بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

◄ حمل و نقل عمومی و فاز دوم " هدفمندی قیمت ها "

◄ حمل و نقل عمومی و فاز دوم " هدفمندی قیمت ها "

تین نیوز | اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها همراه با میانگین تورم 25 درصدی بیشترین تاثیر را در حوزه حمل و نقل بر رانندگان و مسافران وارد می کند. زیرا علاوه بر افزایش کرایه ها در ابتدای سال، قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین و گازوئیل نیز افزایش می یابد در حالی که در آمد های مسافران در مقابل تنها یکبار افزایش می یابد.

به گزارش تین نیوز، فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا چند روز آینده اجرایی خواهد شد و علی رغم تمام اظهارات مسئولان دولتی، تاثیرات چشمگیری بر حوزه حمل و نقل و سوخت خواهد گذاشت. مدیریت زمان بندی اجرای فاز دوم هدفمندی با نرخ تورم سالانه با ظرافت خاصی از سوی دولت و نهاد های متولی حمل و نقل کشور همراه شده است.

قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، ملت ایران در انتظار اعلام نرخ تورم از سوی دولت بود که قبل از اتمام سال 92 نرخ تورم سال جدید 25 درصد اعلام شد، اما دغدغه اصلی این گرانی پیش از هر کس فعالان حوزه حمل و نقل را نگران کرد، زیرا افزایش 25 درصدی قیمت ها از یک طرف و افزایش دوباره قیمت سوخت و حامل های انرژی به خاطر فاز دوم هدفمندی از سوی دیگر و در مقابل تثبیت قیمت ها بعد از افزایش نرخ تورم  داستان همیشه تکراری حمل و نقل و طرح هدفمندی بوده است.

شهری
طبق مصوبه شورای شهر تهران نیز نرخ کرایه حمل و نقل به نسبت هر یک از مدهای حمل و نقلی 15- 25 درصد افزایش یافته است که منوط به تصویب فرمانداری استان تهران بود. اما طبق همان زمان بندی که گفته شد، این افزایش قیمت به توصیه فرمانداری تهران از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد تا علاوه بر این افزایش 25 درصدی تورم سالانه، افزایش های ناشی از گرانی بنزین و گازوئیل فاز دوم هدفمندی ها نیز همزمان اجرایی شود تا مردم دوبار شاهد گرانی ها نباشند.

جاده ای
از سوی دیگر نیز در حوزه حمل و نقل جاده ای که همه ساله به دلیل ایام نوروز قیمت بلیت اتوبوس 20 درصد افزایش می یافت و بار دیگر به روال سابق بازمی گشت، امسال پس از پایان طرح نوروزی یعنی تا کنون (19 فروردین 93) شاهد کاهش قیمت نبوده ایم بلکه این بار همان قیمت بلیت نوروزی، تثبیت شده است تا پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت سوخت که تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ بلیت دارد، احتمالا به 20 درصد فوق، مبلغ دیگری اضافه شود.

به نظر می رسد این شیوه مدیریت قیمت های حمل و نقل عمومی و  اجرای فاز ذوم هدفمندی یارانه کمترین تحریک پذیری بر افکار عمومی را خواهد داشت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.