هر جا که آسفالت خیابان خراب شده است به سرعت آن را نوسازی کند و بلافاصله بعد از انجام روکش آسفالت، باید کار خط کشی آن هم انجام شود تا ایمنی شهروندان و خودروها حفظ شود. این یک وظیفه بدیهی و اولیه برای مسئولان شهرداری است.

وی ادامه داد: زیاد شدن فاصله بین انجام روکش آسفالت با خط کشی آن نشانه ناهماهنگی و مشکلات بین بخشی در شهرداری است و من اکنون با توجه پرسش و یادآوری شما به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تذکر می دهم. البته در مناطق شهرداری مسئولیت با شهرداران مناطق است و مستقیما به معاونت حمل و نقل شهرداری کل مربوط نیست.

خط کشی نشدن معابر از جنس بی پولی نیست

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: خط کشی کردن معابر، کار ساده و کم هزینه ای است و کمترین کاری است که مسئولان حوزه شهری و جاده ای باید انجام دهند. کاری نیست که مسئولان به بهانه نداشتن بودجه از انجام آن طفره بروند. ضمن اینکه اگر هزینه هم داشته باشد و حتی هزینه های زیادی هم بخواهد چون با جان و سلامت مردم سر و کار دارند باید بودجه های آن تامین شود. در هر صورت اجازه دهید من این موضوع را دقیق تر بررسی کنم تا بتوانم در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهم.

عضو شورای شهر تهران: خط کشی نکردن خیابان ها به نداشتن بودجه ربطی ندارد بلکه به ضعف مدیریت شهری مربوط می شود

قائمی گفت: البته در شورای شهر تهران مسئولیت من «هوشمند سازی حمل و نقل» است. موضوعی که شما پرسیدید اولیه ترین نیاز شهری مردم است. من هم قبول دارم و باید پیگیری کنیم. در مجموع علت اصلی و کلی مسائل شهری در تهران در این دوره از مسئولیت شهرداری تهران ضعف مدیریت و ناکارآمدی مدیریت شهری است. آدم های حرفه ای در شهرداری تهران متصدی امور نیستند که انتظار داشته باشیم کارها را با سرعت انجام بدهند. من حتی در محله زندگی خودمان می بینیم که رنگ کردن چند تا جدول کنار خیابان و اصلاح معبر که کار حداکثر یک هفته است گاهی بیش از دو ماه طول می کشد.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران افزود: ریشه این مسائل در کیفیت مدیرانی است که شهردار تهران در شهرداری تهران و مناطق انتخاب کرده است. در برخی موارد ممکن است رانت یا مسائل مالی در تاخیر پروژه ها موثر باشد. یک نمونه آن پروژه عمرانی است که در تقاطع نیایش و جنت آباد چندین سال است مسکوت مانده و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست اما در مورد مساله ای مثل خط کشی آسفالت، دیگر مساله پول و تامین نشدن منابع مالی مطرح نیست، چون هزینه بالایی ندارد و به نظر من علت مشکل از جنس «بی عرضگی» مسئولان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.