تکالیف رانندگان در مواجهه با انواع تصادف
در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد عمل قرار می گیرد.
در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد عمل قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، وظیفه کارشناس تصادفات این است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه، نسبت به جمع آوری دلایل و مستندات لازم، اقدام کرده و فرد مقصر در حادثه را مشخص و نهایتا مدیریت صحنه تصادف تا برقراری ایمنی تردد در محل را بر عهده گیرد.
تا حضور افراد حضور کارشناس در صحنه تصادف، آیین نامه راهور و سایر مقررات قانونی برای راننده ای که در صحنه تصادف "سالم"مانده؛ صرف نظر از این که در وقوع تصادف مقصر است یا نه تکالیفی را مقرر کرده که اگر آنها را درست انجام ندهد و احیانا تصادف یا تصادفات بعدی صورت بگیرد، موجب مسئولیت آن راننده در تصادف دوم خواهد شد.
معاون عملیات پلیس راهور ناجا در گفتگو با مهر در این باره گفت:"در خیابان ها و خصوصا در جاده های بیرون از شهر، اگر امکان حرکت دادن وسیله نقلیه باشد، طبق ماده ٨٩ آیین نامه راهور، رانندگان حتما باید وسیله نقلیه را به شانه راه منتقل کنند و مانع رفت و آمد سایر وسایل نقلیه نشوند."
سرهنگ علی اصغر مهری در ادامه توضیح داد:"بدیهی است، افسر کارشناس تصادف با توجه به آثار باقی مانده روی بدنه وسایل نقلیه و سطح راه، به راحتی فرد مقصر را تعیین خواهد کرد؛ لذا رانندگان نباید به دلیل تصادف خسارتی، اقدام به مسدود کردن راه کنند."
او افزود:"زیرا این امر، تخلف رانندگی محسوب شده و جریمه دارد. ضمنا اگر تصادف با حیوانات، اشیاء، تاسیسات و مانند آنها موجب ایجاد خسارت شود، باید طبق ماده ٩٣ آیین نامه مذکور، حتی الامکان لاشه حیوان مرده یا مصدوم و نیز اشیاء باقی مانده در محل تصادف را از سطح سواره رو بیرون برده و وقوع تصادف را به صاحبان آنها یا مامورین انتظامی اعلام کنند."
معاون عملیات پلیس راهور ناجا توضیح داد:"بدیهی است اگر امکان انتقال وسایل نقلیه خسارت دیده به شانه راه نباشد یا توان رفع موانع از سطح راه را نداشته باشد، باید تا حضور افسر کارشناس، علائم هشدار دهنده را به شرحی که در تصادفات فوتی و جرحی توضیح داده شد در فواصل ٧٠ متری پشت سر صحنه تصادل، کنار وسیله نقلیه تصادفی و ٧٠ متر جلوتر( اگر راه به صورت رفت و برگشت است) قرار دهند تا از وقوع تصادف بعدی جلوگیری کنند."
سرهنگ مهری ادامه داد: نکته قابل تذکر آن است که به هرحال هرتصادفی، چه در داخل شهر چه بیرون از آن، خود به خود، جو ملتهبی را ایجاد می کند که باعث جلب توجه بسیاری از عابرین یا سایر رانندگان و مسافران هم می شود که این قبیل افراد با انگیزه های مختلف( البته بیشتر کمک رسانی یا بعضا هیجان دیدن صحته تصادف و اظهار نظر در مورد وقوع حادثه و غیره)، در محل سانحه حضور پیدا می کنند که خصوصا در جاده ها می تواند:
اولا-خطراتی را برای خودشان ایجاد کند یا باعث تصادف بعدی شود.
ثانیا-مانع اقدام سریع و صحیح عزیزان امدادگر در امدادرسانی به مجروحین حادثه شود و بعضا حمل غیر اصولی مصدومین توسط اشخاص عادی، تبعات غیر قابل جبرانی را برای مصدوم در پی خواهد داشت.
ثالثا-مساله مهم تر این که باید توجه داشت که صحنه وقوع تصادف در واقع "یک صحنه جرم" تلقی می شود، چرا که فرد مقصر در حادثه باید با شکایت شاکی نهایتا توسط محاکم قضایی مجرم شناخته شده و طبق قانون، حکم بر محکومیتش صادر می شود.
او با اشاره به این که بنابراین انجام "کارشناسی اولیه تصادفات" بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت:"افسر کارشناس تصادف، ضمن این که به اظهارات طرفین و شهود آنان توجه می کند، چون احتمال صحنه سازی یا خدای ناکرده، سواستفاده از فوت یا ناتوانی طرف دیگر تصادف وجود دارد، لذا بیشترین سعی اش را برای بررسی و معاینه دقیق و اثربرداری فنی از آثار باقی مانده در صحنه تصادف مثل آثار خط ترمز، کشیدگی و کندگی سطح راه، روغن، بنزین، خون و سایر وسایل ریخته شده در محل تصادف که مدارک مستند دال بر توجه تقصیر به فرد مقصر است، معطوف می دارد."
سرهنگ مهری خاطر نشان کرد:"همچنین وظیفه حفظ اموال حادثه دیدگان به عهده مامورین انتظامی در محل است، لذا حضور افراد غیر مسئول می تواند در انجام صحیح وظیفه آنان اشکال جدی ایجاد کند. به همین خاطر شایسته است به همه کسانی که ناظر وقوع تصادف قرار می گیرند توصیه شود در غیر از مواردی که مامورین از آنها تقاضا کنند، از حضور در محل تصادف خودداری کنند و با آنها کمال همکاری را داشته باشند و مطمئن باشند که با این اقدام آنها، کمک بسیار موثری برای رسیدگی سریع و صحیح به تصادفات و مدیریت سانحه تا رفع حالت خطر، صورت خواهد گرفت."