مشکل کمبود اتوبوس مشهود است
رئیس انجمن رانندگان مسافربری با اشاره به مشکلات رانندگان اتوبوس های فعال در ایام اربعین گفت: مشکل کمبود اتوبوس ها مشهود است و واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به امسال نمی رسد.
رئیس انجمن رانندگان مسافربری با اشاره به مشکلات رانندگان اتوبوس های فعال در ایام اربعین گفت: مشکل کمبود اتوبوس ها مشهود است و واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به امسال نمی رسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، رضا خادمی زاده، رئیس انجمن رانندگان مسافربری با اشاره به تمهیدات سازمان راهداری در ایام اربعین، گفت: در ایام اربعین همچون سال های گذشته مشکلاتی مانند عدم هماهنگی بین مسئولین به چشم می خورد که این مشکل به دلیل تغییر متوالی سِمت مسئولین بود؛ به طور مثال در اربعین سال گذشته نواقصی مشخص شد تا در اربعین امسال اصلاح شود اما برخی مسئولین تغییر یافته بودند که همین روند موجب ایجاد عدم هماهنگی بین مسئولین و ادامه دار بودن مشکلات سال پیش در اربعین سال جاری شد.
رئیس انجمن رانندگان مسافربری تصریح کرد: البته برخی از مسئولین که به ستاد اربعین مربوط هستند علاقه به شرکت در جلسات پیش از اربعین را ندارند و تنها مجموعه ای که صرفاً طی سال های متوالی ثابت مانده است اعضای صنف هستند و باقی افراد و مسئولین ثابت نیستند و مدام در حال تغییر جایگاه هستند.
وی افزود: آنچه که روند سازمان راهداری را نسبت به سال گذشته در ایام اربعین متمایز کرد تعیین و ثبات در نرخ گذاری اتوبوس و تاکسی های مستقر در ترمینال ها بود که موجب شد تا از آشفتگی ها در بازار بر سر نرخ های اتوبوس جلوگیری شود و همچنین مسافر و رانندگان از سردرگمی نجات پیدا کنند.
خادمی زاده تاکید کرد: البته در اربعین سال جاری مجوز پیش فروش اتوبوس هم به مراکز فروش بلیت داده شد و بلافاصله شرکت های مسافربری بر اساس توانمندی هایشان برای سرویس دهی شروع به پیش فروش بلیت های اتوبوس مسیرهای منتهی به مرزها کردند که موجب شد تا مردم این روند را ببیند و مطمئن شوند در هر زمانی می توانند با نرخ ثابت و معین بلیت مد نظر خودشان را بخرند.
این مقام مسئول اظهار کرد: سازمان راهداری هر سال وعده هایی مانند بخشودگی جرایم، تأمین لاستیک، سوخت و عوارض بین راهی را به رانندگان می داد منتهی به این وعده ها عمل نمی کرد، اما در اربعین امسال به سازمان راهداری اعلام کردیم که نیازی به گفتن شعارهای پوچ نیست و رانندگان بر اساس وظیفه و علاقه به اباعبدالله حسین به زائرین نیز خدمت رسانی خواهند کرد و منتی بر سر هیچ مجموعه ای نخواهند گذاشت.
وی گفت: سازمان راهداری امسال نسبت به سال گذشته تنها در پیش فروش بلیت ها و تعیین نرخ بلیت ثابت در ایام اربعین به خوبی عمل کرد اما در وظیفه های دیگر خود روند ضعیفی داشت و وظایف خود را به درستی انجام نمی داد اما علاقه داشت کارهایی که در حیطه کاری این سازمان نیست را در دست بگیرد که به همین دلیل هم عملکردش ضعیف پیش رفت.
خادمی زاده با اشاره به اینکه تصمیماتی که در بازه اربعین گرفته شد کارشناسانه نبود، گفت: سازمان راهداری باید در برخی از تصمیم گیری ها نیز صنف را دخیل می کرد و تصمیمات بر اساس حکومت و حاکمیت بود که اجرای این روند موجب شد تا تصمیماتی که گرفته شده بود کارشناسی نباشد؛ به طور مثال پیش از شروع سفرهای اربعین جلسه ای برگزار شد تا ۲ هزار دستگاه اتوبوس دست دوم بر اساس قانون مصوب وارد کشور شود اما به دلیل عدم اجرای قانون درست، این اتوبوس ها در زمان نیاز به کشور وارد نشدند که این عدم هماهنگی بین دستگاه ها باعث بروز کمبود ناوگان در جاده ها برای جا به جایی زوار شد.
این مقام مسئول گفت: زمانی که دولت متوجه شد این ۲ هزار دستگاه در اربعین امسال مورد استفاده قرار نمی گیرد به فکر اجاره اتوبوس از کشور پاکستان افتاد اما بعد از کارشناسی ناوگان های پاکستانی پی بردیم این اتوبوس ها امنیتی در جاده ها ندارند و مسافت طولانی را نمی توانند طی کنند و به دلیل اینکه فرمان راست هستند قطعاً موجب بروز تصادف می شوند و به همین دلیل از اجاره اتوبوس های پاکستانی امتناع کردیم.
وی گفت: در ادامه بررسی ها برای اجاره اتوبوس به کشور ترکیه رسیدند و بدون هیچ گونه برنامه ریزی تصمیم به اجاره اتوبوس کردند و ابتدا گفتند ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور ترکیه اجاره کردند اما تنها حدود ۸/۱ از این اتوبوس ها در ایام اربعین اجاره و وارد کشور شد.
خادمی زاده در خصوص عدم خدمات دهی به رانندگان اربعینی نیز گفت: طی روزهای اخیر رانندگانی که عازم مسیرهای منتهی به مرزهای عراق بودند به دلیل عدم خدمات رسانی به سازمان راهداری برای اعتراض آمده بودند. مجری این طرح کرایه مسافتی و هزینه هایی مانند بیمه ماشین ها، هتل … هنوز پرداخت نکرده است؛ ضمن اینکه در مسیر به سمت پایانه مرزی یکی از اتوبوس های ترکیه ای بین راه دچار حادثه شد و به علت اینکه بیمه نشده بود دچار خسارت شدند.
وی گفت: به دلیل آسیب رساندن به اتوبوس های ترکیه ای و عدم پرداخت غرامت، این موضوع به عنوان یک عملکرد منفی در کارنامه کاری ما ثبت شد و اگر در سال های بعد نیز مجدد به اجاره اتوبوس از کشورهای همسایه نیازمند باشیم موجب تجدید نظر آنها می شود و دیگر به کشور ما اطمینانی نخواهند داشت.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا ۲ هزار اتوبوس تا پایان سال جاری وارد کشور می شود یا خیر؟ گفت: بر اساس وضعیت موجود و عدم هماهنگی بین دستگاه ها بعید است؛ زیرا تمام مجموعه فکر می کنند باید در واردات این اتوبوس ها دخالتی داشته باشند اما بر اساس قانون تنها مجری این طرح وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خواهد بود با این حال سازمان هایی مانند محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و … دخالت های بی موردی دارند.
خادمی زاده افزود: زمانی که سازمان استاندارد می گوید اتوبوس ها باید طبق استاندارد سازمان ما وارد شود این سوال طرح می شود که بر اساس کدام استاندارد؟ مگر کشور ما تولید اتوبوس دارد؟ طی سال های گذشته چند کارخانه ساخت اتوبوس داشتیم که متأسفانه در جاده ها مدام شاهد بروز حادثه بودیم؛ البته استانداردهای تعریف شده برای کشور ما با اتوبوس های کشورهای اروپایی تفاوت دارد؛ به طور مثال اتوبوسی که دارای برچسب یورو ۴، یورو ۵ و یورو ۶ است با استاندارهای بین المللی در جاده ها اروپایی در حال جا به جایی و رفت و آمد است چه استانداری برای آنها می خواهیم تعریف کنیم؟
وی گفت: پس بر این اساس برای واردات اتوبوس به کشور نیاز به هماهنگی با سازمان استاندارد نیست و در خصوص سازمان محیط زیست باید گفت که اتوبوس های یورو ۵ و ۶ سبز هستند. لازم است اتوبوس های استاندارد اروپایی را با اتوبوس های گازوئیلی خودمان مقایسه کنیم -که کل فضا را آلوده می کنند- پس قطعاً همکاری با سازمان محیط زیست هم لزومی ندارد.
این مقام مسئول در خصوص اصرار ایران خودرو برای تولید اتوبوس، افزود: همواره فشارهای زیادی به ایران خودرو وارد شد تا به ساخت اتوبوس روی آورد که گویا ایران خودرو نیز اقداماتی در تولید اتوبوس داخلی و واردات اتوبوس بر اساس استاندارهای خود انجام دهد که البته تا این لحظه اقدامی نکرده است.
رئیس انجمن رانندگان مسافربری با اشاره به وضعیت نامطلوب رانندگان اتوبوس جاده ای منتهی به مرزهای عراق، گفت: وضعیت آسفالت جاده های منتهی به مرز مهران و برخی از مرزها، مابقی راه ها و جاده ها نیز آنچنان مطلوب نیست و صرفاً چندصد کیلومتر راه های نزدیک به مرزهای ۶ گانه از لحاظ کیفی مناسب محسوب می شوند؛ به طور نمونه اگر مسافرین از مبدا زاهدان، کرمانشاه و مشهد به سمت مرز حرکت کنند باید ۹۰ درصد مسیر را در بدترین جاده رانندگی کنند و تنها قسمت آخر سفر را در جاده نسبتاً خوب تردد می کردند.
وی تاکید کرد: در اربعین امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نتوانست به آنچه که وظیفه اش بود عمل کند به دلیل اینکه در کارهایی که به این سازمان مربوط نبود علاقه داشت ورود کند و همه خدمات پایانه های مرزی را به دست گرفته بود؛ به طور مثال آسفالت پایانه برکت بر عهده وزارت کشور و شهرداری بود اما متأسفانه بدون هیچ دلیلی سازمان راهداری این کار را به عهده گرفت و علاوه بر پایانه برکت وظیفه ساخت سایر پایانه ها را نیز بر عهده گرفته بود.
خادمی در ادامه تصریح کرد: این دخالت های بی مورد سازمان راهداری موجب شد تا نیروهای این مجموعه فرسوده و از انجام وظیفه خودشان بازمانده شوند. در پایانه برکت یک غرفه وجود داشت که مربوط به سازمان راهداری بود مردم در صورت بروز هرگونه مشکلی فقط به این غرفه مراجعه می کردند، پس استقرار غرفه های دیگر مانند وزارت کشور و سازمان مربوطه در ایام اربعین چه شد؟
وی گفت: طی یک ماه اخیر شخصاً در تمامی مرزها برای خدمات رسانی به رانندگان و مالکین حضور یافتم و همین مشکلاتی که در پایانه برکت وجود داشت در پایانه مرزی شلمچه هم بود. در واقع در پایانه های مرزی کشور به جز سازمان حمل و نقل هیچ سازمان و ارگان دیگری که عضو ستاد اربعین بودند متأسفانه نه دفتری داشتند و نه پاسخگو بودند.
خادمی زاده با اعلام اینکه رانندگان اتوبوس ها در اربعین امسال اذیت شدند، گفت: در اربعین امسال میزان سوخت و پلیس راه در مسیر محدود بود و مأمورین پلیس راه به درستی طبق بخشنامه های صورت گرفته توجیه نشده بودند که موجب شد تا رانندگان دچار مشکل شوند. نبود سوخت در بین راه نیز موجب اذیت شدن رانندگان شده بود و از برخی از اتوبوس های ارگان های دیگر که کمک گرفته بودیم کارت سوخت گازوئیلی این رانندگان به اندازه مصرف جاده ای شارژ نمی شد و با کمبود سوخت در کارت هایشان مواجه بودند و برخلاف گفته های ما کمکی در این خصوص نکردند. بنابراین یکی از مشکلات اساسی اربعین امسال بحث نبود یا کمبود سوخت در کارت ها بود.
وی گفت: زمانی که راننده تازه به مقصد می رسید بدون اینکه اجازه استراحت و رسیدگی دهند سریع به یک مسیر دیگر اعزام می کردند و این رفتار با رانندگانی که مسافت طولانی را طی می کنند درست نیست. این روند موجب می شود تا این رانندگان رغبتی به همکاری در سال های آینده نداشته باشند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تمام این مشکلاتی که طی هر سال در اربعین رخ می دهد به دلیل عدم هماهنگی بین مسئولین سازمان ها، نهادها و ارگان های ذی ربط ستاد اربعین است و عدم حضور صنف در جلسات مرتبط با اربعین موجب می شود تا کارها طبق برنامه ریزی پیش نرود و شاهد بروز مشکلاتی باشیم.
رئیس انجمن رانندگان مسافربری گفت: انتظار می رود مسئولین در اربعین سال آینده طبق برنامه پیش روند و دست از لجبازی بردارند و به صحبت های صنف که مسئولینش از ۱۶ سال پیش تا به امروز ثابت هستند عمل کنند زیرا طی این ۱۶ سال قطعاً به نقاط ضعف اربعین پی برده اند و بهتر می توانند در این عملیات خدمات رسانی کنند.