بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ معضل خودروهای فرسوده، راه حل غیر قیمتی ندارد

چرا پروژه های نوسازی خودرو های فرسوده اعم از کامیون و اتوبوس و تاکسی ، بارها و بارها در سال های قبل شکست خورده و چرا هیچ تضمینی برای موفقیت طرح های نوسازی پس از این برای ناوگان فرسوده نیست؟

معضل خودروهای فرسوده، راه حل غیر قیمتی ندارد
تین نیوز |

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور می گوید مصرف نفت گاز ( گازوئیل ) در حوزه حمل و نقل بار برون شهری حدود ۹۰ درصد از سهم کل نفت گاز مصرفی است که معادل ۶۰ میلیون لیتر در روز می شود. با توجه به اینکه ۵۰ درصد از ناوگان حمل و نقل بار به سن فرسودگی رسیده اند، باید برای آنها پروژه نوسازی در نظر گرفت.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

فروش فوری تریلی پرقدرت چینی با قیمت قطعی و تحویل 7 روزه از امروز+ جزئیات

وی افزود طبق محاسبات انجام گرفته شده، خودروهای فرسوده ۳۰ درصد مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای نو دارند که با توجه به میزان مصرف سوخت، باید این خودرو ها با خودرو های نو جایگزین شوند. به گفته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اگر 50 درصد ناوگان فرسوده، با خودروهای نو جایگزین شوند، ۱۵ درصد در اضافه مصرف سوخت صرفه جویی می شود که معادل ۹ میلیون لیتر در روز می شود که معادل 3.3  میلیارد لیتر در سال است. اگر بخواهیم ریال آن را محاسبه کنیم ۳ میلیارد دلار در سال یا ۱۵۰ همت صرفه جویی می شود.

فرمایشات ایشان مصادف است با آغاز طرح فراخوان ثبت نام خودرو های فرسوده توسط ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل. رئیس این ستاد تصریح کرده که آن دسته از خودروهای فرسوده که در سامانه ستاد ثبت نام کرده و برای اسقاط، اعلام آمادگی کرده اند، حداکثر تا پنج سال و تا زمان ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات مزبور از طریق سامانه از محدودیت های مربوط به خودروهای فرسوده، از موضوع ماده 8 قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶، مستثنی هستند. این دسته از خودروها به پلیس راهور معرفی می شوند تا از سال آینده توسط سامانه های پلیس جریمه و مشمول اعمال محدودیت تردد نشوند. 

سوال اما این است که چرا پروژه های نوسازی خودرو های فرسوده اعم از کامیون و اتوبوس و تاکسی ، بارها و بارها در سال های قبل شکست خورده و چرا هیچ تضمینی برای موفقیت طرح های نوسازی پس از این برای ناوگان فرسوده نیست؟ شاید تعریف ما از خودرو فرسوده اشکال دارد.

آیا کامیونی که بیش از 25 سال از عمرش گذشته فرسوده محسوب می شود؟

آیا کامیونی که دود می کند و هوا را می آلاید فرسوده محسوب می شود؟

آیا کامیونی که سوخت زیادی مصرف می کند فرسوده محسوب می شود؟

آیا کامیونی که آلودگی صوتی ایجاد می کند فرسوده محسوب می شود؟

آیا کامیونی که لاستیکش صاف است و رنگ و رو را باخته و چهره کریهی دارد فرسوده محسوب می شود؟

آیا کامیونی که مجهز به دنده اتوماتیک و کولر و جای خواب نیست فرسوده محسوب می شود؟

به نظر من پاسخ همه این سوالات منفی است. کامیونی که خرجش از دخلش بیشتر باشد فرسوده محسوب می شود چه نو باشد و چه کهنسال، چه هوا را بیالاید و چه نیالاید، چه کم مصرف باشد و چه پر مصرف، چه پر سرو صدا باشد و چه ساکت، چه نقص فنی داشته باشد و چه نداشته باشد، چه مجهز و پر از آپشن باشد و چه هیچ امکانات رفاهی نداشته و رنگ و رو رفته باشد. کامیونی که خرجش از دخلش بیشتر باشد، به صورت خودکار و بدون اینکه نیاز به اجبار و جریمه و دستور و مصوبه و ستاد و وام تشویقی باشد، توسط مالک آن کنار گذاشته می شود[i].

در حال حاضر ، سیستم خود مالکی در حمل و نقل بار کشور حاکم است و شرکت های حمل و نقل بزرگ بار شکل نگرفته اند. کامیون برای مالک و راننده آن سرمایه محسوب می شود برای تامین زندگی و خانواده. یک کامیون را در نظر بگیرید که با همه عیوب بالا در شهر و جاده می چرخد. همین که مشاهده می کنیم راننده آن همچنان از آن استفاده می کند نشان از این دارد که این خودرو دارد روزی راننده و خانواده او را تامین می کند، نشان از آن دارد که دخل کامیون آن قدر هست که بعد از کسر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری، مبلغی هم برای خرج زندگی و خانواده راننده باقی می ماند.

نشان از آن دارد که با وجود همه کاستی های آن، صاحبان بار و بنگاه های باربری پیدا می شوند که آن را بر کامیون نو ترجیح بدهند و برایش کرایه ( کمتری) بپردازند. آنقدر که برای خرج زندگی آقای راننده کفایت کند. در این صورت، راننده با طیب خاطر به استفاده از کامیون ادامه می دهد.

اما اگر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری و تعمیر آنقدر بالا برود که در آمد بارکشی کفاف خرج زندگی و خانواده را ندهد، احتمالا راننده در مورد وسیله امرار معاش خود تجدید نظر خواهد کرد. به دنبال وسیله دیگری خواهد گَشت که هزینه کمتری داشته باشد. به قیمت گازوئیل توجه کنید. رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در محاسبات خود ، قیمت ( بین المللی ) هر لیتر گازوئیل را در حدود یک دلار ( 50 هزار تومانی) در نظر می گیرد[ii]. گازوئیل اما به ثمن بخس و حدود 600 تومان ( کمتر از قیمت یک بطری آب معدنی) عرضه می شود. آیا با این قیمت گازوئیلِ تقریباً مجانی می شود تصور کرد که بر اقتصاد راننده کامیون کهنسال گزندی وارد شود؛ حتی اگر مصرف سوخت کامیونش 30 درصد یا 40 درصد بیش کامیون نو باشد؟  

در سیستم خود مالکی، کامیون برای مالک و راننده آن سرمایه محسوب می شود برای تامین زندگی و خانواده. یک کامیون تا وقتی که در آمد دارد و بعد از کسر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری و تعمیر، مبلغی هم برای خرج زندگی و خانواده راننده باقی می ماند، به تردد در شهر و بیرون شهر ادامه می دهد و حضرات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و وزارت راه و شهرداری ها و محیط زیست و پلیس عملا نخواهند توانست مالک و راننده را به کنار گذاشتن وسیله اش قانع کنند. دیدیم که ایجاد محدودیت و وضع جریمه برای خودروهای دود زا هم نتوانست از تردد خودروهای آلاینده در شهر جلوگیری کند و بعید است با ادامه شرایط کنونی و اعطای تسهیلات و معافیت از موضوع ماده 8 قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ هم اوضاع را تغییر بدهد. این در حالی ست که یک فرصت 5 ساله به خودمان داده ایم تا شاید و انشاالله بتوانیم شرایط لازم و تسهیلات را فراهم کنیم!!!

جمع بندی و نتیجه گیری: کنار گذاشتن یک وسیله نقلیه در گرو تراز هزینه - درآمد آن است. آیا با این قیمت فعلی گازوئیل می شود تصور کرد که تراز هزینه – درآمد به ضرر کامیون کهنسال و پر مصرف تغییر کند و گزندی به اقتصاد بارکشی خود مالکی وارد کند؟ واقعیت ملموس و روزمره تایید می کند که معضل خودروهای فرسوده راه حل غیر قیمتی ندارد.

پاورقی ها 

[i] توضیح: تعریف بالا برای کامیون فرسوده، در مورد همه وسائط نقلیه متعلق به بخش خصوصی هم مصداق دارد و می تواند خودرو سواری ، تاکسی ، ون، وانت ، اتوبوس و مینی بوس را هم شامل بشود اما در مورد وسائط نقلیه عمومی متعلق به دولت/ شهرداری ها مصداق ندارد. یک اتوبوس درون شهری ممکن است سال ها هوا را آلوده کند و سوخت اضافه بسوزاند و چهره شهر را زشت کند و در راه بماند و بُکسل بشود و خسارت و ضرر روی دست شرکت واحد و شهرداری و مردم بگذارد اما همچنان در سرویس باشد.     

[ii] ایشان 3.3 میلیارد لیتر گازوئیل در سال را معادل 3 میلیارد دلار ( 90 سنت برای هر لیتر) در سال یا ۱۵۰ همت ( با دلار 50 هزار تومانی) در نظر گرفته است.

* سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    چرت نگو دولت باید در عوض اسقاط کامیون کلیه عوارض گمرکی و خرج های دیگر کامیون وارداتی را حذف و خود کامیون را هم به مبلغی بردارد در این صورت کامیوندار مجاب به اسقاط میشود

  • شاپور پاسخ

    سلام،،، متاسفانه هر مدیر مسئول جدیدی که پشت میزی میشینه برای خودشیرینی و شاید اعلام حضور هر از گاهی افاضاتی می‌فرمایند،،، بدبختی این کشور هم دقیقا همینجاست که برای درمان دردی از مریض سوالی نمیشه وهمه کس خود را دکتر وپزشک متخصص می‌خوانند ونتیجه اینکه نزدیک به سی سال است قصد داریم ماشینهای فرسوده را تعویض کنیم و هر بار به در بسته میخوریم ومنتظر تا مدیر و مسئولی دیگر تشریف بیاورند افاضات جدید....

  • صادق مشرفی از تنکابن پاسخ

    سلام کدام راننده بدش میاد ماشین روزداشته باشه آنقدررانت ودلق بازی بدون نظارت وجود داره دولت اگردرقبال اسقاط یک کامیون یک دستگاه کامیون باز پرداخت بلند مدت باسودکم بده ماشین فرسوده دیگر یافت نمی شود

  • راننده پاسخ

    آقا اینجا ایرانه ،سوئیس نیست،حرف مفت زدن تو ایران آزاده،مردم با این وضعیت زندگی کم آوردن تو میگی سخت ترش کنند؟اگه دولت دلش برای منابع نفت و گاز و گازوئیل میسوزه و میخواد مصرف کم بشه،باید دستشو از جیب کامیون دار خارج و اجازه واردات کامیون بدون هزینه گمرکی را داده،وهمچنین وام های بی بهره ،طولانی مدت برای خرید کامیون بده،تا هم ناوگان نو بشه و هم مصرف سوخت بیاد پایین وهم اشتغال ایجاد کنه، راه حل اینه استاد حرف مفت زن

  • مهدی پاسخ

    سلاگ وقتی کارشناسی نباشدخودروکارکرداروپایی وارشودخوب اماچرابجای تحویل خودراسقاط،دولت امدپول برگه اسقاط گرفت پایانه هاپارکینگ هاکوچه هاپرشودازماشین

  • محمد پاسخ

    عزیز جان توی این مملکت هر نوع خودروئی را ، چه سواری و جه کامیون به قیمت خون پدرشان با مردم حساب می کنند و اکثریت مردم هم مجبور هستند ، با چنگ و دندان از آن نگهداری و حتی در وصیت نامه خود ، تکلیف وارث آن را مشخص کنند. مقاله نویس محترم خدا قوت و شب بخیر

  • خضری پاسخ

    دولت برا اسقاط خودرو برا مردم کاری نمیکند توقع دارد خوردو نصف قیمت بردارد

  • خضری پاسخ

    دولت برا اسقاط خودرو برا مردم کاری نمیکند توقع دارد خوردو نصف قیمت بردارد

  • کیوان پاسخ

    چرا شما سواد نداری شمایی که چند هزالیتر سوخت اضاف میا اول این اضافیش به فکر جیب خودتاهستی تا مردم هوای پاک شما امروز خیابان یا جادها ااسفالت میکنی فزداش یادتون میا یا باید پول میژذین بلاخره یه چی جا گذاشتین دویار تا دهبار دیگه اسفالت میکنین اینا هزینه نیست شما حساب کردین ییک کامیون تا بره تو اسکله باز بزنه بیا بیرون رانند انسان هست این ماشین ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت ماشینش باید درجا کار کنه بخاطر کولر یا بندز تهران چند ساعت تو صف بلزرسی هست شما اگر این مشکلا حل بکنی دوبرا بر با اون چیزی که شما گفتی بادلار ۵۷ میشه خواهشن شما اول زیر ساختها ومشکلهای

  • ناشناس پاسخ

    اصلا با نظر شما موافق نیستم خودم یک سواری فرسوده دارم و اول در ایران خودرو بعد سامانه جامع شرکت و در آخر هم برنده نشدید بله درسته که فرسوده هست و هر روز یک جایش میلنگه و فقط هزینه داره ولی بازم مجبورم که بیشتر خودمو زحمت بدم و یک ساعت بیشتر کارکنم تا علاوه بر هزینه اون یک ساعت برام بمونه وقتی که تو طرح قبول نمیشم خودمم ندارم که همینو بگیرم مجبورم مجبورم مجبور ربطی هم به هیچ استدلال شما نداره بقیه هم مثل من شما اصلا گازوییل رو بکن 100هزار بازم مجبوره مجبوره مجبور

  • احمد پاسخ

    نویسنده مقاله ,, علت شکست طرح نوسازی کامیون رو در وارونه سازی و قلب حقیقت جستجو میکند !
    یعنی از سومدیریت مسوولان ,,,, و عدم تعامل میدانی و سازنده با خود رانندگان و فراهم نمودن شرایط مساعد برای جامعه فرسوده سواران همانند وام طولانی مدت , حتی بدون بهره ,,,,,,,,,,,,,, و در ادامه ,, رها کردن و حذف شرط اسقاط و هموار نمودن راه برای جولان مافیا و دلالان و .... ,,,,, از همه اینها بکلی صرفنظر کرده و تنها تحریف در واژه فرسودگی به زیان راننده را , راه حل مسله میداند .
    به این جمله ایشان دقت کنید : کامیونی فرسوده هست که خرجش از دخل بیشتر باشد , چه نو باشد چه کهنسال !
    یعنی ما با این دیدگاه بسیار نادرست , حتی تعریف فرسودگی در قانون رو دستخوش تحریف و آشفتگی میکنیم . تصور کنید که افسر راهنمایی ,, ناوگان فرسوده و دودزا رو متوقف کنه و بخواد اعمال قانون کنه ,, و در مقابل , راننده ادعا کنه : این که فرسوده نیست ,, چون مطابق تعریف جدید ,, و برای من : فعلا که دخلش از خرج بیشتر است !!
    در تعبیری جداگانه و هم عرض : اینبار راننده میخواد یه کامیون نو و در حد صفر کیلومتر رو بفروشه و اظهار میکنه : مخارج نگهداری اش زیاده و کلا توانش رو ندارم ,,,, پس مطابق تعریف مطرح شده ,,, باید این کامیون , به قیمت یک کامیون فرسوده 50 سال کارکرده ارزش گذاری بشه , چون خرجش از دخل بیشتر شده !! لذا فرسوده حساب میشه !
    ببینید بازی با قانون و کلمات اگر خدای ناکرده , صورت جدی بخودش بگیره ,, اجتماع تبدیل به دیوانه خانه ایی میشه که اساسا امکان زیست نداره .
    در حالیکه , فرسودگی در قانون تعریف مشخص دارد ,, همانند بقیه قوانین ,,,,,, اگر این تعریف ها دچار خدشه و وارونه گویی یا دستخوش بازی و مهملات بشه , دیگه به مصداق بارز : سنگ روی سنگ بند نخواهد شد .
    سیاست به تنگنا کشاندن فرسوده سواران از طریق ایجاد محدودیت شدید در چرخه معیشت آنان ,, بدان میماند که برای ممانعت از کشت برنج یا هندوانه در استانهای مرکزی و مناطق خشک کشور به جهت جلوگیری از هدر رفت منابع آبی ,,, بیایند و این تز رو مطرح کنند :
    اگر ما ذخایر آبی منطقه رو با تزریق نمک زیاد , شور کنیم , دیگه شالیزارها محصول نمیده و این عده هم مجبورند کشت برنج یا هندوانه رو رها کرده و محصولاتی همانند پسته بکارند که به شوری و آب خیلی کم مقاومند !! اینطوری ذخایر آبی هم حفظ میشه !
    موضوع نوسازی ناوگان فرسوده ,, با طرح بسیار عالی و ارزشمندی همانند اسقاط هر دستگاه فرسوده در مقابل دریافت یک کامیون نو کلید خورد ,,,,,,,,, اما در نحوه اجرای آن به دستان بسته و پینه دوز فرسوده سواران هیچ توجهی نشد ,,,,,,,,
    کدام فرسوده سواری دارای کارت بازرگانی و دفتر دستک و آشنا به روابط بین الملل تجاری هست !!؟
    کدام فرسوده سواری دارای سواد و تخصص در امور بازرگانی خارجی و گمرکی و ترخیص کالاست !!؟

    عدم توجه به این نکات در ادامه باعث باز شدن پای دلالان و صاحبان سرمایه و تخصص , بعنوان حلقه جایگزین لازم و واجب و بوجود آمدن رانت و نوعی بیزنس , و حاشیه سود میلیاردی و کلان شده و خود اصل موضوع در کوتاه مدتی بکلی کنار گذاشته شد و در ادامه با حذف شرط اسقاط , آخرین میخ بر تابوت نوسازی ناوگان کوبیده شد .
    به قول راننده کامیون ,, جلیلی ,, که نظراتش در همین تین نیوز منتشر شده : طرح نوسازی ناوگان ,,, پس از تغییر ماهیت در پشت پرده ,, تبدیل به واردات بی رویه کامیون شد .
    این رویه کاملا غلط همراه با تولید و عرضه و فروش کنونی انواع نسل جدید کامیونها با مشخصات بصری بسیار زیبا و سیستم های مدرن و به روز ,,,,,,,,,,,,,, بدون توجه به محدودیت در ظرفیت بار موجود در کشور ,,, و بدون برنامه ریزی , بدون خارج شدن ناوگان فرسوده به ازای ورود هر دستگاه ,, باعث بر هم خوردن شدید چرخه تعادل بین تعداد کامیون و کاهش بار موجود و کمبود گازوییل و صف طولانی در جایگاهها و افزایش خواب ناوگان و نگرانی دایمی شده و نوعی آسیب اجتماعی و رقابت بسیار ناسالم برای جذب بار در جامعه رانندگان و در پایانه ها و مراکز توزیع بار بوجود آورده که به اشکال گوناگون و تاسف بار ,, حتی نزاع و درگیری فیزیکی و بومی گرایی , خودش رو داره نشون میده .

  • مهدی رشادی پاسخ

    مطمئناً نویسنده مقاله نه تنها راننده نیست حتی تاکنون سوار کامیون فرسوده نشده و خودرو سواری ایشان نیز جز خودروهای فرسوده نمی باشد که اگر غیر از این بود هیچ‌گاه چنین نمی‌نوشتند. تا جایی که بنده اطلاع دارم در کشور ما مدل خودرو در مبلغ کرایه نقشی ندارد و راننده‌ای که با خودرو فرسوده اقدام به حمل بار و امرار معاش می‌نماید نه از جهت توجیه دخل و خرج که از روی اجبار از جان خود مایه گذاشته و بزرگترین سرمایه هر آدمی که سلامتی‌اش می‌باشد از روی اجبار به خطر می‌اندازد تا لقمه نانی حلال بدست بیاورد.

  • ناشناس پاسخ

    باسلام این اقای نویسندە از اون دست آدمای دست بە دستمال هست کە واسە پست و مقامی دیواری کوتاهتر از رانندە و ماشینش پیدا نکردە البتە تمام ارگانهای موجود این را فهمیدن کە از تنها قشری کە میتونن هزینە و پول پارو کنن رانندە هست از پلیس بگیر تا پمپچی گازوئیل تا کارگر سادە و غیرەپس رانندە کار میکنە در میارە اونا هم باید یە فکری واسە اضافە درامد رانندە داشتە باشن کە خدایی ناکردە یە موقع پس انداز نکنە و همیشە بدهکار باشە وقتی من بخوام بقول شما ماشین رو تحویل بدم کە خرابە ودخلش از خرجش بیشتر مطمعن باش دیگە سمت ماشین نمیرم و دوستای دیگە هم همینطور اونوقت توی نویسندە میمانی با یک دنیا معظل گرانی جدیدپس خواهشا چرت نگو و دستمال کشیدن رو هم کنار بگذار و دنبال سوژەای دیگە برای خودت باش این سوژە رانندە فیلمش سوختە دیگە

  • عباس پاسخ

    تا زمانی که حکومت دست در جیب اقشار مختلف مردم کرده بابت هزینه های هنگفت دولت داری و یک کامیون ۵۰هزار دلاری ۳سال کار کرده به دست مردم ۱۴۰۰۰۰هزار دلار فاکتور میشود دولت پیش پیش مصرف ده ساله دیزل مصرفی این کشنده را از مردم گرفته در تمام شئونات زندگی مردم این روال حاکم است که حکومت سر گردنه نشسته پول زور از مردم می‌گیرد چرا برعکس مقاله مینویسی اینهمه تریلر روز اروپا ایا می‌توانند بار ترانزیتی کشور رو به اروپا حمل کنند نه چون نظام ایران سر جنگ با تمام دنیا دارد

  • مهدی پاسخ

    سلام کامیون کشور اطراف بیست هزار دلار چرا تو ایران کامیون می‌شود پانصد هزار دلار نگو سوخت ا زان کرایه به یال خرج دلار دست می در کاره

  • احسان ظهرابی پاسخ

    سلام هیچکس نیست که از کامیون مدل بالا وبه روز بدش بیاد آره ولی به چه قیمتی تاروزی که زنده ای باید حمالی کنی برای افراد سودجو وزالو صفت متاسفانه آنقدر گمرکی ومالیات به یه ماشین میبندن وانقدر سود ازت میگیرن که قید ماشین داری رو بزنی طرح تعویض باید انجام بشه اما نه بااین شرایط

  • ناشناس پاسخ

    سلام،بنده راننده کامیون فرسوده هستم و جسارتا فوق لیسانس شیمی،هر چند که موقع راننده شدن مدرک بنده را دیپلم ثبت کردن حالا چرا و برای چی من که نفهمیدم،بگزریم نه من و نه هیچکدام از همکاران مایل به کار کردن با خودروی فرسوده نیستیم،ولی یه راننده بیچاره از کجا هزینه تامین یه خودرو نو را بپردازد،جالب اینجاست که مسئولین ما رو آوردن به خودروهای چینی،بابا برید از راننده هایی که خودرو چینی دارند سوال کنید،همشون می گویند خودرو چینی بخر جیب قطعه فروش و مکانیک را پر کن،داریم می‌بینیم ماشین های چینی که تو جاده موندن،شما لطفا برید کشورهای همسایه را نگاه کنید همین ترکیه تا دهه هفتاد از نظر خودرو چی داشت،العان چه برندهایی داره،همه بنز،ولوو،اسکانیا،مان،داف و...
    آیا همشون برندهای اروپایی نیستند؟آیا امنیت خودروهایشان بالا نیست؟مصرف سوختشان زیاده؟
    شما یه کامیونت ۶ تن یا ۸ تن یا اصلا یه کامیون نام ببر که خودرو سازهای داخلی مونتاژ میکنن چینی نیستن.
    بله بنده متوجه هستم که خودرو فرسوده بنده دود میکنه،مصرفش بالاست،امنیت نداره و ...
    شما لطف کن خودرو مناسب با تسهیلات، سود کم با قسط کم طوری که راننده بدبخت بتونه تو این اوضاع بی باری و دلال بازیبتونه پرداخت کنه، به بنده و همکارانم بدید تا ماهم خودرو نو سوار شیم
    بابا تورا به خدا ،از نظر پردازی بی مورد که اسم خودتونو میزارید کارشناس بپرهیزید
    یه نفر را که واقعا تو این کاره و با بدبختی و از جان گذشتگی راننده ها خبر داره،کسی را که شب تا صبح جلوی پمپ گازوییل خوابیده که گازوئیل گدایی کنه که بعد از چند روز دوری از خانواده بره خونش،کسی که از جیب راننده خبر داره را بزارید مسئول این کار

  • علی پاسخ

    اختلاف قیمت کامیون دراین چندسال اخیر عده زیادی ازکامیونداران راکه ماشین فروختن وبین خریدشان وقفه ای افتاد بدبخت ورشکسته کرد ودولت هم ازکنار موضوع بی تفاوت گذشت

  • ناشناس پاسخ

    عجب
    از روی شکم سیری مقاله می‌نویسی
    سوار بر مردم نشوید

  • یداله خدمتی پاسخ

    درود،ممنون متن کامل و رسا وبسیار زیبایی است که درد ومشکلات راننده و کامیوندار
    بیان نموده است،گرانی سرسام آور قطعات و لاستیک وبیمه شخص ثالث ودستمزد خدمات مکانیکی و باطری سازی و آهنگری وووووووو
    پول نامتعارف که دلالان و باربری ها تحت عنوانهای متفاوت[پول زور] از راننده میگیرند،
    خرابی جاده های غیر قابل تحمل وزیان رسان
    به کامیون و معیشت خانواده رانندگان زحمت کش و دائم در صحنه،روزی این صنف را زمینگیر خواهد کرد،چون واقعاً خرج با دخل خیلی باهم نابرابرند،درآمد باریال وخرج با دلار محاسبه میشود،از دست اندرکاران صنعت حمل و نقل تقاضا دارم تا وضع به مرحله ی بحران و رکود نرسیده،برای این بزرگوارن زحمت‌کش چاره ای فراخور حقشان اندیشه کنندباتقدیم احترام و ادب🙏🤲

  • اف۱۲ پاسخ

    این خودرو فرسوده که می‌گویید همانی است که در صف انتظار تعویض بود اما کامیون نو و بروز سر از دالان دلال‌ها در آورد و حالا هم میخواهید نان زحمت کشان اصلی این قشر رو آجر کنید؟ نان و سفره و عمر و اوقات برباد رفته ی ما رو نشونه گرفتید. بنده هیچ وقت در کار نانوا و چوپان و نجار و کارمند دخالت نمیکنم . شما هم دست از سر و جیب ما بردارین

  • ناشناس پاسخ

    سلام چرا این کار شناسان فقط قیمت سوخت را با دلار حساب میکنن کرایه کامیون وخودرو های دیگر را هم به دلار حساب کنید ببینی ماشین دار هم رایگان بار ومسافر جابجا میکند لوازم یدکی که با دلار بالا میره ولی با دلار پایین نمیاد

  • امیررضاباغشاهی پاسخ

    مطالب فوق برای کاخ نشینان بسیارشیرین ودلچسب است ولی برای من که بایک ماک 50سال پیش وبابدبختی خریدم وخرجم به دخلم نمیخوره بایدچه کنم..هرگز نه استراحت داشتم ونه حساب بانکی چاق..بانکهاهم که فقط میگن پول بخوابون تاوام بدیم..بنظرشماچطورمیتونم ماشینم نو کنم..بنگاه دارم که یک میلیاردشرایط میزاره بجاش 18فقره 100تومن میگیره یعنی برای ده ماه هشتصدمیلیون..وای ازمسلمانیتان

  • ناشناس پاسخ

    برای نوسازی کامیون های فرسوده.کامیون اقساطی از دم قسط بفروشند.من خودم الان یدونه کشنده میخوام.پولم ندارم. وقتی کامیون دم قسط به ملت واگذار کنند.مثل من خیلی زیاد هستند ماشین لازم دارند.بعد از واگذاري کامیون های جدید ونو. کامیون های فرسوده‌ای خود به خود از جاده ها وخیابون ها حذف می‌شوند.

  • ناشناس پاسخ

    با یک باربری کار می‌کنیم که چندین تریلی اسقاطی دارد و چون صاحب بار است دخلی دارد که هیچ تریلی روز اروپایی هم ندارد.
    ماشین آلات دیزل بسیاری هستند که کار نمی‌کنند و فقط سهمیه گازوئیل خود را می‌فروشند با بار نامه سوری یا ...‌
    راههای زیادی برای حذف این ماشین‌ها هست حدف سهمیه سوخت افزایش هزینه بیمه و ..‌
    جان مردم در خیابان ارزش دارد کامیون فرسوده یک بمب متحرک است