بازدید سایت : ۶۸۲۳۲

تهرانی ها منتظر تراموا باشند

اضافه شدن تراموا به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت طی سالیان اخیر با اختلافات بسیاری همراه بوده است، اما به نظر می رسد این بار حرکت این وسیله در خیابان ها از همیشه به تهران نزدیک تر است.

تهرانی ها منتظر تراموا باشند
تین نیوز |

اضافه شدن تراموا به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت طی سالیان اخیر با اختلافات بسیاری همراه بوده است، اما به نظر می رسد این بار حرکت این وسیله در خیابان ها از همیشه به تهران نزدیک تر است.

 

به گزارش تین نیوز  به نقل از دانشجو، در پایتخت، مردم بخش زیادی از وقت خود را صرف انتظار برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و بی آرتی می کنند. در ساعات اوج تردد، گاهی این انتظار به رسیدن اتوبوس یا مترو به ایستگاه ختم نمی شود، زیرا اگر انتظار اول به پایان برسد و این وسایل به ایستگاه برسند، به دلیل شلوغی بیش از حد، فضایی برای سوار شدن وجود ندارد.

سال هاست که یکی از مهم ترین مطالبات مردم تهران از مدیریت شهری، تسهیل شرایط تردد با اتوبوس و مترو بوده است، اما روند جاری نشان می دهد که بعضی از این درخواست ها بی پاسخ مانده و امروز اکثر مردم، حمل و نقل عمومی را امری دشوار و غیرقابل تحمل می دانند. با این وجود خبر می رسد که قرار است تراموا به تهران وارد شود و تحولی در حمل و نقل عمومی این شهر ایجاد کند. اما سوال این است که با وجود چالش های فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی، راه اندازی یک وسیله جدید مانند تراموا چگونه می تواند به موفقیت دست یابد؟

اعتمادسازی، کلید گسترش فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی

نکته بسیار مهم و قابل تأمل این است که درصد زیادی از شهروندانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، به دلایل اقتصادی مجبور به استفاده از این وسایل هستند، با این حال کوچک ترین اختلالی در زمان بندی رفت وآمد وسایل نقلیه عمومی، نبودن سیستم تهویه مناسب، طراحی اشتباه منجر به کمبود فضا برای سوارشدن شهروندان و... نه تنها سبب نارضایتی مسافران روزمره وسایل حمل و نقل عمومی می شود بلکه دعوت کردن از شهروندی که با وسیله شخصی خود درحال عبور از کنار ایستگاه اتوبوس است و شاهد وجود این چالش ها است کاری غیرممکن وغیرمنطقی به نظر می رسد.

تنها بیشترکردن تعداد تاکسی، اتوبوس و یا اضافه کردن وسایل حمل و نقل عمومی جدید، دردی را دوا نمی کند، بلکه اینها می تواند صرفا راه حل ها ی موقت و زودگذر باشند، و در مواردی ممکن است خود این وسایل چالشی جدید را به وجود آورند. برای هدایت بخشی از جامعه به سمت استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی با هدف کاهش ترافیک، باید اعتمادسازی محکمی صورت گیرد تا شهروندان اطمینان حاصل کنند که استفاده از این وسایل از نظر مالی، زمانی و حتی روحی روانی برای آنها بصرفه است.

با این وجود با در دست داشتن برنامه دقیق برای راه اندازی تراموا و در موازات آن توجه به چالش ها و مشکلات کلی ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند باعث ترغیب مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و در ادامه کاهش مشکلات ترافیکی و زیست محیطی می شود. ‎

تراموا چیست؟

تراموا یک وسیله حمل و نقل عمومی و گونه ای واگن است که بر روی ریل هایی که در خیابان قرار داده شده حرکت می کند. سابقه تراموا در ایران به خط آهنی که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی میان تهران و ری قرار داشت، بازمی گردد. این راه آهن ماشین دودی نام داشت و آن را می توان در اصل نخستین خط تراموای ایران دانست. این تراموا سرانجام در سال ۱۳۴۱ برچیده شد. قونقا نیز خط آهنی در تبریز بود که در سال ۱۲۸۰ خورشیدی دسترسی شهر به ایستگاه راه آهن را تسهیل می کرد و تا سال ۱۳۱۸ فعال بود

تراموا در تهران در اوایل قرن بیستم به شدت محبوب بود، اما به تدریج و با افزایش استفاده از اتومبیل های شخصی و تاکسی ها، از اهمیت آن کاسته شد. در نهایت، این سیستم در دهه ۱۹۴۰ میلادی به تدریج کنار گذاشته شد و جای خود را به سیستم های حمل ونقل جدیدتر مانند اتوبوس و مترو داد، اما در سال های اخیر، با توجه به مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا در تهران، بحث های جدیدی درباره بازگشت تراموا به شهر مطرح شد.

برخی از مسئولین و متخصصین حمل ونقل پیشنهاد دادند که استفاده از تراموا به عنوان یک سیستم حمل ونقل پایدار و کم هزینه می تواند به کاهش ترافیک و آلودگی کمک کند. به همین دلیل، در برخی از طرح های جدید توسعه حمل ونقل عمومی در تهران، احیای تراموا در برنامه ریزی ها گنجانده شد. بعد از مخالفت ها و تفاوت دیدگاه شورای شهر و شهرداری تهران با اعلام مسئولان شهرداری سرانجام قرار است این وسیله به شکل آزمایشی در تهران آزمون و خطا پس دهد.

تراموا با وجود اختلاف نظرات در تهران آزمایش می شود

بحث راه اندازی تراموا در ایران به خصوص پایتخت بحث کهنه ای است  که همواره مخالفان و موافقان خود را از جمله شورای شهر و شهرداری تهران داشته است. با این وجود شهرداری تهران از تست اولیه تراموا در بهمن ماه سال جاری خبرداد.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران ۳ دی ماه ۱۴۰۳ گفت: تست اولیه و شبانه تراموا از ابتدای بهمن ماه در شهر تهران اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: اگر تست اولیه تراموا موفق باشد و کار درست پیش برود امیدواریم که تا اواخر بهمن ماه شاهد حرکت تراموا در یکی از خطوط پر تردد اتوبوسرانی تهران باشیم.

راه اندازی سیستم تراموا در پایتخت با دیدگاه های متفاوتی از سوی شهرداری و شورای شهر مواجه شده است. شهرداری بر این باور است که توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی، به ویژه راه اندازی تراموا، می تواند نقشی حیاتی در بهبود وضعیت حمل و نقل شهری ایفا کند. این نهاد معتقد است که تراموا به عنوان وسیله ای با ظرفیت بالا و پاک، می تواند گزینه ای مناسب برای کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا باشد. از سوی دیگر، شورای شهر نگرانی های بیشتری نسبت به جنبه های اقتصادی و اجرایی پروژه های حمل و نقل عمومی، به ویژه تراموا، دارد.

اعضای شورای شهر به هزینه های بالای راه اندازی و نگهداری این سیستم اشاره کردند و معتقدند در شرایط فعلی با توجه به محدودیت های مالی، بهتر است تمرکز بیشتری بر بهبود و تقویت سیستم های حمل و نقل موجود مانند مترو و بی آرتی باشد. علاوه بر این، شورای شهر نگرانی هایی در خصوص بازگشت سرمایه و توجیه اقتصادی این پروژه دارد و به مشکلات اجرایی مانند تداخل با سایر پروژه های شهری و محدودیت های فضایی در خیابان ها نیز اشاره می کند. به این ترتیب، تفاوت های دیدگاه شهرداری و شورای شهر در خصوص راه اندازی تراموا ناشی از اولویت های مختلف آنها است.

شهرداری به دنبال توسعه زیرساخت ها و کاهش مشکلات شهری است، در حالی که شورای شهر بیشتر نگران هزینه ها و مسائل اجرایی است
مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران که مخالفت خود را با خرید و راه اندازی تراموا در این شهر اعلام کرده بود در ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ گفت: موافق خرید تراموا برای شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت نیستم البته تراموایی که از چین بارگیری شده بیشتر شبیه اتوبوس سه کابین است.

از سوی دیگر علیرضا زاکانی شهردار تهران، معتقد است ورود تراموا سبب تحول ناوگان حمل و نقل عمومی پاینخت می شود. علبرضا زاکانی ۸ دی ۱۴۰۳ گفت: تراموا علاوه بر کاهش ترافیک، به جذابیت بیشتر و ظرفیت بالاتر، مسافران را جابه جا می کند. این وسیله نقلیه در فضا و شرایط خیابان ها تأثیری منفی نخواهد داشت و به ارتقای کیفیت حمل ونقل عمومی کمک می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.