دوربین های نظارتی در شهر فعالند/ شبکه زندگی در شهر شکل می گیرد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: موتورسیکلت ۱۱ درصد حمل و نقل شهری پایتخت را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بخشی از دوربین های نظارتی فعال هستند و و برنامه ما کنترل سرعت درشهر تهران است یعنی با همان سیستم تور عنکبوت پیش می رویم. مقوله دیگر برج های دوقلوی هوشمند است که بر اساس این سیستم همزمان با شبکه یک شبکه مجازی و هوش مصنوعی ایجاد می شود .
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران به مناسبت پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان حمل و نقل ترافیک تهران پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران حضور داشت وتوضیحاتی ارائه داد. وی گفت: در طول ۵۰ هزار تکنولوژی ها و روش های مختلف برنامه ریزی برای طراحی و اجرای مترو تهران انجام شده است . برقی سازی ناوگان در دستور کار مدیریت شهری شهر تهران قرار دارد و همه این تلاش ها برای این است تا عبور و مرور تسریع و ارزان شود.
وی افزود: یکی از مهمترین کارها در سازمان طرح های استراتژیک است. سعی کردیم برای تسریع عبور و مرور و بهبود ترافیک تهران برقی سازی در دستور کار قراردهیم و به دنبل از بین بردن ناترازی انرژی هستیم. افزایش ترافیک این است که استفاده از خودرو ارزان و خرید خودرو گران است و مالیات و هزینه سوخت خودرو هزینه استفاده برای خودروها بالا است و به همین دلیل مقابله پیچیده ای با ترافیک داریم.
علیمردانی در ادامه گفت: به طور کلی استفاده از خودرو شهری مطلوبیت دارد و این امر ترافیک ایجاد می کند.اولین گام کاهش سفر،گام دوم انجام سفر با وسایل نقلیه ، گام سوم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، گام چهارم کنترل سفرها با وسایل شخصی در شهرداری توسعه ناوگان در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در توسعه پیاده رو کار و رویکرد جدیدی است که باید شبکه پیاده محور یا دوچرخه را تا جایی که امکان دارد بدون تداخل با وسایل نقلیه اجرایی شود. این ایده ما را به شبکه زندگی رسانده است. البته در مناطق مرکزی به ناچار تداخل خواهیم داشت. شبکه زندگی با مسیر زندگی در منطقه ۲ عملیاتی شده است. سال آینده مناطق مجاور منطقه ۲ مانند ۵ و ۲۱ و ۲۲ که بافت طراحی شهری دارد ایجاد این شبکه آسان تر است. سال آینده توسعه منطقه ۲ به مناطق ۱ و ۶ و ۵ از طریق شبکه زندگی متصل می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به کشیده شدن خط زرد برای خودروهای تک سرنشین خط فیروزه ای هم در شبکه زندگی گفت:.حمل و نقل اشتراکی هم انجام می شود و امیدواریم با توجه به استراتژی های پیش بینی شده ضریب شکست در طرح ها را کاهش دهیم.در خصوص موتورسیکلت ها باید عنوان کنم که اکنون ۱۱ درصد حمل و نقل شهری توسط موتور انجام می شود. دبیرخانه ساماندهی موتورسیکلت ها تشکیل شده است.
تردد خودروهای تک سرنشین در بزرگراه همت
وی در سوالی در زمینه بزرگراه همت و طرح اجرایی در آن گفت: در روزهای پایانی سال ترافیک تهران را درگیر می کند و با توجه به آمارهایی که داریم ۲۵۰ هزار از اول اسفند تا پایان اسفند خودرو انباشته در شهر تهران داریم. نیمه اول سال اجرای خط ویژه در بزرگراه همت آغاز می شود و ابتدا قطعاً تست آن انجام می شود این کار تا پایان سال صورت می گیرد.
دوربین های نظارتی در شهر فعالند
علیمردانی درباره خاموش بودن دوربین های نظارتی و کنترل ترافیک هم گفت: دوربین های تهران ۳ دسته هستند .دسته اول دوربین های نظارتی هستند که کمتر هوشمند هستند و بیشتر به صورت اپراتور و نظارتی از آنها استفاده می شود. این شبکه از دوربین ها فعال است و بیش از ۹۵ درصد آنها آماده کار و فعال هستند. دسته دوم دوربین های شهر تهران دوربین های طرح ترافیک و محدوده آلودگی هوا است و برنامه جدی را با مجموعه سازمان و کنترل ترافیک پیش برده است که در واقع این ها دوربین های پلاک خان برای ورود به درد ترافیک و که هوا هستند. ۶۰۰ دستگاه از این دوربین ها در تهران وجود دارد و فعال هستند.
وی افزود: دسته سوم دوربین های کنترل سرعت است که از سال ۸۵ در شهر تهران نصب شده اند تکنولوژی این دوربین ها قدیمی شده و این دوربین ها نیاز به به روز رسانی هستند. سیستم تور عنکبوت به این منو از که اگر سرعتتان از حد مجاز بیشتر شود در آن جریمه می شوید . بخشی از دوربین های نظارتی فعال هستند و و برنامه ما کنترل سرعت درشهر تهران است یعنی با همون سیستم تور عنکبوت پیش می رویم. مقوله دیگر برج های دوقلوی هوشمند است که بر اساس این سیستم همزمان با شبکه یک شبکه مجازی و هوش مصنوعی ایجاد می شود که به هم متصل می شوند و کنترل سرعت متوسط خودروها رصد و پایش می شود. زیرساخت های کنترل سرعت متوسط خودروها در سازمان ترافیک در حال آماده سازی و مشکل خاموش بودن دوربین های نظارت ترافیک حل می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه در حوزه دوربین های نظارتی تقریباً قطعی نداریم گفت: در حوزه دوربین های طرح ترافیک و پلکان طرح ترافیک کمتر از ۱۰ درصد قطعی داریم و اکثر دوربین ها فعال هستند. در حوزه دوربین های کنترل سرعت می پذیرم که وضعیت خوبی نداریم حدود ۳۵ دوربین داریم که به صورت لحظه ای است و از گذشته فعال بوده و در حال پیگیر مشکل دوربین های این بخش هستیم. حدود ۲۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت متوسط این مشکل حل می شود این دوربین ها از سال ۸۵ نصب شده و تاکنون هیچ نصب دوربینی نداشته ایم.
احتمال کاهش یک ساعته طرح ترافیک
علیمردانی درزمینه برنامه مدیریت شهری برای طرح ترافیک هم گفت: چهارشنبه جلسه ای در این خصوص برگزار می شود و پیشنهاد ما کاهش یک ساعتی است. نهضت پارکینگ سازی را شهرداری شروع کرده ایم که نیازمند اعتبارات و هزینه های زیاد و کار عمرانی فراوانی است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ پروژه پارکینگ همگانی را در دستور کار قرار داده ایم گفت: در سازمان ترافیک پارکینگ ها بخشی مکانیزه و بخش غیر مکانیزه است. امکانات ما در حوزه پارکینگ سازی محدود است. اما تمام تلاش ها می کنیم که در حد توان این زیرساخت ها فراهم شود کاری که می تواند انقلاب و تغییر جدی ایجاد کند، مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پارکینگ های مشارکتی است که یک نیاز جدی شهر تهران است و توسط سازمان ترافیک پیگیری می شود.
بهره مندی از هوش مصنوعی در پایتخت
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره هوش مصنوعی هم گفت: شهرداری تهران با همکاری پلیس به صورت هوش مصنوعی مدیریت می کند. طرح آزمایشی در حوزه آمورزشی با همکاری پلیس راهور اجرا می شود. از طریق شبیه سازی اانجام می شود و قاعدتاً هوش مصنوعی هم یک تکنولوژی است که کمک می کند به بهبود وضعیت ترافیک تهران. در طرح ترافیک سال آینده به صورت پیمایش محوری حرکت خواهیم کرد. به این معنا که خودرو به صورت مانیتورینگ کنترل می شود و ملاک تعدد تردد خودروها خواهد بود. به این معنا نیست که یک بار رزرو کنید و چندین بار در ترافیک تردد کنید.
وی افزود: برای اعمال قانون موتورها در طرح ترافیک هم برنامه ریزی شده تا دوربین ها ظرفیت پلکانی آنها را داشته باشند سال آینده قطع موتور رام در طرح ترافیک اعمال قانون خواهند شد.
عوارض بیشتر برای تردد بیشتر در طرح ترافیک
علیمردانی در ادامه گفت: سه روش اجرایی در طرح ترافیکی داریم. اول ورود و خروج خودروهای برتر، دوم ساعت حضور خود را در طرح اعلام کند. سوم پیمایش خودرو در طرح ترافیک را خواهیم داشت. کاری که در طرح ترافیک جدید اتفاق افتاده این است هر چقدر خودرو پیمایش در طرح ترافیک شهر تهران داشته باشد ما به ازای آن پیمایش عوارض پرداخت می کند. به طور مثال اگر صبح وارد طرح شده و شب خارج شود هزینه کمتری می پردازیم در مقایسه با اینکه در طرح چندین بار تردد داشته باشد. اما محدوده طرح ترافیک سال آینده هیچ تغییری نمی کند.
تردد پلاک شهرستانی ها و مصوبه های جدید
وی در زمینه در خصوص تردد خودروهای پلاک شهرستان هم گفت: حدود ۲۸ درصد پلاک غیر شهرستان در شهر تهران تردد دارند. قالب ۲۲ درصد آنها پلاک های حومه شهر تهران است.
حدود ۶ درصد پلاک شهرستان داریم که وارد تهران می شوند. برای کنترل محدوده مرکزی شهر تهران بین پلاک شهرستان و تهران تفاوتی وجود ندارد. چرا که موضوع بحث محدودیه طرح ترافیک آلودگی هوا است و هر دو اعمال قانون می شوند. می توان دریافت عوارض از شهرستان وارد تهران می شوند در دستور کار قرار گیرد البته هنوز مصوب نشده است.
علیمردانی افزود: در حمل و نقل عمومی همکاری خوبی را با استانداری شروع کردیم که محور به محور حرکت می کند و حضور ۷۰۰ هزار خودرو در روز وارد شهر تهران و می شود و خارج می شوند. عدد بسیار قابل توجهی است روزانه حدود ۲ میلیون خودرو وارد محدوده آلودگی و ترافیک می شوند این خودروها پلاک شهرستانی نیستند اما پلاک های حومه شهر تهران هستند و در شهرهای اطراف ساکن هستند سامانه این خودروهای پلاک شهرستانی حومه در دستور کار دارد و کار شروع شده است. کار در شهرستان های ورامین پاکدشت پیشوا و کرج جلو شده است
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یک اقدام دیگر توسعه پایانه ها است تا خودروهایی که از مبادی ورودی مثل غرب وارد می شوند در پایان ها خودروی خود را پارک و وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد در داخل شهر استفاده کند.
ارائه تسهیلات برای خودروهای برقی
وی درباره دوچرخه های اشتراکی و معاینه فنی توضیح داد: مسیر و شبکه زندگی یک زیرساخت و فرصت برای حمل و نقل اشتراکی است و بخش خصوص با شرط پذیرفتن ضوابط می تواند فعالیت کند و امکان این وجود دارد که دوچرخه اشتراکی در مسیر زندگی فعال شود که البته مستلزم مذاکرات و هماهنگی هایی است. در خصوص معاینه فنی همان دو نوع معاینه فنی فعلی وجود دارد اما برای خودروهای برقی شرایط جدیدی در نظر گرفته شده و این کمک می کند که توسعه خودروهای برقی اتفاق بیفتد و تسهیلات لازم برای خودروها و موتور سیکلت های برقی دیده شده است.