بازدید سایت : ۳۵۴۱۵

شرکت های حمل و نقل خراسان رضوی با مشکل مجوز واردات کامیون مواجه هستند

این استان از ظرفیت چشمگیری در حوزه حمل و نقل بین المللی برخوردار است؛ اما شرکت های استانی در دریافت مجوز واردات کامیون با مشکل مواجه هستند.

شرکت های حمل و نقل خراسان رضوی با مشکل مجوز واردات کامیون مواجه هستند
تین نیوز

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از ظرفیت چشمگیری در حوزه حمل و نقل بین المللی برخوردار است؛ اما شرکت های استانی در دریافت مجوز واردات کامیون با مشکل مواجه هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمود امتی در نشست کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: شرکت های بین المللی حمل و نقل استان خواستار واردات کامیون با عمر کمتر از پنج سال هستند و تقاضاهای زیادی از این بابت وجود دارد.

امتی بیان کرد: از علل اصلی مشکلات و موانع در حوزه ترخیص کامیون وارداتی، عدم هماهنگی میان نهادها و ارگان های متولی این حوزه، عدم تخصیص ارز برای واردات کامیون و پیچیدگی فرآیند دریافت مجوز واردات در این زمینه است.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی در خصوص واردات کامیون و ترخیص از گمرک های مرز غربی نیز با مشکلات مواجه هستند.

امتی ادامه داد: بانک مرکزی از متولیان اصلی در حوزه واردات کامیون و تخصیص ارز است که در این زمینه نقش خود را به درستی ایفا نمی کند.

نایب رییس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی دارای 260 شرکت حمل و نقل بین المللی و از ظرفیت بالا در این زمینه برخوردار است، افزون بر این 30 درصد از درخواست های مربوط به واردات کامیون با عمر کمتر از پنج سال در کشور، توسط شرکت های حمل و نقل استان انجام می گیرد.

ابراهیم عطایی تاکید کرد: لازم است که خدمات گمرکی ترخیص کامیون وارداتی و تخصیص ارز در خراسان رضوی انجام گیرد و دریافت ارز تسهیل شود، با برگزاری دوره های آموزشی توسط تیم کارشناسی برای ارائه خدمات در حوزه ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص کامیون در گمرک به فعالان حوزه حمل ونقل و دیگر ذی نفعان، بخشی از دغدغه ها و مشکلات در این حوزه رفع می گردد.

وی اضافه کرد: در گمرک مشهد و گمرک شهید مطهری فضای کافی برای ترخیص کامیون وارداتی وجود دارد و باتوجه به وجود این ظرفیت، درخواست ترخیص کامیون های وارداتی به گمرک مشهد ارائه خواهد شد.

به گفته وی، البته به دلیل سخت گیری هایی که بعضا در حوزه اجرای قوانین در مشهد اعمال می شود، تمایل به ترخیص کامیون از گمرک های غربی بیشتر است.

رفع چالش های حوزه واردات کامیون

دبیر کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صدور مجوز واردات کامیون با عمر کمتر از پنج سال برای شرکت های حمل ونقل بین المللی کشور، نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است.

امید خدادادی افزود: بررسی نیازمندی ها، ثبت درخواست، ارائه مستندات، بررسی و تأیید مستندات، پرداخت هزینه ها و صدور مجوز و ترخیص کالا از مراحل دریافت این مجوز است. در این راستا پیشنهاد می شود که سامانه الکترونیکی یکپارچه ای به منظور ثبت و پیگیری درخواست ها و مستندات و کاهش بوروکراسی و افزایش شفافیت ایجاد شود.

وی بیان کرد: آموزش و آگاهی رسانی، کاهش هزینه ها و عوارض، تسهیل قوانین و مقررات، همکاری با شرکت های بین المللی، نظارت و ارزیابی مستمر و پشتیبانی مالی و اعتباری به بهبود فرآیند صدور مجوز و نوسازی ناوگان حمل و نقل بین المللی در ایران کمک کرده و منجر به افزایش کارایی و کاهش هزینه های حمل ونقل می شود.

حمیدرضا ذوقمند، کارشناس گمرک مشهد نیز در خصوص ترخیص کامیون وارداتی در این گمرک گفت: گمرک مشهد و شهید مطهری از ظرفیت لازم برای ترخیص کامیون وارداتی برخوردار است و ضرورت دارد درخواستی از سوی نهادهای متولی به گمرک صورت گیرد تا ترخیص در مشهد آغاز شود.

حسن جلیل، نماینده اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با تغییر اساسنامه شرکت ها در خصوص واردات کامیون بخشی از چالش ها رفع و با ترخیص کامیون های وارداتی در گمرک مشهد، شرایط برای شرکت های حمل ونقل بین المللی تسهیل می شود.

مسوول واحد ارزی بانک تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص واردات کامیون عنوان کرد: بانک های عامل، دخالتی در صدور مجوز ثبت سفارش ندارند. واردکننده با انتخاب بانک عامل و شعب آن می تواند ارز درخواستی را دریافت کند.

مریم افضل نیا افزود: بخشنامه های ارسالی در حوزه تخصیص ارز در جهت سهولت در این زمینه صادر می شود، سیستم بانکی مخالفتی با واردات کامیون نداشته و در جهت رفع موانع آن اقدام می کند.

عضو کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تاکید کرد: نحوه حمل کامیون های وارداتی از مرزهای غربی به خراسان رضوی بسیار نامطلوب است. سه کامیون وارداتی در یک کفه کشنده حمل می شوند و متاسفانه هیچ ایمنی در این روش ارسال وجود ندارد.

احمد فرخی حاجی آباد در بخش دیگر سخنانش به چالش های حوزه حمل ونقل ایران با افغانستان پرداخت و افزود: چالش های حمل ونقل بین المللی ایران با افغانستان تمام نشدنی است. متاسفانه طرف مقابل، امتیازات متعددی از ایران دریافت می کند؛ اما به رفع چالش ها و دغدغه ها نمی پردازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.