◄ نیاز ۴۴۰۰ میلیارد تومانی جهت نگهداری راههای فرعی و روستایی
توجه به وسعت راههای روستایی کشور بر اساس برآورد و مطالعاتی که انجامشده حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان جهت نگهداری راههای ذکرشده موردنیاز است و همچنین با توجه به آمار بهدستآمده از سامانه مدیریت راههای فرعی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان نیز در این بخش موردنیاز بوده که درمجموع ۴۴۰۰ میلیارد تومان جهت نگهداری راههای فرعی و روستایی در سال ۹۷ موردنیاز بوده است.
مدیرکل جدید دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، گفت: بارها از تأمین هزینههای تعمیر و نگهداری راهها گلایه شده و البته دولت نیز اقدامات مؤثری در این زمینه ازجمله تشویق به سرمایهگذاری در حوزه راه انجام داده است.
به گزارش تیننیوز، حمزه ذاکری اظهار کرد: خوشبختانه امروز ارزیابی روسازی شبکه راههای فرعی کشور با توجه ویژه ریاست سازمان و همت معاون راهداری برای اولین بار در کشور اجرایی شده و با همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کل راههای فرعی مشتمل بر ۳۸ هزار کیلومتر بهطور کامل مستندسازی شده است. مدیریت و کنترل پروژههای راههای فرعی روستایی یکی دیگر از اهداف و برنامههای این دفتر است.
وی در ادامه افزود: سازمان راهداری و حملونقل جادهای اخیراً سامانهای را بهمنظور کنترل و مدیریت پروژهها در استانها ایجاد کرده تا تمامی ادارات کل پروژههای خود را بهمنظور بررسی و کنترل پروژه در این سامانه وارد کرده که بهواسطه آن مدیریت یکپارچه در اجرای پروژهها در این بخش حاکم خواهد شد. همچنین با توجه به راهاندازی سامانه مدیریت روسازی راههای فرعی که اقدامی اساسی در جهت انجام مطالعات یکپارچه و توزیع عادلانه اعتبار است، سعی بر این است تا با استفاده از اطلاعات موجود اعتبارات در دسترس بهینهسازی شده و بر اساس اصول مهندسی، ارزش پروژهها بهصورت بهینه اولویتبندی و انتخاب شود.
این سامانه چه ویژگیهایی دارد؟
این سامانه یک ابزار تصمیمگیری است که بهمنظور مدیریت فعالیتها و منابع و کاهش قابلتوجه هزینههای روسازی در سازمان راهداری طراحی و پیادهسازی شده که بر اساس آن اعتبارات موردنیاز استانی و شهرستانی در تمامی محورها قابلدسترسی بوده و امکان اولویتبندی و برنامهریزی بر اساس اعتبارات محدود را دارد. این پروژه در دفتر نگهداری راههای روستایی و فرعی و برای راههای فرعی بهطور کامل انجام شده است و در گام بعد مراحل یکپارچهسازی آن با راههای شریانی در دستور کار قرار دارد.
امکان دسترسی استانها به سامانه از طریق وب فراهم شده و درحالحاضر کلیه اداراتکل استانی امکان مشاهده وضعیت راههای تحت حوزه استحفاظی را به تفکیک شهرستان و محور دارند که این امر ابزار قدرتمندی برای مدیریت، تصمیمگیری و برنامهریزی در سطح شبکه استانی را در اختیار آنان قرار میدهد. انتظار میرود بهمنظور استفاده و بهرهمندی بهینه از اعتبارات استانی، اداراتکل از این ابزار جهت برنامهریزی و جذب اعتبار از محل منابع استانی حداکثر استفاده را به عمل بیاورند. تمامی درخواستهای استانی در این حوزه باید منظم به گزارشهای این سامانه جهت اخذ مجوز باشد و تمامی اداراتکل استانی نیازهای اعتباری خود را علاوه بر بازدید میدانی با استفاده از خروجی این سامانه در سال جدید اعلام کنند.
کمبود نقدینگی چه تاثیری در کارهای زیربنایی سازمان راهداری داشته است؟
با توجه به محدودیت منابع و حجم زیاد درخواستهایی که درزمینه نگهداری، توسعه و تجهیز راههای فرعی و روستایی به سازمان راهداری میرسد، تشویق و ترغیب اداراتکل استانی به استفاده از فناوریها و تکنولوژی پیشرفته و درعینحال کمهزینه که در کشورهای پیشرو در حال استفاده است یکی از سیاستهای اساسی این دفتر و سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور است.
در این راستا، بهکارگیری آسفالتهای حفاظتی در حفظ و نگهداری راههای فرعی و روستایی در گروههایی چون فاکسیل، چیپ سیل و میکروسرفیسینگ، کیپسیل که با توجه به وضعیت رویه و خرابی راهها مورداستفاده قرار میگیرد از مهمترین برنامهها و سیاستهای سازمان است. برخی از آسفالتهای حفاظتی یکپنجم تا یکدهم هزینه روکش آسفالت گرم را شامل میشود؛ بنابراین به نظر میرسد آسفالتهای حفاظتی جایگزین مناسبی برای رویه راههای فرعی و روستایی باشند. البته انتخاب صحیح این نوع از روکشها با توجه به معیارهای فنی صورت میگیرد که این دفتر در حال آمادهسازی پروتکل راهنمای انتخاب و استفاده از روشهای حفاظتی است که انشاءاﷲ بهمحض تکمیل به کلیه استانها جهت بهرهبرداری ارسال میشود.
توسعه راههای روستایی شامل مقولههای ساخت و نگهداری است، که مسئولیت ساخت آن بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بوده و با توجه به دستور مقام عالی وزارت در خصوص تجمیع وظایف ساخت و نگهداری راههای روستایی در سازمان راهداری و حملونقل جادهای، بهزودی تمامی وظایف ذکر شده به این سازمان منتقل و محول خواهد شد؛ بنابراین همانطور که مشخص است توسعه راههای روستایی به شکل ویژه موردتوجه قرارگرفته و این امر میتواند موجب رشد فعالیتها و افزایش عملکرد این حوزه شود. بهتبع آن این حوزه نیازمند اختصاص بودجه مناسب و تأمین منابع مالی مکفی است.
با توجه به وسعت راههای روستایی کشور بر اساس برآورد و مطالعاتی که انجامشده حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان جهت نگهداری راههای ذکرشده موردنیاز است و همچنین با توجه به آمار بهدستآمده از سامانه مدیریت راههای فرعی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان نیز در این بخش موردنیاز بوده که درمجموع ۴۴۰۰ میلیارد تومان جهت نگهداری راههای فرعی و روستایی در سال ۹۷ موردنیاز بوده است. بخشی از این نیاز از طریق اختصاص قیر و همچنین بخش اعظم آن از طریق اعتبارات استانی تأمین میشود اما به دلیل محدودیت منابع و همچنین تفاوت در ابلاغ و تخصیص بودجه همواره یکی از مشکلات این سازمان موضوع تأمین اعتبار نگهداری راههای فرعی و روستایی است.
با اصلاح ساختار فنی و حمایتها و توجه ویژه مقام عالی وزارت در خصوص راههای فرعی و روستایی به نظر میرسد اصلاح ساختار مالی و اعتباری نیز میتواند مکمل ارتقاء این حوزه بوده و نویدبخش تحولی مؤثر در این زمینه باشد.
برای توسعه راههای روستایی به چه میزان بودجه نیاز است؟
توسعه راههای روستایی شامل مقولههای ساخت و نگهداری است، که مسئولیت ساخت آن بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بوده و با توجه به دستور مقام عالی وزارت در خصوص تجمیع وظایف ساخت و نگهداری راههای روستایی در سازمان راهداری و حملونقل جادهای، بهزودی تمامی وظایف ذکر شده به این سازمان منتقل و محول خواهد شد؛ بنابراین همانطور که مشخص است توسعه راههای روستایی به شکل ویژه موردتوجه قرارگرفته و این امر میتواند موجب رشد فعالیتها و افزایش عملکرد این حوزه شود. بهتبع آن این حوزه نیازمند اختصاص بودجه مناسب و تأمین منابع مالی مکفی است.
با توجه به وسعت راههای روستایی کشور بر اساس برآورد و مطالعاتی که انجامشده حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان جهت نگهداری راههای ذکرشده موردنیاز است و همچنین با توجه به آمار بهدستآمده از سامانه مدیریت راههای فرعی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان نیز در این بخش موردنیاز بوده که درمجموع ۴۴۰۰ میلیارد تومان جهت نگهداری راههای فرعی و روستایی در سال ۹۷ موردنیاز بوده است. بخشی از این نیاز از طریق اختصاص قیر و همچنین بخش اعظم آن از طریق اعتبارات استانی تأمین میشود اما به دلیل محدودیت منابع و همچنین تفاوت در ابلاغ و تخصیص بودجه همواره یکی از مشکلات این سازمان موضوع تأمین اعتبار نگهداری راههای فرعی و روستایی است.
با اصلاح ساختار فنی و حمایتها و توجه ویژه مقام عالی وزارت در خصوص راههای فرعی و روستایی به نظر میرسد اصلاح ساختار مالی و اعتباری نیز میتواند مکمل ارتقاء این حوزه بوده و نویدبخش تحولی مؤثر در این زمینه باشد.