بازدید سایت : ۵۶۱۴۷
گفتگوی مشروح تین نیوز با مجری پروژه

◄ آزادراه قم - گرمسار؛ از چالش های ساخت تا افتتاح قبل از پایان تابستان

◄ آزادراه قم - گرمسار؛ از چالش های ساخت تا افتتاح قبل از پایان تابستان
|

تین نیوز| مجری پروژه آزادراه قم- گرمسار گفت: در صورتی که ساخت پروژه به روال فعلی و فارغ از مشکلات مالی و کمبود مصالح پیش برود، تا پایان تابستان، شاهد افتتاح این آزادراه خواهیم بود.

محمدباقر حنفی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به وضعیت ساخت و تکمیل آزادراه قم-گرمسار اظهار داشت: قرارداد پروژه آزادراه قم-گرمسار به تاریخ  91/12/28 میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با سهم 60 درصد و قرارگاه خاتم با مشارکت 40 درصد به ارزش 368 میلیارد تومان به صورت EPC (طرح و ساخت) منعقد شده است و عملا بخش عمده پروژه در سال 92 صورت گرفت.

پلمپ 20 روزه کارخانه ساخت آسفالت توسط سازمان محیط زیست
وی در ادامه با اشاره به مشکلات پیشرو پیمانکاران این پروژه بیان کرد: آزادراه قم-گرمسار در صورت عدم بروز مشکلات در شرایط فعلی می تواند تا پایان تابستان افتتاح شود. به طوری که پلمپ 20 روزه یکی از سه کارخانه آسفالت سازی توسط سازمان منابع طبیعی و جلوگیری سازمان محیط زیست از برداشت مواد اولیه مصالح از معادن و کاهش ساعت کاری در ماه رمضان به علاوه مسائل و مشکلات مالی و کاهش بودجه ساخت موجب طولانی شدن مدت ساخت پروژه شد.

قم- گرمسار به 200 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد
مجری آزادراه قم-گرمسار با توجه به رقم 14 میلیارد تومانی بودجه مصوب سال 93 و 26 میلیارد تومانی سال 92 تصریح کرد: این پروژه به 200 میلیارد تومان دیگر تا تکمیل نهایی نیاز دارد و باید 80 میلیارد تومان از سوی  پیمانکار و 120 میلیارد تومان نیز از سوی دولت تامین شود.

حنفی با بیان اینکه "ساخت این پروژه به 1.5 میلیون تن قیر، نیاز دارد" خاطرنشان کرد: روزانه 3هزار تن قیر برای آسفالت آزادراه قم-گرمسار به کار می‌ رود، درحالی که برای خرید هر یک هزار تن قیر مبلغ 700 میلیارد تومان هزینه می شود.

روش های تامین منابع آزادراه قم-گرمسار
وی با اشاره روش های مورد استفاده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برای تامین مایحتاج منابع مالی و مصالح مورد نیاز گفت: با فروش اوراق مشارکت و سهام شرکت های دولتی تابعه و خرید قیر تهاتری از وزارت نفت تا کنون 40 درصد منابع مالی و مادی مورد نیاز تحقق یافته است.

مجری آزادراه قم- گرمسار یادآور شد: در حال حاضر نصب 200 کیلومتر گاردریل دو کوهانه گالوانیزه، 800 کیلومتر خط کشی طولی در حال انجام شدن است و 20 متر فضای های‌لند، بهترین مکان برای عبور لوله داکت و شبکه فیبر نوری خواهد بود.

هدف ساخت آزادراه قم- گرمسار کاهش ترافیک تهران بود
حنفی، هدف ساخت آزادراه قم- گرمسار را تسهیل دسترسی استان های جنوبی، مرکزی و غربی به شرق و شمال شرق کشور بیان کرد و گفت: با افتتاح این آزادراه، حجم ترافیک بار و مسافر در ورودی و خروجی و داخل شهر تهران و نیز طول مسیر قم تا گرمسار  85 میلومتر کاهش خواهد یافت.

وی در پایان با اشاره به نحوه  محاسبه عوارضی و بازگشت پروژه به دولت خاطرنشان کرد: بهره برداری این پروژه 20 ساله در اختیار پیمانکار قرار دارد و نحوه محاسبه مبلغ عوارضی به عواملی چون، هزینه ساخت، مسافت و تقاضا از آزادراه مبلغ عوارضی را مشخص می کند. به طوری که آزادراه هایی با کیلومتری 10 تومان و آزادراه دیگری با کیلومتری 80 تومان عوارضی در کشور در حال فعالیت هستند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اشاره پاسخ

    ارقام مصرف قیر و هزینه آن نیاز به اصلاح دارند