پایان باز پروژه آزاد راه شهید شوشتری؛ وعده های بی سرانجام مدیران شهری
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص مشکلات اجرایی این پروژه تصریح کرد: «برای ادامه آزادراه در محدوده سرخه حصار با سازمان محیط زیست به نتیجه نرسیدیم. ما سه طرح در دولت گذشته به سازمان محیط زیست ارائه دادیم که شامل عبور تونلی، اجرا به صورت کنده پوش و کانالی و اجرای پل بود اما با هیچ یک از این موارد موافقت قطعی نشد و پس از جابجایی دولت، هنوز جلسه ای در این خصوص برگزار نشده که به ما پاسخی در این خصوص داده شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص مشکلات اجرایی این پروژه تصریح کرد: «برای ادامه آزادراه در محدوده سرخه حصار با سازمان محیط زیست به نتیجه نرسیدیم. ما سه طرح در دولت گذشته به سازمان محیط زیست ارائه دادیم که شامل عبور تونلی، اجرا به صورت کنده پوش و کانالی و اجرای پل بود اما با هیچ یک از این موارد موافقت قطعی نشد و پس از جابجایی دولت، هنوز جلسه ای در این خصوص برگزار نشده که به ما پاسخی در این خصوص داده شود.
به گزارش اکوایران، پروژه آزادراه شهید شوشتری که سال ها به دلیل چالش های محیط زیستی و مخالفت سازمان محیط زیست متوقف مانده ، این روزها بار دیگر به صدر اولویت های مدیریت شهری بازگشته است. مدیران شهری دوره ششم اعلام کرده اند که این پروژه در حال پیشرفت است و بخش هایی از آن به بهره برداری خواهد رسید. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، پیش تر درباره اهمیت این پروژه گفته بود: «آزادراه شهید شوشتری یک پروژه حیاتی برای کاهش ترافیک پایتخت و ما مصمم هستیم که با رعایت استانداردهای زیست محیطی، آن را به سرانجام برسانیم.»
پروژه آزادراه شهید شوشتری که قرار بود به عنوان یکی از کمربندی های اصلی تهران برای کاهش بار ترافیکی شرق پایتخت اجرایی شود، از سال های گذشته به دلیل مسائل زیست محیطی با چالش هایی مواجه شد. بخش هایی از این مسیر از محدوده پارک ملی سرخه حصار عبور می کند و همین امر باعث شد که سازمان محیط زیست با اجرای آن مخالفت کند. در دولت گذشته، سه طرح جایگزین شامل احداث تونل، کنده پوش و کانال، و همچنین ساخت پل ارائه شد، اما هیچ یک به تصویب نهایی نرسید. با تغییر دولت، مذاکرات جدیدی در این زمینه انجام نشده و بخش هایی از پروژه همچنان معطل مجوزهای محیط زیستی باقی مانده است.
با آغاز مدیریت جدید شهری، بار دیگر تکمیل این پروژه در دستور کار قرار گرفت. سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، در گفت وگو با سایت خبری روابط عمومی شهرداری درباره وضعیت کنونی پروژه و برنامه های آینده گفت: «از ۹۸ تقاطعی که جهت اصلاح در دوره ششم مدیریت شهری احصا شده بود، تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ تقاطع اصلاح و تکمیل می شود.»
وی با اشاره به افزایش بودجه عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۴ نسبت به امسال، افزود: «به همان میزان که شاهد افزایش رقم بودجه سال ۱۴۰۴ بودیم، بودجه بخش های مختلف از جمله حوزه عمرانی نیز با رشد روبه رو بود.»
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره اولویت های بخش فنی و عمرانی در سال آینده گفت: «تمرکز ما در سال آینده این است که پروژه های عمرانی ناقص را تکمیل کنیم و تقریباً می توان گفت پروژه عمرانی جدیدی تعریف نکرده ایم اما تمام تلاش ما این بود بودجه مناسبی برای تکمیل طرح های نیمه تمام در نظر بگیریم که تا پایان سال آینده به بهره برداری برسند.»
آقامیری همچنین درباره وضعیت اجرایی آزادراه شهید شوشتری و برنامه های آتی آن گفت: «عملیات عمرانی تعدادی از اصلاح تقاطع ها نیز ناقص است که در سال آینده بخش قابل توجهی از آن عملیاتی خواهد شد.»
وی ادامه داد: «بخشی از پروژه تکمیل بال غربی بزرگراه یادگار امام (ره) تا پایان امسال و بخشی دیگر از آن در سال آینده تکمیل خواهد شد. پیش بینی ما این است که ۹ کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری نیز اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری برسد.»
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص مشکلات اجرایی این پروژه تصریح کرد: «برای ادامه آزادراه در محدوده سرخه حصار با سازمان محیط زیست به نتیجه نرسیدیم. ما سه طرح در دولت گذشته به سازمان محیط زیست ارائه دادیم که شامل عبور تونلی، اجرا به صورت کنده پوش و کانالی و اجرای پل بود اما با هیچ یک از این موارد موافقت قطعی نشد و پس از جابجایی دولت، هنوز جلسه ای در این خصوص برگزار نشده که به ما پاسخی در این خصوص داده شود.»
وی افزود: «آن بخش از پروژه آزادراه شوشتری که به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست اجرایی نشد، به بزرگراه هجرت متصل می شود.»
آقامیری با بیان اینکه خودروهای سنگین از ۹ کیلومتری که پیش بینی شده، از بزرگراه بسیج وارد آزادراه شهید شوشتری خواهند شد، تأکید کرد: «سیاست این بود که خودروهای سنگین کاملاً از کمربندی تردد کنند که این اتفاق با اجرای ۹ کیلومتر از آزادراه عملیاتی می شود. به هر شکل، به دلیل مخالفت های صورت گرفته ۶ کیلومتر از پروژه ناقص است و هر موقع مجوز بدهند، حتی در همین دوره عملیات عمرانی این بخش را آغاز خواهیم کرد.»
با وجود موانع پیشین، شهردار تهران و مدیران شهری تأکید دارند که اجرای این پروژه به شکل جدی دنبال خواهد شد. زاکانی در یکی از جلسات مدیریت شهری اعلام کرده بود: «ما برای رفع مشکلات ترافیکی تهران نیازمند تکمیل پروژه های نیمه تمامی هستیم که سال ها معطل مانده اند و آزادراه شهید شوشتری یکی از مهم ترین آن هاست.»
اکنون باید دید آیا وعده های مدیریت شهری برای تکمیل این پروژه محقق خواهد شد یا همچنان درگیر چالش های زیست محیطی باقی می ماند.
تیتر خیلی جهتدار هست و صحبتی از افتتاح۹ کیلومتر آن در سال آینده در متن و تیتر نیست. کشور دیگه توان سیاسی کاری رو نداره سایت تیننیوز ....
واقعا تیتر با متن همخوانی داره، یا عقده گشایی شما از شهردار تهرانه؟؟؟
مشکل مجوز محیط زیسته بعد طوری تیتر میزنید که انگار شهرداری مدام وعده بیخود و بدون عمل میده!!
مگه ۹ کیلومترش رو تکمیل نکرده همین ۹ کبلومتر سالها خاک میخورد
سلام شهردار محترم تورو بخدا به داد مردم محله افسریه میدان بسیج وغیرو برسید فکر کنید اینجا هم بالا شهره گره ترافیکی این منطقه را حل کنید در ضمن سرای ایرانی هم به این معضل اضافه شد
درود .تونل بزنید یا درخت ها رو جابجا کنید یا از خونه هارو خراب کنید یا رییس میط زیستو اگه سنگ میندازه عوض کنید این پروژه باید اجرا بشه مردم این منطقه اینقدر دود خوردند و راه بندون و ترافیک سنگین دیدند که نابود شدند
هر چه پروژه طولانی تر ، بخور بخور دوستان در شهرداری و دولت بیشتر .
وقتی مملکت دست آقایان بی سواد باشه با سو مدیریت
باعث عقب افتادن پروژه و عقب ماندگی کشور در تمام سطوح می شود .
باسلام
از شهردار محترم درخواست بازدید ۳راه افسریه و معضل ترافیکی را داریم
خواهشا نسبت به راه اندازی این پروژه چندسال اقدام به عمل آورید
باتشکر
باسلام لطفابه آقای زاکانی بفرماییداگه میخوان مشکل ترافیک بسیج حل بشه بی آرتی روبه محلاتی انتقال بدهندودوربرگردان ۲۰متری افسریه بسته شودوپل زده شودخودبخودمشکل ترافیک حل میشه نمیدونم چرامسئولین ازنظرات مرذم برای بهینه شدن ترافیک استفاده نمیکنندبنده چندبارتوی نظرات گفتم ولی کو گوش شنوا
بعضی روزها که مقامات از اتوبان بسیج رد میشوند هزار تا پلیس برای باز کردن اتوبان بسیج هست بقیه روزها دود وترافیک و اعصاب خردیش واسه مردم افسریه