بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ معرفی مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای

◄ معرفی مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای

تین نیوز | ماده خطرناک به ماده ای گفته می شود که ممکن است با ایجاد خطر سلامتی انسان ها، حیوانات و محیط زیست را تهدید کند. این گونه مواد را فقط تحت شرایط استانداردهای خاص می توان حمل کرد و در غیر این صورت جابجایی مواد ممنوع است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، امروزه میزان تلفات ناشی از تصادفات به یکی از مهم ترین چالش ها و معضلات کارشناسان حمل و نقل تبدیل شده است اما باید در نظر داشت که تصادفات بر اثر حمل و نقل مواد خطرناک پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی یا زیست محیطی دارند. مواد خطرناک بر اساس ویژگی ها و مشخصات شان به طبقات گوناگون و گروه های محتلف تقسیم بندی می شوند. در زیر این مواد خطرناک به اختصار معرفی شده اند:

1- مواد منفجره
انواع بمب، موشک، مین و آمونیم جزو این گروه هستند که ممکن است در صورت انفجار موجب پرتاب ترکش هایی تا مسافت 1600 متر شوند.

2- گازها
این مواد به صورت ترکیبی یا جداگانه در درجه حرارت 50 درجه سانتیگراد دارای فشار بخار بیش از 300 کیلوپاسکال بوده و در درجه حرارت 20 درجه سانتیگراد و فشار 101.3 کیلوپاسکال به طور کامل دارای حالت گازی شکل هستند.

گازها به سه گروه قابل اشتعال، غیر سمی و سمی تقسیم می شوند و آتش سوزی، انفجار، مسمومیت و خفگی از آسیب های این گروه به شمار می آیند.

3- مایعات قابل اشتعال
مایعات قابل اشتعال به موادی گفته می شود که در درجه حرارت 50 درجه سانتیگراد دارای فشار بخار کمتر از 300 کیلو پاسکال بوده و در درجه حرارت 20 درجه سانتیگراد و فشار استاندارد 101.3 کیلوپاسکال به صورت کامل، حالت گازی نداشته و نقطه اشتعالشان کمتر از 61 درجه سانتیگراد است.

بنزین، گازوئیل، استون، بنزن، چسب های حاوی مواد قابل اشتعال، جوهر چاپگر در این گروه قرار دارند.

4- جامدات قابل اشتعال، مواد خود فعال و جامدات منفجر شونده: پودر آلمینیوم، فسفر، پودر تیانیوم.
مواد احتراقی با قابلیت اشتعال به خود:کربن، سولفید سدیوم، فسفر سفید و زرد.
مواد تولید کننده گازهای قابل اشتعال در مجاوزت با آب: کاربرید، باریم، کلسیوم، لیتیوم، فسفید سدیم.

5-مواد اکسید کننده
این مواد به خودی خود آتش نمی گیرند اما با آزاد کردن اکسیژن کوجب شعله ور شدن مواد دیگر می شود. تولید گازهای آتش زا در مجاورت آب، تولید گازهای سمی در هنگام آتش سوزی و مسمویت و خوردگی از جمله خطرات آن است.

پراکسیدهای عالی: پراکسیداستون استیل، پراکسید بنزیل استیل می تواند در صورت اشتعال موجب کوری و خوردگی پوست شوند.

6- مواد سمی: در صورت بلعیدن  یا تماس این مواد سلامتی انسان به خطر می افتد و موجبات مرگ انسان را فراهم می کند. آرسنیک، نیترات جیوه، سولفات جیوه، نیکوتین، پتاسیوم و ... نمونه هایی از مواد سمی هستند.

مواد میکروبی: موادی هستند که با انتقال عوامل بیماری زا از قبیل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و .. موجب بروز بیماری های عفونی در انسان ها و حیوانات می شوند.

7- مواد رادیو اکتیو
موادی هستند که در اثر ایجاد تشعشعات از خود، سلامت انسان ها، حیوانات و به طور کلی محیط زیست را به خطر می اندازند و به سه گروه سفید، زرد و زرد با شرایط خاص تقسیم می شوند. از جمله این مواد می توان به اورانیوم اشاره کرد.

8- مواد خورنده
موادی هستند که در اثر واکنش های شیمایی، پوست بدن یا دستگاه های مخاطی انسان را مورد تهدید قرار می دهند. این مواد در صورت نشتی و برخورد با آب یا گاز حالت خورنده پیدا می کنند، اسید سولفوریک،  اسید فسفریک، اسید فرمیک، اسید پرکلریک، هیدرو کسیدوسیوم و اسید ها و باز ها از نوع مواد هستند.

9- مواد خطرناک متفرقه
این گروه مواد مختلفی را در بر می گیرند که از جمله آن می توان به مواد تولید کننده بخارهای قابل اشتعال، باتری لیتیوم، جامدات و مایعات آلوده کننده محیط زیست، ارگانیسم ها و میکرو ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی و جامدات و مایعات همراه افزایش دما اشاره کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.