بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

چرا اخذ الکترونیکی عوارض در همه آزادراه ها محقق نشد؟

مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور با اشاره به تاثیر توقف افزایش عوارض آزادراهی روی الکترونیکی شدن همه آزادراه های کشور گفت: نرخ جدید عوارض آزادراهی با میانگین افزایش ۲۷ درصدی در حال نهایی شدن است.

تین نیوز |

مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور با اشاره به تاثیر توقف افزایش عوارض آزادراهی روی الکترونیکی شدن همه آزادراه های کشور گفت: نرخ جدید عوارض آزادراهی با میانگین افزایش ۲۷ درصدی در حال نهایی شدن است.

به گزارش تین نیوز، طبق قانون بودجه امسال، وزارت راه و شهرسازی مکلف بود از طریق مشارکت سرمایه گذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در تمام آزادراه ها را تا پایان خردادماه امسال به صورت الکترونیکی اجرایی می کرد؛ با این حال از بین ۲۸ آزادراه در حال بهره برداری فقط ۱۲ آزادراه مجهز به زیرساخت دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی است و این طرح طبق برنامه پیش نرفت.

در همین راستا «عباس بیات سرمدی» مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور  گفت: الکترونیکی شدن تمام شبکه آزادراهی کشور فقط به تصمیم وزارت راه و شهرسازی برنمی گردد و زیرساخت هایی برای اجرا از جمله همکاری بیمه، پلیس و موافقت شرکت های آزادراهی را نیازمند است.

سایه توقف افزایش عوارض روی الکترونیکی شدن همه آزادراه ها

وی گفت: اکنون فقط وزارت راه و شهرسازی تصمیم قطعی گرفته و پای کار است و از سمت شرکت های آزادراهی برای اجرای طرح استقبال نشده است؛ یک دلیل آن هم توقف در ابلاغِ نرخ جدید عوارض بود.

مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور توضیح داد: دولت به دلیل نگرانی از موضوعات اجتماعی بعد از ابلاغ جدید نرخ عوارض در بهار امسال، جلوی اجرای این بخشنامه را گرفت. همین موضوع روی اجرای طرح الکترونیکی کردن آزادراه ها سایه انداخت و تاخیر در اجرای طرح را سبب شد.

بیات سرمدی ادامه داد: با این حال شیوه نامه ای بین تمام ذی نفعان اعم از وزارت راه، پلیس، بیمه و شرکت های آزادراهی تهیه و موافقت بیمه با امضای رییس سازمان بیمه مرکزی اخذ شده است، چرا که مطابق قانون شرکت های بیمه گر و پلیس ملزم به حمایت زیرساختی از اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی هستند.

مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور افزود: پلیس هم پای کار است؛ اما باید توسط آقای اشتری این شیوه نامه امضا و ابلاغ شود در این صورت بخشی از کار پیش می رود و فقط ابلاغ نرخ جدید عوارض برای راضی کردن شرکت های آزادراهی می ماند.

نرخ جدید عوارض آزادراهی در حال نهایی شدن است

وی درباره آخرین تصمیم گیری برای نرخ گذاری جدید عوارض آزادراهی گفت: تعیین نرخ نیز با پیگیری از سمت آقای مخبر معاون اول رییس جمهوری در ستاد تنظیم بازار در حال نهایی شدن است. در صورت نهایی شدن به شرکت های آزادراهی کشور ابلاغ می کنیم. مطالبه ابلاغ نرخ عوارض حق شرکت های آزادراهی است. توقف در اجرا نیز از سمت وزارت راه نبوده است و قرار است نرخ گذاری جدید از چند فیلتر سازمانی از جمله سازمان حمایت از مصرف کننده رد و تایید شود.

مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور گفت: در صورت ابلاغ نرخ جدید عوارض، دلخوری و عدم همکاری شرکت های آزادراهی هم تمام خواهد شد و برنامه اجرای الکترونیکی عوارض آزادراهی تا پایان سال انجام خواهد شد. اکنون ۲۸ آزادراه در حال بهره برداری داریم که فقط ۱۲ مورد آن الکترونیکی است.

متوسط افزایش عوارض آزادراهی ۲۷ درصد تعیین شد

مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور درباره میزان افزایش جدید عوارض آزادراهی، گفت: در بخشنامه قبلی که اجرای آن متوقف شد متوسط افزایش عوارض ۲۸ درصد بود البته در جاهایی صد درصد و در برخی جاها افزایش قیمت اعمال نشده بود.

وی گفت: در نرخ گذاری جدید متوسط افزایش قیمت ۲۷ درصد است؛ اما انحراف درصدی وجود ندارد و تقریباً هر آزادراهی به همین نسب و در همین حدود افزایش قیمت دارد.

به گفته سرمدی بخش بزرگی از اجرای قانون الکترونیکی شدن به شرکت های آزادراهی که عامل و بهره بردار اصلی هستند بازمی گردد که باید نسبت به داشتن حامی برای اجرای طرح اطمینان کنند و اگر شرکت بیمه و پلیس در مرحله هماهنگی بین دستگاهی نمانده بودند، بهره بردار آزادراهی که بخش خصوصی و نیمه دولتی است تاکنون قانع شده بود و پای کار آمده بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.