بازدید سایت : ۳۴۳۶۵
با هم افزایی پروژه های توسعه بزگراه شهید حکیم و تقاطع های کاروانسرا سنگی ۱ و ۲

گره معابر پهنه غربی پایتخت باز می شود

گره معابر پهنه غربی پایتخت باز می شود

 تین نیوز | تلاش برای احداث یک تقاطع غیر همسطح در کلانشهری همچون تهران ، به ندرت با فعالیت هایی همچون خاکبرداری یا حفاری شمع آغاز می شود.
به عبارت دیگر برای آغاز اقدامات عمرانی در چنین پروژه هایی ابتدا باید یک فرآیند پیچیده حقوقی را به سرانجام رساند تا املاکی که در مسیر اجرای پروژه قرار دارند ، تملک و آزاد سازی شوند . در مواردی متعدد ، هزینه استملاک معارضات ملکی یک پروژه حتی تا چند برابر از هزینه هایی که صرف اجرای آن می شوند ، بیشتر است چرا که حتی در یک تقاطع غیر شبدری که مجموعه ای از پل های جهتی را شامل می شود احداث پایه ها و شیب راهه ها به عرصه ای نسبتا وسیع نیاز دارد . در چنین شرایطی معلوم نیست که اگر با تدبیر مدیریت شهری ، احداث تقاطع های غیر همسطح کارواسنرا سنگی 1 و 2 از چند سال پیش در دستور کار قرار نمی گرفت ، توسعه بزرگراه شهید حکیم چقدر به تأخیر می افتاد ؟ آن هم در محدوده ای که مملو از واحدهای مسکونی و صنعتی است . در هفته ای که گذشت علاوه بر گفت و گو با شهردار منطقه 21 تهران ، سری به کارگاه این دو پرو.ژه زدیم تا اقدامات موازی به منظور رفع معارضات باقی مانده ملکی و تکمیل عملیات عمرانی را بررسی کنیم و آن گونه که وضعیت رفع معارضات و پیشرفت مراحل اجرایی کار نشان می دهد می توان امیدوار بود که سال 1393 ، سال بسته شدن پرونده پروژه های احداث تقاطع های غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 و 2 می باشد.

30 قطعه ملک 21 میلیارد تومان !
شهرداری منطقه 12 در طول 3 سال گذشته 31 میلیارد تومان صرف تملکد 30 قطعه از املاک معارض پروژه کاروانسرا سنگی 1 کرده است . دکتر مصطفی سلیمی شهردار منطقه 21 ضمن اعلام این مطلب می افزاید : چنین حجمی از عملیات رفع معارض در حالی انجام شده که شهرداری منطقه طی مقطع زمانی مذکور، ماموریت مستقیمی در این زمینه نداشته و این امر به منزله یک شاخص نشان دهنده وسعت معارضات ملکی پروژه و تلاش هماهنگ بخش های مختلف مدیریت شهری برای از میان برداشتن موانع اجرایی طرح های عمرانی است .
به گفته وی ، پروژه های کاروانسرا سنگی 1 و 2 در مرز مناطق 18 ، 21 و 23 شهرداری تهران و همچنین شهرستان های کرج ، گرمدره ، شهریار و شهر قدس واقع شده و به لحاظ منافع و بهره مندی هایی که نصیب تمام این مناطق شهری می شود در حد اندازه های یک پروژه ملی قرار می گیرند .
دکتر سلیمی با بیان آن که بخشی از معارضات ملکی باقی مانده پروژه در محدوده شهر قدس قرار دارد ، از مشارکت شهرداری منطقه 21 و شهرداری شهر قدس در فرآیند توافق و تملک این معارضات خبر داد ، املاکی که شامل 23 واحد تجاری در ضلع جنوب تقاطع هستند و معارض شیبراهه های جنوبی پل های ارتباطی بزرگراه حکیم و بزرگراه فتح محسوب می شوند .

خبر خوش از تملک یک واحد 1600 متری
معارضات باقی مانده پروژه تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 در محدوده منطقه 21 دقیقا در نقطه ای قرار گرفته اند که این تقاطع غیر همسطح به پروژه مکمل خود یعنی تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 2 مرتبط می شود . این امر بدان معنا است که هر گونه تعامل در فرآینده رفع معارضات مذکور ، تصمیم برای بهره برداری به موقع از این دو پروژه را راهگشا را به چالش می کشد .
به گفته دکتر سلیمی ، املاک موجود ر این بخش شامل 4 پلاک معارض به مساحت حدود 8600 متر مربع است و فرآیند توافق با مالکان آ« ها به سرعت به مرحله اعمال ماده 9 نزدیک می شود . البته شهردار منطقه 21 این خبر خوش را هم می دهد که طی روزهای اخیر ، یکی از این املاک به مساحت 1600 متر ضمن تراضی و توافق طرفین ، تملک شده و در نتیجه آنچه از مساحت این واحدهای صنعتی معارض باقی مانده ، شامل حدود 7 هزار متر مربع است .

هم افزایی کاروانسرا سنگی 1 با پروژه های عمرانی منطقه
شهردار منطقه 21 با اشاره به عملکردهای ترافیکی تقاطع های غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 و 2 و نقشی که این پروژه ها در توزیع متناسب بار ترافیک در شریان های حیاتی و مبادی ورودی غرب پایتخت ایفا خواهند کرد؛ می گوید : معاونت فنی و عمرانی منطقه 21 طی 18 ماه گذشته 4 پروژه مهم عرمانی را تحویل شهرونان منطقه کرده است . پروژه هایی که ضمن غیرهمسطح سازی تعدادی از پرترافیک ترین چهار راه های شهر ، تاثیر محسوسی در کاهش زمان سفرهای درون شهری و برون شهری داشته اند .
به گفته وی ، تقاطع های غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 و 2 ضمن هم افزایی با پروژه هایی همچون تقاطع غیرهمسطح بلوار ایران خودرو با بزرگراه فتح و تقاطع غی رهمسطح بلوار ایران خودرو با بزرگراه شهید لشگری و همچنین سایر طرح هایی که در دستور کار مدیران منطقه قرار داند وضعیت عبور و مرور در منطقه 21 را از آنچه هست بهتر خواهد کرد .

تقاطع کاروانسرا سنگی 1 با حدود 35 قطعه نصب نشده
در مورد احداث تقاطع غیر همسطح کارواسنرا سنگی 1 به منظور پیگیری پیشرفت عملیات اجرایی پروژه ، نخست این سوال مطرح می شود که آیا در مجموعه پل های چهار گانه این تقاطع هنوز قطعه بتنی نصب نشده ای وجود دارد یا نه ؟ پاسخ به این سوال مثبت است . هنوز حدود 35 قطعه از سگمنت های تشکیل دهنده پل جهشی بزرگراه شهید حکیم به جاده مخصوص تهران – کرج که براساس نام گذاری های صورت گرفته پل HB خوانده می شود . نصب نشده اند . دلیل این امر ، اجرا نشدن عملیات احداث 2 پایه از مجموع 20 پایه مورد نیاز برای احداث پل است .

آغاز عملیات احداث پایه هم پل HB
طی روزهای اخیر متعاقب ساماندهی وضعیت ترافیک و گشایش مسیر بخش عمده ای از محورهای تراز صفر پروژه ، امکان احداث یکی از پایه های باقی مانده پل HB فراهم شد . در نتیجه مجریان پروژه به سرعت عملیات حفاری شمع های مورد نیاز برای ساخت این پایه را آغاز کرده اند . با تکمیل پایه مذکور که پایه نهم پل HB به شمار می رود . حداقل 30 قطعه دیگر از قطعات بتنی باقی مانده امکان نصب پیدا خواهند کرد .
اما تنها پایه باقی مانده از پل HB که تکمیل عملیات نصب سگمنت های تشکیل دهنده عرضه منوط به احداث آن می باشد . هنوز گرفتار معارضات ملکی است .

پل HD آماده پذیرش بار ترافیک
پرسش بعدی در مورد پروژه کاروانسرا سنگی 1 این است که آیا در میان پل های 4 گانه این تقاطع غیر همسطح سازه ای وجود دارد که علاوه بر نصب کامل سگمنت های عرضه ، دارای شیبراهه های تکمیل شده ای باشد ؟ پاسخ به این سوال نیز مثبت است . پل جاده قدیم تهران – کرج به جاده مخصوص تهران – کرج ( به سمت کرج ) با 827 متر طول طولانی ترین پل تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 به شمار می رود . به طور 100 درصد تکمیل شده و آماده پذیرش جریان ترافیک است . درواقع تنها اقدام باقی مانده در این پل که براساس نام گذاری های صورت گرفته در مرحله طراحی پل HD نامیده می شود ، تکمیل اتصالات مربوط به تامین روشنایس آن است .

رفع سردرگمی ترافیک در محدوده سه راه کاروانسرا سنگی
حال این سوال مطحر می شود که پل HD تا زمان بهره برداری کامل از سایر پل ها و محورهای کاروانسرا سنگی 1 ، چه عملکردی خواهد داشت ؟ این پل با برقراری مسیر شرق جاده قدیم تهران – کرج به غرب جاده مخصوص کرج بخش عمده ای از ترددهای اضافی در محدوده سه راه کاروانسرا سنگی را حذف می کند و همانند یک مسیر میان بر سبب کاهش سردردگمی های ترافیکی می شود به یبان دیگر بهره برداری از پل HD به ویژه در شرایط فعلی که هنوز بخش های عمده ای از تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 زیر بار ترافیک نرفته است . تاثیر به سزایی بر افزایش نظم ترافیکی و کاهش مشکلات شهروندان خواهد داشت .

تکمیل بخش عمده محورهای موجود در تراز صفر
طی ماه های اخیر ف بخش عمده ای از محورهای تراز صفر پروژه تکمیل شده و ضمن اعمال انحرافات ترافیکی لازم ، در اختیار شهروندان قرار گرفته است . مهم ترین این محورها ، محور M یا محور اصلی جاده مخصوص است که 1323 متر طول دارد در حال حاضر تنها مسیر دسترسی تکمیل نشده پروژه محور MC یا رمپ جهتی اتصال غرب جاده مخصوص کرج به شرق جاده قدیم کرج است . محوری که احداث آن نیازمند رفع معارضات موجود در محدوده شهر قدس می باشد.

تلاش برای تکمیل شیبراهه های پل HL و پل HR
همانگونه که عنوان شد ، احداث شیبراهه های جنوبی پل های ارتباطی بزرگراه حکیم و بزرگراه فتح که HL و HR نام دارند ، نیازمند رفع 23 واحد تجاری در محدوده شهر قدس است . از سوی دیگر تکمیل شیبراهه های شمالی این پل ها به رفع معارضات ملکی موجود در محدوده شهرداری منطقه 21 منوط می شود . با این وجود تکمیل شیبراهه های ضلع شمالی این دو پل جهتی ، در تمام بخش هایی که امکان اجرای عملیات عمرانی وجود دارد در حال انجام بوده و از طریق اجرای خاکریزی و احداث دیواره های خاک مسلح ادامه دارد . عملیات کشش کابل ها در سگمنت های تازه نصب شده پل HB از دیگر اقدامات در حال اجرا در پروژه تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 است .

ضرورت حذف سریع معارضات ملکی
واقعیت آن است که علمکردهای ترافیکی دو تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 و 2 همان گونه که ازنامشان بر می آید کامل کننده یکدیگر بوده و در نظر گرفتن این کارکردهای مهم به صورت مجزا ، ممکن نیست از سوی دیگر همان گونه که اشاره شد ، معارضات باقی مانده پروژه تقاطغ غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 در محدوده منطقه 21 ، دقیقا در نقطه ای قرار گرفته اند که باید ارتباط این تقاطع غیر همسطح به پروژه مکمل خود یعنی تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 2 برقرار شود .
هر چند رفع معارضات باقی مانده به سرعت به مرحله توافق و تملک ( ولو از طریق اعمال ماده 9 ) نزدیک می شود اما ذکر این نکته ضروری است که محدوه مورد اشاره براساس برآوردهای صورت گرفته نیازمند اجرای حدود 150 هزار مترمکعب خاکریزی است . در واقع این نگرانی وجود دارد که اگر اجرای چنین حجمی از عملیات خاکی به نیمه دوم سال موول شود شرایط آب و هوایی امکان تکمیل پروژه تا پایان سال جاری را دشوار سازد .

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.