افتتاح سراسری سامانههای تایید تخلفات جادهای و مانیتورینگ مرکزی پلیس راه
با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جانشین فرمانده ناجا سامانه های تایید تخلفات جاده ای و مانیتورینگ مرکزی پلیس راه کشور به صورت سراسری از طریق ویدئو کنفرانس در مرکز مانیتورینگ مبین افتتاح شد.
با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جانشین فرمانده ناجا سامانه های تایید تخلفات جاده ای و مانیتورینگ مرکزی پلیس راه کشور به صورت سراسری از طریق ویدئو کنفرانس در مرکز مانیتورینگ مبین افتتاح شد.
به گزارش گروه اقتصادی اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، فاز اول پروژه ثبت تخلفات عبور و مرور جادهای بهمن ماه 94 توسط وزیر راه وشهرسازی و فرمانده پلیس راهبر ناجا به بهرهبرداری رسید و هماکنون عملیات اجرایی سال سوم پروژه علاوه بر 1200 سامانه قبلی در سایر محورهای شبکه کشور آغاز شد.
در راستای پایداری و نگهداری سامانهها تمامی قرارگاه به صورت یکپارچه و 24 ساعته از مرکز مانیتورینگ تهران مورد پایش پاسخگویی و رفع مشکلات قرار میگیرد.
با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و نیاز کشور به حل مشکلات و معضلات عبور و مروز جادهای، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه ناجا از سالهای گذشته اقدام به نصب سامانههای ثبت تخلفات جادهای کردهند.
استفاده از همه توان و ظرفیت بومی مجموعههای دانشبنیان این حوزه در کشور در راستای حمایت از تولید داخل به میزان صددرصد و صرفهجویی ارزی 80 میلیون دلاری در کل اجرای پروژه، از ویژگیهای انحصاری این سامانه است.
اصلاح رفتار رانندگان و کاهش خسارت جانی و مالی، کاهش تخلفات و صرفهجویی در استفاده از نیروهای پلیس از اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این پروژه است.
ایجاد زیرساختی برای سایر حوزههای سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS، نوآوری در مدل مدیریت پروژه بومی و دانش کنترل پروژه برای ITS جادهای و شهری از دستاوردهای اجرایی پروژه است.
در این راستا سامانه تأیید تخلفات در فاز آزمایشی در قرارگاه های استان البرز و قزوین اجرا شد و پس از عملیاتی شدن و اجرای موفقیتآمیز، به کل قرارگاه های پلیس راه کشور توسعه یافت.
از مزیتهای اصلی این سامانههای هوشمند میتوان به نظارت بر حوزه سرزمین و قرارگاه پلیس راه در استان، تمرکززدایی از بررسی و تأیید تخلفات در 35 مرکز مانتیتورینگ قرارگاه استانی پلیس راه کشور، ایجاد زیرساخت برای کنترل تخلفات حادثهساز و سرعت متوسط و لحظهای در جادهها و تسریع در تأیید تخلفات و ثبت برخط در بانک اطلاعاتی تخلفات خودرویی، از مزایای اجرای این سیستم هوشمند است.
این پروژه که با کارفرمایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و پیمانکاری شرکت مجری سامانههای هوشمند ثبت تخلفات رانندگی (شرکت ارتباطات رهکام) از مردادماه سال 94 آغاز شد و تا سه سال ادامه دارد.
افزایش 35 برابری نظارت بر عملکرد سامانههای هوشمند و تسریع در رفع آسیبها و خسارات احتمالی، ایجاد انگیزه بیشتر برای خدمترسانی به مردم و بهرهبرداری از سامانههای هوشمند ثبت تخلفات استانی و کاهش سفرهای درون و برونشهری به منظور رسیدگی به اعتراضات و افزایش رضایتمندی از دیگر مزایای اجرای سامانههای هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در جادهها است.