تصمیم قزاقستان برای افزایش حمل و نقل در طول کریدور شمال جنوب
به عنوان بخشی از توسعه کریدور شمال جنوب، وزارت حمل و نقل قزاقستان در نظر دارد نقشه راه 2025-2024 را با طرفین روسیه ای، ترکمنستانی و ایرانی در ماه می 2024 امضا کند.
وزارت حمل و نقل قزاقستان اعلام داشت که در حاشیه همایش Global Gateway در بروکسل، کشورهای آلمان، لیتوانی، لتونی، استونی و مجارستان نیز در خصوص پیوستن به اتحادیه TITR علاقه نشان دادند.
به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران ، مراحل تایید ورود شرکت حمل و نقل ریلی اتریشی به عنوان عضو وابسته در حال حاضر در حال انجام است.
به گفته این وزارتخانه، حجم ترانزیت از طریق قزاقستان از ژانویه تا فوریه 2024، با 4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 5.2 میلیون تن رسیده است. ترانزیت در سال 2023 با 21 درصد افزایش به 32.3 میلیون تن رسیده بود.
قزاقستان همچنین قصد دارد حمل و نقل را در طول کریدور شمال جنوب افزایش دهد.
به عنوان بخشی از توسعه کریدور شمال جنوب، وزارت حمل و نقل قزاقستان در نظر دارد نقشه راه 2025-2024 را با طرفین روسیه ای، ترکمنستانی و ایرانی در ماه می 2024 امضا کند. هدف این سند توسعه همزمان پتانسیل مسیر شرقی است که از سرزمینهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و هند میگذرد.
این امر ظرفیت حمل و نقل را به سمت ایران، کشورهای خلیج فارس، هند و جنوب آسیا افزایش می دهد. برنامه ریزی شده است که حجم حمل و نقل در امتداد کریدور شمال-جنوب تا سال 2027، به 15 میلیون تن رسانده شود.