بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ درخواست بازتعریف رابطه حقوقی راننده خودمالک با صادرکننده بارنامه

برای تعیین رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه و کامیون خود مالک و تک‌واحدی بایستی در بارنامه برخط این رابطه طبق تعریف قوانین مربوطه منعکس شود.

درخواست بازتعریف رابطه حقوقی راننده خودمالک با صادرکننده بارنامه
تین نیوز |

یک راننده خودمالک با طرح این سوال که جایگاه خودمالکی در قوانین و مقررات عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای کجاست؟  گفت: سهم حمل‌ونقل جاده‌ای توسط کامیون‌های تحت مالکیت شرکت‌های حمل‌ونقل در کشور چقدر است؟

محسن متقین به خبرنگار ما گفت: چرا با گذشت بیش از دو دهه، سازمان راهداری و متولیان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رابطه حقوقی میان راننده خودمالک را با شرکت صادرکننده بارنامه در هاله‌ای از ابهام گذاشته‌اند و هرگز فایل و قسمتی در بارنامه‌ها تحت این عنوان تعریف نکرده‌اند و مهم‌تر از آن اینکه چرا اجرای مصوبات شورای عالی ترابری در این خصوص همچنان مشهود نیست.

وی به تشریح مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به‌ عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده در این خصوص پرداخت و گفت: در مصوبه شماره ۱۹ با تصویب اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص پایانه‌ها بخشی از وظایف این شرکت‌ها تعریف‌شده است.

او به تشریح این وظایف پرداخت و ادامه داد: اجرای تعرفه‌های مصوب حمل کالا از بنادر یکی از این  موارد است؛  به این معنا که در بنادر باید تعرفه‌ای وجود داشته باشد تا توسط آن‌ها اجرا شود. دوم انعقاد پیمان‌های حمل کالا به‌عنوان کارگزار با صاحبان کالا و انعقاد پیمان‌های لازم با شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحب وسیله نقلیه تک‌واحدی است. بنابراین در اینجا هم صاحب وسیله نقلیه تک‌واحدی به رسمیت شناخته‌شده که باید با عنوان کارگزار با وی قرارداد حمل تنظیم و منعقد شود.

این راننده خودمالک گفت: در جلسه پانزدهم شورا نیز چگونگی اداره ترمینال‌های عمومی بنادر ورودی کشور در بنادرعباس، امام، بوشهر به تصویب رسیده و وزارت راه مکلف شده است تا شرکت‌های اداره‌کننده ترمینال‌ها در این بنادر را ایجاد شود.

او پیشنهاد داد که برای تعیین رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه و کامیون خود مالک و تک‌واحدی بایستی در بارنامه برخط این رابطه طبق تعریف قوانین مربوطه منعکس شود.

به گفتهٔ این کامیون‌دار قانون‌گذار سه نوع ارتباط بین کامیون حامل بار و شرکت حمل‌ونقل را تعریف کرده است، نخست اینکه مالکیت کامیون متعلق به شرکت باشد. دوم اینکه کامیون تحت پوشش شرکت باشد و با عقد قرارداد استیجاری و حداقل به مدت شش ماه و راننده کارمند شرکت محسوب شود و سوم اینکه کامیون تک‌واحدی خودمالک با عقد قرارداد با مالک (قراردادی) حداقل به مدت شش ماه داشته باشد.

او ادامه داد: بهتر است این سه نوع رابطه حقوقی شامل رابطه مالکیت با شرکت دوم رابطه استیجاری و قراردادی در بارنامه‌های صادره در آینده پیش‌بینی شود تا تکلیف کامیون خود مالک و نحوه به‌کارگیری آن نیز به‌تبع مشخص شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.