پیشنهاد اختصاص درآمد واردات خودرو به توسعه حمل ونقل عمومی و زیرساخت خودرو سازی
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تصویب طرح واردات خودرو در هیئت دولت گفت: توصیه می شود از امتیاز واردات خودرو برای حمایت از صادرات و توسعه زیرساخت ها استفاده شود زیرا بهتر است که سود ناشی از واردات خودرو به صادرکنندگانی اختصاص یابد که ارز آن را تأمین کرده اند.
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تصویب طرح واردات خودرو در هیئت دولت گفت: توصیه می شود از امتیاز واردات خودرو برای حمایت از صادرات و توسعه زیرساخت ها استفاده شود زیرا بهتر است که سود ناشی از واردات خودرو به صادرکنندگانی اختصاص یابد که ارز آن را تأمین کرده اند.
به گزارش تین نیوز، محمد حسین پروانه، با اشاره به تصویب طرح واردات خودرو در هیئت دولت، اظهار کرد: بر اساس آخرین برآوردها نیاز سالانه بازار ایران، عرضه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو است، درحالی که آمار تولید سال 1400 کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است.
وی افزود: همچنین به دلایل مختلفی مانند زیان انباشته خودروسازها، سیاست گذاری های اشتباه و تحریم این صنعت، بعید به نظر می رسد امکان تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال جاری وجود داشته باشد؛ بنابراین برای تنظیم بازار نیاز است تا سالانه بیش از 200 هزار دستگاه خودرو با محدوده قیمتی 300 میلیون تومان (حدوداً 10 هزار دلار) وارد کشور شود که به دست کم 2 میلیارد دلار ارز نیاز دارد.
واردات گسترده خودرو امکان پذیر نیست
کارشناس صنعت خودرو افزود: با عنایت به اینکه کشور با محدودیت شدید در تأمین منابع ارزی مواجه است، در نتیجه امکان واردات گسترده خودرو به منظور تنظیم بازار و ایجاد رقابت وجود ندارد، حتی در صورت گشایش منابع ارزی نیز به دلیل وجود مصارف ارزی با اولویت بالاتر، امکان تخصیص ارز به منظور واردات خودرو با حجم بالا وجود ندارد.
پروانه اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی قدیمی در بازار داخل، دو تا سه برابر قیمت جهانی است. در چنین شرایطی، واردات محدود نمی تواند سبب کاهش قابل توجه قیمت خودروها شود؛ بنابراین، واردات خودرو سبب ایجاد رانت برای واردکنندگان می شود.
پیشنهاد بهینه واردات خودرو
کارشناس صنعت خودرو اندیشکده پیشران بیان داشت: باتوجه به اینکه جمع بندی دولت ازسرگیری واردات خودرو است، توصیه می شود از امتیاز واردات خودرو برای حمایت از صادرات و توسعه زیرساخت ها استفاده شود زیرا بهتر است که سود ناشی از واردات خودرو به صادرکنندگانی اختصاص یابد که ارز آن را تأمین کرده اند.
وی افزود: همچنین، برآورد می شود مجموع درآمد دولت از محل واردات خودرو با احتساب حقوق ورودی 86 درصد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر نقل وانتقال خودرو بیش از 26 هزار میلیارد تومان باشد که می تواند برای توسعه حمل ونقل عمومی و زیرساخت های صنعت خودرو استفاده شود.
پروانه با بیان اینکه برای این منظور اقدامات اجرایی پیشنهاد می شود، گفت: بانک مرکزی مکلف شود تا در قبال رفع تعهد ارزی توسط صادرکنندگان، گواهی الکترونیکی واردات خودرو (تا 3 درصد تعهد ارزی ایفاد شده) به صادرکننده اعطا کند، همچنین، حقوق ورودی برای واردات خودرو 86 درصد تعیین شود، 70 درصد درآمدهای ناشی از دریافت حقوق ورودی خودروهای وارد شده صرف توسعه حمل ونقل عمومی می شود و مابقی به منظور حمایت از اجرای طرح های توسعه صنعت خودرو در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف شود دستورالعمل اجرایی این بند را حداکثر ظرف مدت یک ماه تدوین کند.