بازدید سایت : ۴۴۹۵۱

ایجاد بندرخشک؛ طرحی نو برای تحول اقتصاد در خراسان شمالی

بندر خشک به عنوان مرکز استراتژیک ذخیره کالا علاوه بر اشتغال پایدار، زمینه ساز تکمیل زنجیره های تامین نیاز کالای واحدهای تولیدی و از راهبردهای جهش تولید محسوب می شود.

ایجاد بندرخشک؛ طرحی نو برای تحول اقتصاد در خراسان شمالی
تین نیوز

بندر خشک به عنوان مرکز استراتژیک ذخیره کالا علاوه بر اشتغال پایدار، زمینه ساز تکمیل زنجیره های تامین نیاز کالای واحدهای تولیدی و از راهبردهای جهش تولید محسوب می شود که به عقیده کارشناسان در صورت ایجاد، اقتصاد خراسان شمالی را متحول می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، یکی از دلایل اصلی فرار سرمایه از استان خراسان شمالی حتی سرمایه گذاران بومی ناشی از نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل است در شرایط فعلی ظرفیت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری در شهرک و نواحی صنعتی به ویژه منطقه ویژه اقتصادی استان در بجنورد وجود دارد، ولی نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل باعث می شود که سرمایه گذاران پس از بررسی میدانی از ادامه کار انصراف دهند و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیز در این مسیر متحمل هزینه های سنگینی هستند و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

خراسان شمالی در شرایط فعلی فاقد شبکه ریلی به عنوان ارزانترین شبکه حمل و نقل بار و مسافر است و ناوگان هوایی نیز به دلیل ضعف برخی زیرساخت ها نتوانست رضایت سرمایه گذاران را جلب کند.

برای رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان باید تمام سرمایه گذاری های توسعه ای در این خطه شمال شرق کشور به سمت توسعه زیرساخت های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی سوق یابد.

خراسان شمالی در مسیر استان های شمال کشور و خراسان رضوی و همچنین مسیر میلیون ها مسافر واقع شده از یک موقعیت مکانی فوق العاده برای اجرای طرح بندر خشک برخوردار است.

بندر خشک چیست

حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان خراسان شمالی با حدود پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری فعالیت دارند و میانگین سرمایه گذاری صنعتی در این استان حدود ۱.۲ میلیارد ریال است و این در حالیست که میانگین سرمایه گذاری صنعتی در کشور ۱۱۰ میلیارد ریال شامل می شود.

استان خراسان شمالی در نقطه جغرافیایی و یا حوزه سرزمینی در شمال شرق کشور است که این خطه بن بست نیست اما باید کسری ها را جبران کنیم که ایجاد بندر خشک می تواند اقتصاد ضعیف این خطه را احیا کند.

بندرخشک یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل است که در روی خشکی قرار دارد و به عنوان مکمل و جایگزین بندر آبی عمل می کند.بندرخشک یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل است که در روی خشکی قرار دارد و به عنوان مکمل و جایگزین بندر آبی عمل می کند. بندرخشک به طور معمول در مسیر ارتباطی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی قرار دارند و امکان حمل و نقل کالا از طریق جاده و ریل را فراهم می کنند.

بندرخشک مجهز به تسهیلات مختلفی هستند که امکان بارگیری، تخلیه، نگهداری، بسته بندی، حمل و نقل و ترخیص کالا را فراهم می کنند. این خدمات شامل انبارها، پایانه های باربری، تجهیزات بارگیری و تخلیه، تسهیلات گمرکی و غیره است.

ترانزیت

بندرهای خشک به شبکه های حمل و نقل جاده ای، ریلی و فرودگاهی متصل هستند تا امکان انتقال کالا به مقاصد داخلی و بندرهای آبی را فراهم کنند.

در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه بندرهای خشک در حال افزایش هستند و نقش مهمی در توسعه تجارت و لجستیک بین المللی ایفا می کنند.

آنها با ایجاد اتصالات قوی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی به پویایی و کارآمدی زنجیره تأمین کمک می کنند. همچنین با ارائه خدمات لجستیکی جامع و تسهیل مبادلات تجاری، بندرخشک به رشد اقتصادی مناطق مرتبط کمک می کنند.

صدور مجوز در مراحل پایانی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در خصوص مراحل راه اندازی این بندر در استان گفت: مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی بجنورد در قالب طرحی ریشه ها و عوامل مختلف کسب و کار ها، فعالیت اقتصادی و مشکلات فعالان اقتصادی را بررسی کرده است که در این رابطه با مرکز تحقیقات اتاق ایران نیز در ارتباط بوده است.

عباس کاظمی خاطرنشان کرد: در این طرح تحقیقاتی نبود امکانات و زیر ساخت های حمل و نقل یکی از اساسی ترین مشکلات فعالان بخش اقتصادی استان احصا شده است چرا که نبود بستری برای حمل و نقل مناسب، مراودات تجاری را با چالش کرده است.

طرح پژوهشی بندر خشک در استان خراسان شمالی توسط گروهی از فعالان اقتصادی اتاق ارایه و در مرحله تایید اتاق ایران قرار دارد.وی گفت: طرح پژوهشی بندر خشک در استان خراسان شمالی توسط گروهی از فعالان کمیسیون انرژی، محیط زیست، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی استان ارایه شد که اکنون مرکز تحقیقات اتاق ایران این طرح را پذیرفته است و در مرحله تایید اتاق ایران قرار دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: زیرساخت های لازم از جمله یک فرودگاه، ریل آهن و چندین صنعت بزرگ در شهرستان جاجرم وجود دارد که در این طرح پژوهشی به این پتانسیل ها برای راه اندازی این مهم اشاره شده است و علاوه بر این شهرستان گرمه که در مجاورت جاجرم واقع شده دارای امکانات حمل و نقل ترانزیتی مناسبی است.

وی یادآور شد: در شورای راهبردی اتاق ایران باید از این طرح دفاع کرد و برای ایجاد این مهم نیازمند مشارکت و همکاری تمامی دستگاه های مرتبط، سازمان ها و ارگان های مختلف و فعالان بخش اقتصادی هستیم.

کاظمی تصریح کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی استانی کم برخوردار است ایجاد بندر خشک می تواند ظرفیتی برای بخش اقتصاد فراهم و نقش مهمی در پیشرفت منطقه ایفا کند که هدف از اجرای طرح بندر خشک توسعه پایدار اقتصادی در منطقه و تامین سریعتر مواد اولیه و تجهیزات وارداتی مود نیاز صنایع استان و استان های همجوار است.

ترانزیت 1

مزایای بندر خشک

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه به مزیت های ایجاد بندر خشک در استان اشاره کرد و گفت: مزایای ایجاد این طرح شامل ارتقای ارایه خدمات بندری و گمرکی در یک منطقه داخلی کشور، کاهش تقاضای نیاز با استفاده از اراضی حاشیه ساحل، کاهش هزینه های انبار داری محموله های وارداتی، افزایش کارایی ناوگان حمل و نقل، بهبود وضعیت زیر ساخت های مرتبط با حمل و نقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی منطقه، افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشور های خارجی، تسریع توسعه اقتصادی و یکپارچه سازی لجستیکی منطقه ای است.

سعید کریمی بیان کرد: بهبود فرایند توسعه پایدار منطقه، کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از ذخیره کالا در بنادر، بهبود وضعیت مالی اقتصادی و توسعه پایدار از دیگر مزایای بندر خشک است.

ایجاد بندر خشک، تجارت خراسان شمالی را رونق می دهد و استان های همجوار از این ظرفیت برای توسعه صادرات و استان از عوارض گمرکی بندر استفاده می کند.

وی افزود: حمل و نقل های دریایی و هوایی به نسبت به حمل و نقل ترانزیتی گرانتر است که فراهم کردن زیر ساخت های ترانزیتی می تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پنج صنعت بزرگ و کارگاه های و واحدهای تولیدی زیادی در استان فعالیت دارند و همچنین تولیدات بخش کشاورزی نیز ظرفیتی که نیازمند زیر ساخت های حمل و نقل ترانزیتی را فراهم کرده است.

وی گفت: بی تردید با ایجاد بندر خشک، تجارت خراسان شمالی رونق خواهد یافت و استان های همجوار نیز از این ظرفیت برای توسعه صادرات استفاده خواهند کرد و از سوی دیگر استان نیز می تواند از عوارض گمرکی این بندر استفاده کند.

کریمی یادآور شد: با توجه به اینکه زیرساخت های استان در زمینه فرودگاه و راه آهن در مقایسه با سایر استان ها ضعیف است تجار استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و همچنین هزینه های زیادی را متحمل می شوند.

وی تصریح کرد: تجار خراسان شمالی به نسبت تجار استان های برخوردار در فعالیت اقتصادی متحمل هزینه های زیادی می شوند که نیازمند توجه ویژه برای ادامه فعالیت هستند.

خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد.

۱۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار در بهار امسال از استان صادر شد که این میزان صادرات براساس آمار گمرک استان و کارت های بازرگانی گزارش شده است.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.