◄ توضیح یک مسئول سازمان بنادر درباره خروج CMA CGM از ایران
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی راه حل مقابله با تحریمهای جدید را ورود شرکتهای خصوصی اعلام کرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی راه حل مقابله با تحریمهای جدید را ورود شرکتهای خصوصی اعلام کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از مارینتایمز، محمدعلی حسنزاده درباره خروج گفت: برخی شرکتهای کشتیرانی خارجی کوچکتر که به صورت خصوصی فعالیت دارند درخواست همکاری با ایران را در این برهه از زمان به عنوان یک فرصت تجاری داشتهاند.
او تاکید کرد: این سازمان تدابیر ویژهای را برای حمایت از ناوگان نفتی و تجاری کشور بهویژه شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان سرمایههای ملی دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: بعد از برجام شرکت CMA CGM فقط در سطح خط فیدری با بنادر ایران در رابطه بود به صورتی که از طریق بندرجبل علی در امارات با بنادر شهیدرجایی و امام خمینی ارتباط داشت.
حسنزاده توضیح داد: شرکتهای کشتیرانی بینالمللی به صورت دو خط لاینر و یا فیدری با بنادر کشورهای دیگر همکاری میکنند و شرکتهایی که خط لاینر به بنادر دارند برای ما مهم هستند زیرا محموله و بار آنها به صورت مستقیم از بندر مبداء به بندر مقصد حمل میشود و هزینه کمتری نیز دارد.
او تصریح کرد: شرکت CMA CGM فرانسه قبل از تحریمهای سال 91 ، خط لاینر به بنادر ایران داشت و اکنون به دنبال تحریمهای جدید آمریکا شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM به عنوان سومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان اعلام کرده است که هر گونه ارتباط خود را با ایران قطع میکند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به سهم ناچیز این خط کشتیرانی در حمل بار کانتینری ایران اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 97 تا روز 9 تیر ماه کمتر از 10 هزار TEUکانتینر از طریق این خط به بندر شهیدرجایی حمل شده است.
حسنزاده گفت: CMA CGM و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قراردادی در رابطه با ظرفیت حمل با یکدیگر منعقد کرده بودند و ظرفیت حمل خود را باهم به اشتراک میگذاشتند به این صورت که همه کشتیهای این دو شرکت به همه بنادر تردد نداشته باشند بلکه هر کدام از این دو شرکت بار شرکت طرف قرارداد خود را به بعضی از بنادر حمل کند.
او با اشاره به اینکه اکنون این قرارداد نیز به حالت تعلیق درآمد، افزود: بر اساس این تفاهمنامه کانتینرهای شرکت CMA CGM به برخی از بنادر توسط کشتیهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل میشد و در ازای آن نیز کانتیرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) توسط کشتیهای CMA CGM به برخی بنادر دیگر برده میشد.
حسنزاده بابیان اینکه قبل از تحریمهای دوره قدیم 21 شرکت کشتیرانی بینالمللی در بنادر ایران فعالیت داشتند که با افزایش تحریمها ایران را ترک کردند، گفت: بعد از حصول برجام برخی از این خطوط به صورت لاینری و بعضی دیگر به صورت خط فیدری یا صرفا ارسال باکسهای کانتینریشان به بنادر ایران همکاری خودشان را از سرگرفتند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: نمیتوان برآورد و اعلام کرد که کدامیک از شرکتهای کشتیرانی بنادر ایران را ترک میکنند بلکه این امر به تصمیم خود شرکتها مربوط میشود بنابراین باید به زمان موکول کنیم.