◄ آمار تکاندهنده راهور از خودروهای فرسوده
رئیس پلیس راهور ناجا از برخورد با ٥٠ هزار خودروی دودزا در سال جاری خبر داد.
رئیس پلیس راهور ناجا از برخورد با ٥٠ هزار خودروی دودزا در سال جاری خبر داد.
سرتیپ مهری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: در هفت ماه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است. همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و در هفت ماه سال ٩٦ در تهران، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزامشدهاند.
او بابیان اینکه بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی است ادامه داد: واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨٤، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان میگویند مصرف خودروهایشان ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما عملاً وقتی وارد چرخه فعالیت میشوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند؛ بنابراین باید برای داشتن هوایی سالمتر باید استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم.
سرتیپ مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلتها عنوان کرد و گفت: حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند. البته از سال پیشتولید موتورسیکلتهای انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودروها و موتورسیکلتها باید یورو٤ باشند. همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند.
رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت: ۷۴ درصد مینیبوسها، ۵۴ درصد اتوبوسهای شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برونشهری، ۳۸ درصد تاکسیها و کامیونها، ۲۲ درصد وانتبارها، ۱۹ درصد سواریهای دولتی و ۳ درصد سواریهای شخصی و مجموعاً ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یکمیلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده میشود.»
او افزود: نکته قابلتوجه این است که باید روی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمیگیرد؛ بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودروها ارتقا پیدا کند و به زیر ٦ لیتر برسد.
سرتیپ مهری با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی برای شمارهگذاری باید به ازای هر ۵ لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و بالای هر ۸ لیتر مصرف سوخت ۸ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شمارهگذاری دریافت کنند گفت: «دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از ۸.۵ لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند؛ اما بعد از ٤٥ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند؛ بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلیای، خودرو اسقاط نمیشود.»
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا تا به مسئله سوختهای فسیلی ازنظر استانداردها نپردازیم، قطعاً اقداماتی که صورت میگیرد و توصیههایی که مسئولین میکنند تا در سطح شهر تردد کمتری انجام شود، تنها بهصورت مسکن عمل میکنند.
او افزود: با توجه به اینکه هوا این روزها رو به سردی میرود، قطعاً حالت وارونگی هوا را در روزهای بیشتری در آینده شاهد خواهیم بود. توصیهام به همه شهروندان این است که اگر کار ضروری ندارند، در سطح شهر تردد نکنند. همچنین از وسایل حملونقل عمومی بهویژه اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند.
به گزارش تیننیوز به نقل ازخبرآنلاین، رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد: شهروندان حتماً تذکرات را رعایت کنند. در بعضی شهرها محدودههایی برای منع تردد خودروها (بهاستثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیشبینیشده است؛ بنابراین خواهشم این است که همه به هم کمک کنیم و دستبهدست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم.
او با اشاره به اینکه صبحها در کلانشهرها ۸۰ درصد خودروها تکسرنشین تردد میکنند گفت: شهروندان باید کمتر خودرو بیاورند و مسئولان نیز باید به موضوع توسعه حملونقل عمومی و توسعه خودروهای کممصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.