بازدید سایت : ۵۷۹۷۴

راهکار مقابله با طرح‌های ضد ایرانی

وبلاگ تین نیوز | در روز‌هاژ اخیر شاهد تصویب برخی طرح‌های ضد ایرانی در كنگره آمریكا بوده‌ایم. یكی از مهم‌ترین این طرح‌ها طرح مربوط به اعمال برخی محدودیت‌ها درباره سفر به ایران بود و اخیرا نیز اعلام شده است نمایندگان كنگره آمریكا در طرحی ضد ایرانی به برداشت بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران رای دادند. مسلما تصویب این طرح‌ها برای ایران كه به تازگی دوران تحریم را پشت سر گذاشته است، تبعات منفی به دنبال دارد و با توجه به اینكه در پساتحریم رایزنی‌های تجاری و بازرگانی ایران گسترش می‌یابد، چنین مصوبه‌هایی به ضرر اقتصاد ایران تمام می‌شود. در طول سالیان گذشته عداوت كشور آمریكا با ایران كاملا محرز شده است.

مشخص بود كه حتی در صورت نتیجه بخش شدن مذاكرات و برجام، ایالات متحده از انجام معاهدات خود سر باز می‌زند. حال در شرایطی كه آمریكا با رژیم صهیونیستی هم پیمان است، ناچار است كه اقتصاد ایران را از لحاظ اقتصادی با مشكل مواجه سازد. چنین طرحی برای كسانی قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند مشكل‌آفرین می‌شود و همچنین از پیشرفت صنعت گردشگری ایران تا حدودی جلوگیری می‌كند، چنانکه شهروندان 38 كشور یاد شده كه قصد ورود به ایران به عنوان گردشگر را دارند به دلیل تصویب چنین طرحی از سفر خود به ایران منصرف می‌شوند. در سی و هفت سال گذشته ما همواره تحت فشار‌های اقتصادی و سیاسی آمریكا بودیم كه تحریم‌های اخیر ظالمانه‌ترین این فشار‌ها بود. حال در شرایط پساتحریم آمریكا نوع دیگری از فشار را امتحان می‌كند.

آمریكا هیچگاه از رشد اقتصادی ایران دفاع نكرده و قصد دارد مانع پیشرفت كشور ما شود. این طرح مطمئنا در زمینه‌های صنعتی، تجاری و گردشگری ایران مشكلات متعددی ایجاد می‌كند. در چنین شرایطی ملت ایران باید كمر همت بسته و با همكاری و تبعیت از دولت بتوانند به خودكفایی برسند و تمامی مشكلات را پشت سر بگذارند و این مساله را كه خود به نوعی تحریم محسوب می‌شود نیز حل سازند. برخی از كارشناسان معتقدند كه هدف آمریكا از تصویب چنین طرحی به انحصار درآوردن بازار ایران در پساتحریم است.

اما باید نظر این كارشناسان را رد كرد. آمریكا زمانی می‌تواند بازار ایران را در انحصار خود درآورد كه رفت و آمد به ایران از طرف تجار آمریكایی و سرمایه گذاران آنها آزاد و سهل باشد. آمریكا در چنین شرایطی صرفا قصد تضعیف اقتصاد ایران را دارد و به هیچ عنوان انحصار بازار ایران را نمی‌تواند در اختیار بگیرد. اقتصاد ایران انحصارپذیر نیست، زیرا مراودات ما در این چند ساله و به‌ویژه در شرایط پساتحریم با كشور‌های مختلف گسترش یافته است.

جدا از این مساله دولت ایران در پساتحریم برای جذب سرمایه گذاران خارجی ابتدا باید توجه خود را به داخل جلب كند و با راه اندازی بخش خصوصی بتواند در بخش بازرگانی و تجاری موفق عمل كند. در صورت پویا بودن اقتصاد داخلی، دیگر مصوبه‌های دشمنانه‌ای چون طرح جدید آمریكا برای اقتصاد ایران مشكل آفرین نمی‌شود.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.