بازدید سایت : ۳۷۵۲۹
گفتگوی اختصاصی تین نیوز با مدیرعامل اتحادیه ایمنی راه انتاریو کانادا:

◄ «به آینده تهران خوش بین هستم»

|

تین نیوز | برایان پترسون، مدیرعامل اتحادیه ایمنی راه انتاریو (کانادا) با بیان اینکه "به آینده تهران خوشبین هستم" گفت: با تغییر سیاست های ترافیکی در امان خواهید بود.

به گزارش تین نیوز، برایان جی پترسون که برای حضور در سیزدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل به تهران آمده بود، علیرغم فشردگی برنامه ها، درخواست خبرنگار تین نیوز برای گفتگو را پذیرفت و با گشاده رویی تمام به تمامی سوالات پاسخ داد.

شایان ذکر است اتحادیه ایمنی راه انتاریو (کانادا) در سال 1913 توسط گروهی از مدیران انجمن های تجاری و مدنی برای مقابله با افزایش تلفات جاده‌ای شکل گرفت و ماموریت آنها کاهش تلفات، جراحات و خسارت های قابل پیشگیری در راه‌های انتاریوست که در زمینه آموزش و اطلاع رسانی در حوزه ایمنی شکل گرفت.

انتاریو (Ontario) یکی از استان‌های کانادا است. از لحاظ جمعیت و فعالیت اقتصادی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین استان کانادا است. مرکز آن تورنتو است و اتاوا (پایتخت کانادا) نیز در آن قرار دارد. وسعت انتاریو ۱،۰۷۶،۳۹۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۲،۵۴۱،۴۱۰ نفر (برآورد سال ۲۰۰۵) است. بالغ بر ۹۴ درصد جمعیت استان انتاریو در قسمت جنوبی آن، مشهور به انتاریو جنوبی متمرکز است. انتاریو پیشروترین ایالت در زمینه تولید است و ۵۲ درصد از کل تولید ارسالی کانادا از این استان است. از لحاظ جغرافیایی استان انتاریو در شرق کانادا قرار دارد.

در زیر، گفتگوی مشروح تین نیوز با پترسون، مدیرعامل اتحادیه ایمنی راه انتاریو را ملاحظه می کنید:

به آینده ترافیک تهران خوشبین هستم

تین نیوز: آقای پترسون، با توجه به برنامه های شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، برآورد شما از  آینده تهران چه هست؟ 

پترسون: اگر به پنج سال پیش نگاه کنیم متوجه می شویم که تهران تغییرات بزرگی در زمینه راه سازی و کنترل ترافیک داشته است. من به آینده تهران خوشبین هستم و تحت تاثیر تلاش های معاون حمل و نقل و ترافیک که به صورت عاشقانه و دلسوزانه به دنبال تغییر شرایط موجود و جذب افراد متخصص در این زمینه است، قرار گرفته ام.

تین نیوز: چرا علائم راهنمایی و رانندگی کانادا در مقایسه با ایران از سادگی و گوناگونی کمتری برخوردار هستند؟
پترسون: این کاملا مشهود است و شکی در آن است، اما در کانادا هیچ گاه شاهد چراغ های چشمک زن نخواهید بود و نمی دانم که چه کسی در ایران این قوانین را وضع کرده است، زیرا موجب بر هم خوردن تمرکز راننده می شود. همچنین سیاست های ترافیکی بسیار تاثیر گذار است و به عقیده من اگر این سیاست ها اصلاح و بهبود یابند، همه در امان خواهند ماند.

تین نیوز: تصور کنید که در حال رانندگی در یکی از آزادراه های کانادا هستید و ناگهان شاهد برخورد یک اتوبوس با گاردریل معمولی به دلیل عمل نکردن سیستم ترمز آن و در نهایت سقوط از دره و فوت تمام سرنشینان هستید. از نظر شما، کدام یک از عوامل اتوبوس، راننده و گاردیل مقصر اصلی این تلفات هستند؟
پترسون: اتوبوس های مسافری باید از قبل از هر سفر برای اطلاع از وضعیت به تعمیرگاه بروند، همچنین رانندگان نیز باید تمامی آزمایشات روزانه قبل از سفر را با موفقیت گذرانده باشند، گرچه سیستم ترمز به ندرت دچار مشکل می شود.
حال بر فرض اینکه راننده و اتوبوس در شرایط عالی قرار داشته باشند، نوع گاردریل را باید مورد بررسی قرار داد، اما گاردریل مسئله ای است که در کانادا بر اساس اندازه جاده مورد بررسی قرار می گیرد. به طور مثال ما در شمال "تورنتو" (کانادا) از گاردریل های مدل "جرزی" Jersey  استفاده می کنیم و در طول مسیر از یک خروجی تا قبل از خروجی وای شکل(Y)، جداکننده های (divider) فلزی به طول 70 مایل نصب کرده ایم.

مخارج ایمنی راه از مشاهده سانحه اتوبوس ها بهتر است

تین نیوز: شما در شرایط مشابه در کانادا چه اقداماتی را در دستور کار قرار دادید؟
پترسون: در کشوری که من زندگی می کنم شبکه بزرگراهی 20 سال پیش تکمیل شده است و حجم ترافیک، یک دهم الان بود اما اینکه ما توانستیم ترافیک و ایمنی در بزرگراه ها را کنترل کنیم چیزی کمتر از یک انقلاب نبود و این اشتباه طراحان راه‌ بود که از گارد ریل مناسب در زمان ساخت استفاده نکرده بودند.
تا این لحظه بهترین راهکار، استفاده از موانع و گاردریل‌های با کیفیت است که البته گزارش های پیش فرض فنی مهندسی نیز در این زمینه بسیار به ما کمک کرد و علی رغم اینکه تغییرات به جود آمده موجب هزینه بیشتر برای راه سازی و بهبود ایمنی راه شد اما بهتر از این بود که شاهد تصادف و انهدام اتوبوس ها در جاده هایمان باشیم.
 
تین نیوز: خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه راه و حمل‌و‌نقل در ایران علی رغم اینکه به دنبال راهکاری برای جلوگیری از وقوع مجدد حوادث جاده‌ای هستند گاهی افرادی را مورد بازخواست قرار می دهند. از نظر شما این اتفاقات بر سر اشتباهات فردی است یا مشکل از جای دیگری است؟
پترسون: ایران از مهندسان راه، حمل‌ونقل و ترافیک خوبی برخوردار است و مهندسانی که من در ایران دیده ام، نباید برای اتفاقات گذشته سرزنش کرد، زیرا در آینده تغییرات بزرگی را به وجود خواهند آورد. همچنین آنها در مسیر پیشرفت و  ایمنی گام بر می دارند، و این زمان است که نتیجه تلاش آنها را نشان خواهد داد. امروز ما به گارد ریل‌های جرزی رسیده‌ایم و پنج سال دیگر نوع دیگری جای آن را خواهد گرفت و اگر ایران سیاست های ترافیکی خود را اصلاح یا تغییر دهد، همه شما در امان خواهید بود.

تین نیوز: ایران سالیانه شاهد مرگ بیش از 20 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای و شهری است، این در ذهن شما چه چیزی را تداعی می‌کند؟
باور کردن این حجم از تلفات در جاده و شهر برای من بسیار سخت است. اما با توجه به اینکه بیشترین حجم تلفات مربوط به سوانح هوایی است، اگر این تعداد از تلفات برای یک خط هوایی رقم بخورد درِ آن ایرلاین تخته خواهد شد و دیگر رنگ مسافر را نخواهد دید اما با توجه به فعالیت‌های در حال وقوع، میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در ایران کاهش خواهد یافت.  
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.