بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های اهواز و سکوت مسئولان

افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های اهواز و سکوت مسئولان

تین نیوز | در آخرین روند افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های شهرداری اهواز، میزان کرایه‌ها از 150 و 175 تومان با جهش ناگهانی به 250 و 360 تومان رسید.
 
در آخرین روند افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های شهرداری اهواز، میزان کرایه‌ها از 150 و 175 تومان با جهش ناگهانی به 250 و 360 تومان رسید.
 
این تغییر که مصوبه شورای اسلامی شهر اهواز بود با نارضایتی شهروندان مواجه شد اما با ذهنیتی که از شورای اسلامی شهر در شهروندان اهوازی وجود دارد، اعتراضات چندانی از شهروندان به این شورا ابراز نشد و این اعتراضات را که نوعی آب در هاون کوبیدن است، در دل شهروندان باقی ماند.
 
آیا شهروندان اهوازی مکلف به پرداخت سهم خود و سهم دولت هستند؟
با تغییر ناگهانی نرخ کرایه اتوبوس‌ها منتظر تجدید نظر در خصوص این تغییر بوده‌ایم اما به‌نظر کار محکم‌تر از این حرفا است و مصوبه شورا با ابلاغ به شهرداری و تایید از سوی همه مسئولان شهر به روند اجرا و اعمال خود ادامه می‌دهد.
 
دولت سهم هزینه جابه‌جایی مسافران اهوازی را نمی‌پردازد
در این خصوص صحبتی با جمشید سلحشور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اهواز می‌کنیم که در این رابطه اظهار کرد: این تغییر نرخ یک کار کاملا کارشناسی است که بارها در کمیسیون حمل‌ونقل شورا بررسی شد و تغییر و تحولات بسیاری بر آن اعمال شد؛ شاید اگر این بررسی‌ها انجام نمی‌شد، تغییر نرخ بیش‌ از این‌ها بود.
 
وی افزود: ممکن است به شهروندان اهوازی فشار بیاید اما درآمدهای اتوبوسرانی جوابگوی هزینه‌های این سازمان نیست و اگر این کار انجام نمی‌شد ممکن بود که سازمان اتوبوسرانی اهواز ورشکست شود.
 
سلحشور گفت: سعی می‌شود سرویس‌های بهتری نیز به مردم داده شود و اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان‌ها شود؛ یک سری خدمات نیز از قبیل الکترونیکی کردن همه کرایه‌ها به شهروندان ارائه می‌شود.
 
عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه یک سوم سهم دولت ظاهرا چندسالی است که به شهرداری پرداخت نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به خدماتی که سازمان اتوبوسرانی در زمان برگزاری بازی‌های مهم فوتبال و مراسم نماز جمعه انجام می‌دهد، دولت نیز باید در قبال این خدمات یک سوم سهم خود را بپردازد.
 
عدم پرداخت این هزینه‌ها از سوی دولت
وی با بیان اینکه با عدم پرداخت این هزینه‌ها از سوی دولت، شهروندان مجبور می‌شوند جور دولت را بکشند و سهم دولت نیز از جیب مردم تامین شود، عنوان کرد: اگر این هزینه‌ها از مردم گرفته نشود، امور سازمان اتوبوسرانی اهواز نمی‌چرخد و فعالیت این سازمان متوقف می‌شود.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اهواز خاطر نشان کرد: با کار کارشناسی شده خوبی که انجام شده است، اعلام شد که حتی‌الامکان به نفع شهروندان کار شود اما گرفتن هزینه کمتر از این برای سازمان اتوبوسرانی به‌صرفه نبوده است.
 
وی یادآور شد: در سال جاری 20 دستگاه اتوبوس جدید نیز وارد ناوگان شهر اهواز می‌شود که این اتوبوس‌ها با بررسی‌های انجام شده و بازدیدهای صورت گرفته، متناسب با اقلیم شهر اهواز انتخاب شده‌اند و به زودی وارد خواهند شد.
 
همچنین در خصوص بدرفتاری برخی رانندگان اتوبوس‌های شهری اهواز، قرار است جلسات و دوره‌های آموزشی برخورد با شهروندان برای این قشر در نظر گرفته شود.
 
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: در خصوص ایستگاه‌های اتوبوس شهری نیز صحبتی با مسئولان امر شده است که ایستگاه‌ها به صورت منطقه‌ای به‌روز و استاندارد شوند. از نظر زیبایی محیطی و آسایش شهروندان پیش از این به صورت موردی کار می‌شد اما بعد از این به صورت منطقه‌ای کار خواهد شد.
 
بر اساس صحبت‌های این عضو شورای اسلامی شهر اهواز، گویا قرار بود وضع ناگوارتر از وضع موجود باشد اما خوشبختانه همت شورا جلوی این حادثه ناگوار را گرفت!
 
بخش خصوصی راضی به ادامه همکاری نبود
همچنین در این زمینه مسعود یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز اظهار کرد: افزایش نرخ چندانی صورت نگرفته است و تنها بر اساس هزینه و درآمد سازمان اتوبوسرانی اهواز تغییرات لازم اعمال شد.
 
وی با بیان اینکه هزینه اتوبوس‌های ملکی شهرداری در مسیرهای چهار تا هفت کیلومتر با نرخ 200 تا 250 تومان، هفت تا 10 کیلومتر با نرخ 250 تا 300 تومان و 10 تا 16 کیلومتر با نرخ 300 تا 360 تومان است، گفت: بیشتر خطوط اتوبوسرانی اهواز بین چهار تا 10 کیلومتر است که حدود 71 درصد خطوط را شامل می‌شود.
 
یزدی ادامه داد: که در سه سال گذشته افزایش نرخ کرایه اتوبوس نداشته‌ایم و آن را به بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موکول کردیم که قرار بود ابتدای مهرماه اعمال شود اما به 19 مهرماه رسید.
 
معاون شهردار اهواز با بیان اینکه هزینه هر جابه‌جایی مسافر برای اتوبوسرانی اهواز یک هزار و 100 تومان است، گفت: شهرداری در حال حاضر حدود 40 تا 50 درصد این هزینه را می‌پردازد و مابقی بر عهده شهروندان است.
 
هزینه‌های اتوبوسرانی بیش از درآمد آن است
وی خاطر نشان کرد: هزینه‌های اتوبوسرانی بسیار بیش از درآمد آن است و در صورت اعمال نکردن این افزایش نرخ ممکن بود بسیاری از اتوبوس‌های بخش خصوصی راضی به ادامه همکاری با شهرداری نشوند.
 
یزدی اضافه کرد: در نیمه دوم سال جاری و اوایل سال آینده 300 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شهری اهواز می‌شود که در سه رنج 18 متر، 12 متر و 9 متر هستند و از طریق منطقه آزاد اروند وارد خواهند شد.
 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز بیان می‌کند: این اتوبوس‌ها متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی اهواز هستند.
 
با توجه به اینکه شهروندان اهوازی سهم خود و دولت را می‌پردازند و شهرداری اهواز نیز اعلام می‌کند که 50 درصد هزینه‌های جابه‌جایی را می‌پردازد، و همانگونه که همه می‌دانند شهرداری از خود درآمدی ندارد و همه درآمد آن از شهروندان است، پس این یعنی 100 درصد هزینه‌ جابه‌جایی بر عهده شهروندان است!

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.