عامل جهش افسارگسیخته قیمت ها در بازار خودرو چیست؟
یک کارشناس صنعت خودرو علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و معتقد است که با توجه به اقتصادی بودن عوامل اثر گذار بر افزایش قیمت خودرو و اینکه ریشه آنها در حوزه سیاست گذاری های نادرست اقتصادی است، چرا نمایندگان به سراغ وزارت اقتصاد برای کشف نادرستی ها نمیروند؟
یک کارشناس صنعت خودرو علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و معتقد است که با توجه به اقتصادی بودن عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو و اینکه ریشه آن ها در حوزه سیاست گذاری های نادرست اقتصادی است، چرا نمایندگان به سراغ وزارت اقتصاد برای کشف نادرستی ها نمی روند؟
به گزارش تین نیوز ، حسن کریمی سنجری ضمن تاکید بر اینکه تغییر قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر پارامترهایی است که اغلب آن ها اقتصادی هستند، اظهار کرد: تورم، علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها از جمله خودرو در بازار است. همین تورم است که نرخ برابری ارز را در کشور جابه جا می کند. علیرغم اینکه برخی بر این باورند که افزایش نرخ ارزهای خارجی نمی تواند در قیمت خودروهای داخلی آن چنان موثر باشد، اما باید دانست که افزایش نرخ ارز که خود معلول افزایش تورم است، به مفهوم افت ارزش ریال بوده و این دقیقا به معنای افزایش قیمت کالاها به ویژه کالاهایی همچون خودروست که ماهیت سرمایه ای ثابت دارند.
این کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: در حقیقت از آنجایی که بخش مهم عوامل اثرگذار در افزایش قیمت خودرو اقتصادی است، لذا بایستی ریشه آن ها را در حوزه سیاست گذاری نادرست اقتصادی در کشور جستجو کرد. مشخص نیست که چرا نمایندگان مجلس برای یافتن چرائی افزایش قیمت خودرو به سراغ وزارت اقتصاد نمی روند و همواره این وزارت صمت است که بایستی پاسخگوی نوسان قیمت خودرو باشد.
شکاف عرضه و تقاضا نیز بر وضعیت فعلی بازار بی اثر نیست
وی ادامه داد: البته گستره شکاف عرضه و تقاضا در افزایش قیمت بی تاثیر نیست، اما وقتی توان تولید داخل در کشور طی پنج سال گذشته تقریبا در یک سطح مشخص باقی مانده، طبیعی است که بایستی برای تقویت عرضه به واردات خودرو متوسل شد؛ وارداتی که لایحه آن سال ها در مجلس و سایر دستگاه های مرتبط سرگردان بوده و حال نیز که مجوز آن صادر شده، بایستی روند طبیعی آن طی شود.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه برای پی بردن به اهمیت تنظیم گری بازار توسط دولت ها کافی است به تنظیم بازار خودرو در کشوری همچون فرانسه دقت کرد، گفت: طی ۹ ماهه سال جاری میلادی (۲۰۲۲) در کشور فرانسه تنها ۶۹۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده و این در حالی است که در ایران در همین بازه زمانی، قریب به ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است؛ پس چرا فرانسوی ها مشکل تورم مداوم قیمت خودرو را ندارند؟ آیا در فرانسه نیازِ بازار، کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاهِ تولید شده بوده است؟
کریمی سنجری خاطرنشان کرد: پاسخ منفی است؛ چرا که آمارها نشان می دهد در این کشور و در همین بازه زمانی رقمی در حدود ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو فروخته شده است. این بدین معناست که فزونی نیاز بازار نسبت به تولید داخل این کشور از طریق واردات از بیرون مرزهای این کشور تامین شده است.
وی تاکید کرد: زمانیکه انتظار تورم آتی رو به افزایش است، مردم خریدهای خود به ویژه خریدهایی از جنس دارایی ها و سرمایه گذاری های ثابت نظیر مسکن و خودرو را جلو می اندازند و به این بازارها برای حفظ سرمایه خود ورود می کنند؛ همین امر سبب می شود تقاضا برای خرید خودرو، مسکن، ارز، سکه و... افزایش پیدا کند. این در حالیست که بازار ایران در سمت عرضه، طی سال های اخیر تنها به تولید محدود داخلی متکی بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور ادامه داد: اصولا وظیفه تنظیم گری دولت بر همین اصل استوار است که برای کنترل بازار، کمبود توان تولید را از طریق واردات تنظیم کند اما از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به بعد واردات خودرو به کشور ممنوع بوده است. بر اساس همه موارد مطروحه، افزایش این روزهای قیمت خودرو را بایستی در ماهیت اقتصاد، بی توجه به مکانیزم بازار در کشور و نوسانات مستمر تورم عمومی جستجو کرد.