استانداردهای جدید ایکائو برای ناوبری هوایی و ایمنی آینده
ایکائو برای اطمینان از ایمنی و پایداری تحول و گسترش هوانوردی در سراسر جهان، پیوست های کنوانسیون هوانوردی بین المللی غیرنظامی (کنوانسیون شیکاگو) را با استانداردهای جدید برای ارتباطات، ناوبری، عملیات فرودگاه و هلیپورت و خدمات هواشناسی هوانوردی به روزرسانی کرده است.

ایکائو برای اطمینان از ایمنی و پایداری تحول و گسترش هوانوردی در سراسر جهان، پیوست های کنوانسیون هوانوردی بین المللی غیرنظامی (کنوانسیون شیکاگو) را با استانداردهای جدید برای ارتباطات، ناوبری، عملیات فرودگاه و هلیپورت و خدمات هواشناسی هوانوردی به روزرسانی کرده است.
سالواتوره سیاکیتانو، رئیس شورای ایکائو گفت: در زمان نوآوری های بی سابقه فناوری و عملیاتی در هوانوردی، شورای ایکائو استانداردهای جدیدی را اتخاذ کرده است که بهترین فناوری های نوظهور را منعکس می کند و اجرای آن را ارتقا می دهد. این استانداردها چارچوبی را برای اجرای ایمن فناوری های فردا فراهم می کنند و در عین حال زیرساخت های موجود امروز ما را تقویت می کنند.
استانداردهای جدید، مانیتورینگ ناوبری ماهواره ای پیشرفته (ARAIM) را معرفی می کند که به خلبانان کمک می کند تا با دقت بیشتری حرکت کنند، به ویژه در مناطقی که وسایل کمک ناوبری سنتی محدود است. نکته مهم این است که این استانداردها از اجرای ناوبری مبتنی بر عملکرد بهتر پشتیبانی می کنند تا خلبانان بتوانند مسیرهای پروازی را انتخاب کنند که زمان پرواز، هزینه و انتشار CO2 را به حداقل می رساند.
امنیت و قابلیت اطمینان ارتباطات هوانوردی نیز از طریق استانداردهای جدید و مقاوم تر در برابر حملات سایبری برای تبادل داده های هوا-زمین افزایش می یابد. آنها انتقال مقرون به صرفه به زیرساخت های دیجیتال را تسهیل می کنند، در حالی که استفاده از راه حل های تجاری را تشویق می کنند، که به طور گسترده به ایجاد یک پایه قوی تر برای به اشتراک گذاری اطلاعات بین هواپیما و کنترل ترافیک هوایی کمک می کند.
مقررات جدید امکان اتصال بی سیم بین سیستم های ایمنی را فراهم می کند. خوان کارلوس سالازار، دبیرکل ایکائو گفت: با کاهش وزن هواپیما، ما به کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 کمک می کنیم، بدون اینکه ایمنی را به خطر بیندازیم.
نوسازی عملیات فرودگاه 4 و هلیپورت 5 نیز با استانداردهای جدید امکان پذیر خواهد شد.
الزامات جدید مبتنی بر عملکرد برای مدیریت موانع در فرودگاه ها و در مجاورت آنها، هم ذینفعان هوانوردی و هم غیرهوایی را در نظر می گیرد و به فرودگاه ها کمک می کند تا استفاده از زمین را با حفظ ایمنی بهینه کنند. کمک های بصری پیشرفته به خلبانان آگاهی موقعیتی بهتری می دهد، به ویژه در هنگام تغییرات موقت در مناطق حرکتی. اینها شامل معرفی علائم باقیمانده فاصله باند، وسایل کمک بصری برای نشان دادن باند و تاکسی وی بسته و علائم غیرقابل استفاده است.
علاوه بر این، اکنون کشورها باید به طور منظم اثرات حمل و نقل زمینی را بر ایمنی ارزیابی کنند که به کاهش تصادفات و حوادث کمک می کند.
الزامات صدور گواهینامه جدید برای بالگردهای بین المللی، از جمله سیستم های مدیریت ایمنی اجباری، ایمنی، منظم بودن و کارایی عملیات هلیپورت را بهبود می بخشد. استانداردهای به روز شده همچنین به اپراتورها کمک می کند تا با ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در "محیط های غنی از موانع" به طور ایمن در فضاهای شهری محدود کار کنند.
در نهایت، استانداردهای جدید برای خدمات هواشناسی هوانوردی از عملیات ایمن و کارآمد هواپیما با کمک به برنامه ریزی پرواز و جلوگیری از آب و هوای نامطلوب در زمان واقعی پشتیبانی می کند. اینها شامل افزایش قابلیت های نظارت و پیش بینی آب و هوای فضا و خاکستر آتشفشانی و همچنین سیستم پیش بینی منطقه جهانی (WAFS) و معرفی پروتکل های جدید برای تبادل اطلاعات هواشناسی گسترده به شکل دیجیتال است.