◄ پیشنهاد سهمیهبندی ارز برای واردات خودرو
با قرارگرفتن خودرو در گروه چهارم و ممنوعیت واردات آن، بهدلیل فشار تقاضا و محدودیت عرضه شاهد شکل گرفتن حباب قیمتی در بازار بودیم. تنها راهکار از بین بردن حباب قیمتی یادشده، آزادسازی واردات یا دستکم سهمیهبندی واردات است.
دولت پس از فعال کردن ثبتسفارشهای جدید، تخصیص ارز به واردکنندگان خودرو را انجام دهد تا با سهمیهبندی ارز حباب کنونی قیمتها شکسته شود و مدیریت بازار میسر شود.
کورش مرشدسلوک، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با ارائه این پیشنهاد گفت: با قرارگرفتن خودرو در گروه چهارم و ممنوعیت واردات آن، بهدلیل فشار تقاضا و محدودیت عرضه شاهد شکل گرفتن حباب قیمتی در بازار بودیم. تنها راهکار از بین بردن حباب قیمتی یادشده، آزادسازی واردات یا دستکم سهمیهبندی واردات است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، مرشدسلوک افزود: امروز این حباب قیمتی در بازار خودروهای کارکرده و همچنین بازار ثانویه بیشتر شده است.
این مقام صنفی یادآوری کرد: محدودیتهای واردات خودرو، در عمل آن را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل کرده و تقاضا برای آن افزایشیافته است؛ براین اساس در شرایط ثبات عرضه، افزایش و حبابی شدن قیمتها اجتنابناپذیر است و هرچه این عرضه محدودتر شود، حباب بزرگتر میشود.
او تأکید کرد: انتظار نداریم دولت یکشبه واردات را آزاد و ارز قابلتوجهی به آن اختصاص دهد، اما میتوان با فعالسازی ثبتسفارشهای محدودی که دراختیار واردکنندگان قرار دارد، علاوهبر پاسخگویی به نیاز مشتریان، حباب موجود را مدیریت کرد.
مرشدسلوک گفت: از آغاز امسال هفت هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد و با توجه به حدود 20 هزار ثبتسفارش واردکنندگان، میتوان امیدوار بود بهاندازه یکسوم متوسط سالهای گذشته خودرو وارداتی به بازار عرضه کرد تا شرایط قیمتی کنونی تا حدودی تعدیل شود.