◄ دیپلماسی ضعیفی در بخش اقتصادی داریم
بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت عقابافشان، در گفتگو با «حملونقل» به دستاوردهای این شرکت اشاره کرد و گفت: «این شرکت، حدود ۷۰ سال سابقه و قدمت دارد و بالای ۱۸ سال است از شاسی قوای محرکه اسکانیا استفاده میکند.»

بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت عقابافشان، در گفتگو با «حملونقل» به دستاوردهای این شرکت اشاره کرد و گفت: «این شرکت، حدود ۷۰ سال سابقه و قدمت دارد و بالای ۱۸ سال است از شاسی قوای محرکه اسکانیا استفاده میکند.»
او که در نمایشگاه حملونقل و در غرفه شرکت خود با خبرنگار ما سخن میگفت، در ادامه مطلب فوق افزود: «طراحی، ساخت و اجرای اتاق اتوبوس متعلق به خود شرکت است. درواقع ما شاسی محرکه را از اسکانیا میگیریم و اتاق متعلق به عقابافشان را روی شاسی نصب میکنیم.»
مدیرعامل شرکت عقابافشان با بیان اینکه کمتر شرکت ایرانی وجود دارد که دانش این کار را داشته باشد، میگوید: «شرکت عقاب یک شرکت صادراتمحور است که محصولات بسیار خوبی را تولید میکند.»
مرادی با بیان اینکه خوشبختانه تولیدات این شرکت بهنحوی است که سایر کشورها از آن استقبال کردهاند و از طرف دیگر تنوع محصولات این شرکت نیز بسیار زیاد است، ابراز کرد: «ما درحالحاضر هفت مدل اتوبوس تولید میکنیم که دو مدل آن بینشهری، یک مدل میدلباس و چهار مدل شهری است.»
او خاطرنشان کرد: «بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالحاضر حدود ۹۳ درصد سهم بازار اتوبوس کشور متعلق به ما است. این اتفاق درنهایت بار مسئولان و اعضای هیئتمدیره شرکت را افزایش میدهد تا با تمام توان کار خود را ادامه بدهند.»
مدیرعامل عقاب با اشاره به اینکه این شرکت ۲ هزار نفر پرسنل دارد، گفت: «برای اینکه شرکتی بخواهد سهم خود را در بازار حفظ کند و توان رقابت داشته باشد باید بجنگد؛ این در حالی است که ما الآن در حال برنامهریزی هستیم که قدرت رقابت با خارجیها را هم داشته باشیم؛ چراکه میدانید ما در حوزه خودرو وابستگیمان به خارج از کشور بسیار زیاد است.»
به گفته مرادی؛ شرکت عقاب از ابتدای شروع به کار دست بهزانوی خودش گرفته و ما با مشکلات زیادی روبهرو بوده، اما ما یاد گرفتهایم خیلی اهل نالهکردن نباشیم و خودمان مشکلاتمان را حل کنیم و از مسئولان محترم هم تقاضا داریم به شرکتهای موفق و پویا کمک کنند.»
او با بیان اینکه بد نیست مسئولان از کسانی که کارآفرین و خوشنام هستند در خصوص برخی تصمیمات حوزه صنعت، نظر و مشورت بگیرند، عنوان کرد: «خواهش ما از مسئولان در این حد است که حداقل نگاه یک تولیدکننده و بخش خصوصی نیز در تصمیمات و مسائل دیده شود.»
او اضافه کرد: «کار ما یک کار صادراتمحور است که با دانش روز انجام میگیرد، از همین رو مهمترین خواهش من از وزیر فعلی راهوشهرسازی و سایر مسئولان این است که در سفرهایی که به کشورهای اطراف میکنند از وجود شرکت ما استفاده کنند تا ما بتوانیم به بازارهای هدف آن کشورها راه پیدا کنیم.»
مدیرعامل عقابافشان معتقد است؛ زمانی که یک شرکت خصوصی بتواند در کشور دیگری سهمی از بازار داشته باشد بهطبع قدرت چانهزنی مسئولان و دولتمردان ما بالا میرود و خروجی این کار این است که کارگران سر کارشان باقی میمانند و دانش ایرانی صادر میشود که درنهایت این اتفاق برای مردم کشور نیز یک افتخار بهحساب میآید.
مرادی اظهار کرد: «مسئولان در سفرهای خود میتوانند محصولات ما را معرفی کنند این در حالی است که در حوزه اتوبوس، ساخت پل و سد هم توان خوبی وجود دارد و وزیر محترم راهوشهرسازی این اقدام مناسب را اجرایی کند و با رایزنی مسئولان آن کشورها شرایط ورود ما را در بازارهای کشورهای CIS، عراق، افغانستان، پاکستان و... فراهم کند.»
او میگوید: «اطلاع دارم که رئیسجمهوری یک کشور برای ۲۵ دستگاه اتوبوس با رئیسجمهوری یک کشور دیگر تماس گرفت و از او خواست که از این شرکت اتوبوس بخرند.»
مدیرعامل عقابافشان همچنین گفت: ما در حوزه سیاسی و نظامی خوب عمل کردیم اما در حوزه اقتصادی نتوانستیم کار خاصی انجام بدهیم. ما دیپلماسی ضعیفی در بخش اقتصادی داریم؛ برای مثال ما در عراق و سوریه بیشترین نقشها را داشتیم اما نتوانستیم به همان میزان نقشی در بازارهای اقتصادی این کشورها داشته باشیم. امید است این اقدامات مبارک با کمک دولتمردان، نخبگان و کارآفرینان در کشور اجرایی شود و شرایط مناسبتری را برای کشور عزیزمان رقم بزنیم.