◄ سودجویی باگارانتیهای تقلبی و دستکاری خودروهای وارداتی
توقف پنجماهه ثبت سفارش واردات خودرو باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شد. عدهای دراینبین با گارانتیهای غیرواقعی و دستکاری این خودروها سودجویی خطرناکی را رقم زدند.
توقف پنجماهه ثبت سفارش واردات خودرو باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شد. عدهای دراینبین با گارانتیهای غیرواقعی و دستکاری این خودروها سودجویی خطرناکی را رقم زدند.
ثبت سفارش واردات خودرو دیروز با دستور هیأت دولت پس از پنج ماه آغاز شد؛ اما در همین مدت، قیمت خودروهای وارداتی بهشدت افزایشیافته و زمینهساز شکلگیری بازار سیاهی برای واردات خودرو شده است؛ بهنحویکه اکنون بسیاری از فروشندگان خودروهای وارداتی، به بهانه محدودیت و ممنوعیت در برخی از خودروها و البته افزایش تعرفه، قیمت را افزایش دادهاند.
البته برخی از فروشندگان نیز پیشدستی کرده و به گفته فعالان بازار، قیمت را به میزان بسیار بالاتر از تعرفههای تعیینشده با مصوبه هیأت دولت افزایش دادهاند؛ بهنحویکه اگر تعرفه ۱۵۰ درصد هم میشد، این افزایش قیمت توجیه پیدا میکرد؛ اما بههرحال سقف تعرفهها ۹۵ درصد اعلامشده است و این میزان افزایش، بسیار بالاتر از حدس و گمانی بوده که واردکنندگان خودرو در مدت ۵ ماهی که از بسته شدن سامانه ثبتسفارش سپریشده، داشتهاند.
در این میان، بهرغم ممنوعیت واردات خودرو از سوی واردکنندگان غیررسمی و متفرقه، بازار خودروهای وارداتی، هنوز هم پر از خودروهایی است که از طریق شرکتهای متفرقه وارد کشور شده و میشوند. خودروهایی که بسیاری از آنها نه مشخصاً برای بازار ایران تولید و نه مستقیماً از کشور سازنده به مقصد ایران بارگیری شدهاند؛ بهخصوص اینکه از این خودروها، اگرچه بهعنوان خودروهای صفرکیلومتر یاد میشود اما از طریق یک یا چند واسطه به ایران رسیدهاند.
همچنین این آشفتگی در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز مشاهده میشود؛ درحالیکه بر اساس مفاد آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب هیأتوزیران و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردکنندههای متفرقه، باید درازای پرداخت مبلغی، خدمات گارانتی و وارانتی را برای خودروهای وارداتی خود، از واردکنندگان رسمی بخرند. تجربه نشان میدهد این موضوع بیش از یک الزام قانونی، تبدیل به یکروند تشریفاتی در فرآیند واردات خودرو شده است.