بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

گردشگری دریایی رو به رشد در جهان هیچ در ایران

اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری دریایی در ایران!

گردشگری دریایی رو به رشد در جهان هیچ در ایران
تین نیوز |

گردشگری یکی از سه پایه اصلی تجارت جهانی است دهه هاست که صنعت توریسم نقش پُررنگ ومهمی را در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشورها ایفا می کند و یکی از پیش نیازهای اساسی در توسعه پایدار کشورهاست. 

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد سرآمد، ناخدا نظام نجفی بیرگانی کارشناس ارشد انرژی و صنایع دریایی نوشت: در سال ۲۰۲۳ ارزش جهانی صنعت گردشگری به ۹/۵تریلیون دلار رسیده که از این میزان ۱/۵تریلیون دلار درآمد توریسم دریایی هست و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵/۵ تریلیون دلار افزایش یابد که حدود دوازده( ۱۲) درصد از اقتصاد جهانی خواهد بود.  

بیشترین تعداد گردشگر با ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ از فرانسه بازدید و آمریکا با ۶۷ میلیون گردشگر و ۱۷۵ میلیارد دلار بیشترین درآمد جهانی از گردشگری را کسب نموده است. 

امارات به دنبال جذب ۴۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۳۰ 

درمنطقه امارات به عنوان ششمین کشور گردشگری جهان از ۲۴ میلیون توریست وارد شده حدود ۵۲ میلیارد دلار یعنی معادل دو برابر فروش نفت ایران، درآمد کسب نموده و دنبال جذب ۴۰ میلیون گردشگر و ۱۲۳ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۳۰ هست که برنامه های کلان این کشور در ارتقای صنعت توریسم را نشان می دهد .ترکیه با جذب ۵۶ میلیون نفر گردشگر در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۶ میلیارد دلار درآمد کسب نموده است. ایران در سال ۱۴۰۲ تنها ۶ میلیون و ۴۰۰هزار گردشگر با درآمد ۶ میلیارد دلاری داسته که آن هم اکثرا گردشگران زیارتی یا درمانی از کشورهای همجوار بوده اند.

فلسفه گردشگری دریایی

گردشگری دریایی بزرگترین بخش گردشگری و پردرآمدترین بخش آن است که این امر اهمیت گردشگری دریایی در جذب توریست و درآمدهای کلان مرتبط با آن را نشان می دهد. دریا درآمد هنگفتی را در توریسم دریایی ایجاد می کند، سالانه ۱/۵تریلیون دلار درآمد گردشگری دریایی و ساحلی جهان است. تقریبا همه گردشگرانی که از شهرهای ساحلی جهان بازدید می کنند از امکانات گردشگری دریایی هم استفاده و بهره می ‎برند و گردشگری دریایی بخش اعظمی از فعالیت ها و فرایندهای مرتبط با صنعت توریسم را تشکیل می دهد. 

گردشگری دریایی صنعت رو به رشد در جهان

گردشگری دریایی یکی از صنایع رو به رشد ومهم در جهان است و کشورهای جهان در تلاش هستند تا از کوچکترین ظرفیت های موجود آبی و ساحلی خود بیشترین بهره ها را ببرند و با جذب گردشگران دریایی درآمد و اشتغال بیشتر ایجاد کنند.

ایران با داشتن اقلیم چهار فصل و نوار ساحلی ۵۸۰۰ کیلومتری شمال و جنوب و جاذبه های ساحلی بسیار زیاد جهت بهره برداری از گردشگری دریایی است.علی رغم این همه نوار ساحلی ارزشمند سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه را به خود اختصاص داده ایم و حتی نتوانسته ایم گردشگران داخلی را پاسخگو باشیم به گونه ای که حتی هموطنان خودمان ترجیح می دهند از امکانات و تفریحات گردشگری دریایی کشورهای منطقه چون امارات و ترکیه استفاده کنند. در ایران گردشگری دریایی به تفریحات آبی و اندک گردشگاه های ساحلی محدود شده است و از ظرفیت های موجود جهت رشد و توسعه گردشگری دریایی استفاده نشده است.

راهکارهایی برای بهره برداری از ظرفیت

 گردشگری دریایی ایران

در این راستا وبه طور خلاصه راهکارهای زیر پیشنهاد می شوند؛

-ایجاد هم افزایی وهماهنگی در بین دستگاه های ذیربط جهت برنامه ریزی وراهبری در رشد و توسعه گردشگری دریایی.

-ایجاد وتقویت زیرساخت های تفریحی وگردشگری دریایی در سواحل، بنادر و جزایر.همانند ساخت شناورها و قایق های تفریحی ،اسکله های تفریحی، تامین یا خریداری کشتی های کروز، راه اندازی پارک های آبی و تفریحی و...

-گسترش امکانات هتلینگ و رفاهی در بنادر جهت پذیرش بهتر گردشگران.

-معرفی و تبلیغ گسترده جاذبه های گردشگری دریایی کشور به گردشگران داخلی و خارجی. افزایش سطح آگاهی و شناخت مردم از گردشگری دریایی و اعطای تسهیلات جهت استفاده از پتانسیل ها و جاذبه های دریایی.  

-احداث وایجاد سایت گردشگری دریایی در مناطق مستعد و مناسب.

-اعطای امتیازات وتسهیلات حمایتی و معافیتی جهت تشویق سرمایه گذاران و مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های گردشگری مدرن دریایی.

-برنامه ریزی جهت رفع موانع و تنگناهای اجرایی و اصلاح مقررات بمنظور تسهیل فرآیندهای مرتبط. 

- استفاده و به کارگیری مدیران متخصص و آشنا به امور گردشگری و دریایی در راس امور گردشگری دریایی.

-برگزاری سمینارها وجشنواره ها ی مختلف در بنادر و سواحل ایران.

-استفاده از تجارب کشورهای موفق در گردشگری دریایی با مطالعه دلایل پیشرفت آن ها در این امر.

-توجه بیشتر به اصول اساسی گردشگری از جمله ساختار آموزش، بهداشت، امنیت و فرهنگ.

-آزادسازی کامل حریم دریا و تعیین متولی خاص جهت ساماندهی دریا.

-ایجاد مراکز خرید با قیمت های مناسب، اعطای معافیت ها وامتیازات مناسب.

-راه اندازی بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز و مدرن در بنادر و سواحل به منظور جذب بیشتر گردشگران خارجی خصوصا مقوله توریست درمانی.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.